Kareltje stelt zich voor....

1
Heren, dames,

Ik ben Kareltje en ik houd van een kop cappuccino.

Daar zullen er hier wel meer van zijn, maar ik heb best moeite met bijvoorbeeld de melk goed op te schuimen. Ik krijg het niet zo mooi als in een café. Ook weet ik niet of mijn koffie nog lekkerder kan, dat zou ik wel willen, maar ik wil waken voor gebakken lucht, het waarom wil ik zo uitleggen.

De start bij ons thuis was mooi. We hadden een (miss) Rancilio Audrey thuis, gekocht bij het koffie cultuur centrum, alwaar we ook gemalen koffie kochten. De kwaliteit was soms subliem, maar er is ook een grote maar. De koffie verbrande vaak als je na het opschuimen weer een bakje zette. En ook bij dit apparaat was het opschuimen van de melk een ramp.

Het apparaat eindigde roemloos op Ebay. Ik sta echt te kijken als hier een Rancilio Silvia, met, zoals ik het begrepen heb, hetzelfde binnenwerk, als goed apparaat wordt neergezet. Is er nou zoveel verschil met een gemiddelde Krups, behalve de prijs?

Mijn eerste eigen apparaat was een Krups 964. Mooi ontworpen en lekkere koffie. helaas ging er iets stuk (ik meen de pomp) en nam ik de Krups Vivo 880, die ik iets minder lekker vind, maar daar kan ik moeilijk een vinger op leggen wat dat nou is.

Dat brengt me tot het verschil tussen een Krups en de Miss Rancilio: verwaarloosbaar. Ik heb jarenlang consumentenelektronica gerepareerd en ik meen iets op het spoor te zijn wat ik vroeger in Hifi kringen ook tegenkwam: als het duur is, liefst onbetaalbaar, dan is het fantastisch. Sommige mensen zweren bij peperdure kabels, als zijnde het summum van geluidsverbeteraar, ik durf zonder vrees de weddenschap aan dat deze heren (vrijwel nooit vrouwen gek genoeg) het verschil met een goedkope kabel niet kunnen horen. Als een CD speler van geheel metaal is, brengt hij tweedehands veel meer op dan een van plastic, maar wie hoort het verschil? Philips heeft achteraf mooie, degelijke CD spelers gemaakt, maar hun image was destijds hetzelfde als waarschijnlijk een Philips volautomaat hier heeft: doorsnee, voor de gewone man, niet exceptioneel, middenmoot. Geheel ten onrechte, bepaalde Philips CD spelers zijn nu zeer geliefd, maar dat is voor Philips wel mosterd na de maaltijd. En het lullige imago blijft.

Goed, ik dronk af en toe cappuccino met een pak Lavazza gemalen koffie, maar mijn enthousiasme temperde naarmate het pak leger werd. En toen zette een meneer in de supermarkt voor mij een heerlijke kop koffie met bonen van The Coffee Planet. Ik was zeer aangenaam verrast.
Ik beklaagde mij over mijn eigen koffie, en hij sprak de woorden "je moet je eigen bonen malen". Dat wou ik wel, maar hij had een maler van 250 euro in gedachte. En ik dus niet. Maar, mijn interesse was gewekt.

Op marktplaats fietste een Gaggia MM koffiemolen voorbij. Ik bood een tientje en hij was voor mij. Later op thuisbarista werd dat ding de grond in geschreven en had ik alweer spijt. Op een dag had ik ergens zwaar de pest over in, en wou ik lekkere koffie. De consumentenbond bood uitkomst, er was een Russell Hobbs Koffiemolen (18416-56) en die kreeg goede kritieken. Ik naar de Kijkshop, maar 's avonds bleek hij zo dood als een pier. En toen kwam via de post de Gaggia MM, ik probeerde hem toch en ik was aangenaam verrast, er kwam lekkere koffie uit. De Russel terug naar de Kijkshop en ik kreeg mijn geld terug.

En nu? Ik drink behoorlijk lekkere koffie maar van opschuimen breng ik niets terecht. Wel met zo'n kloppertje met een op en neer zeefje, dat gaat redelijk, maar met het stoompijpje krijg ik hooguit warme melk met wat belletjes.

Heeft het omkijken naar een ander apparaat zin? Ik vond de Rancilio Audrey tegenvallen. Maar krijg je bij duurdere apparaten betere stoom om mee op te schuimen? (ik schrijf maar wat op hoor).

U mag mij alles schrijven, over machines, malers, opschuimen, bonen, whatever. Ik zal het zeker lezen. Maar een gouden netsnoer, flessen Italiaans bronwater en bij maanlicht gebrande bonen en dan alleen dan pas zal ik lekkere koffie drinken, dat gaat mij te ver. Koffie is lekker, maar geen levenswijze voor mij. Voor goede verbeteringen bij een krap budget houd ik me aanbevolen. Amsterdammers (daar woon ik) met een betere machine, ik kom bij u langs en neem mijn eigen spullen mee als u dat wilt, en dan gaan we koffie vergelijken. Helemaal leuk.

Nog iets: zou het kunnen dat ik niet zo opgejaagd, nerveus word van goede koffie? Ontstaat er veel cafeïne bij een verkeerd (brand) proces? Ik slaap prima op mijn nieuwe koffie, dat was vroeger op mijn werk wel anders.
Laatst gewijzigd door Kareltje op di 06 jan 2015, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Kareltje stelt zich voor....

2
Ik herken het gevoel dat als je naar een onderwerp kijkt waar je zelf het fijne niet van weet, dat je soms adviezen langs ziet komen waarvan je denkt....volgens mij is dat wel wat overtrokken en ligt de waarheid in het midden.

Wij schreeuwen hier dat je bonen slechts minuten (of zelfs seconden) voor het zetten van je espresso moet malen, dat je maler daarbij grote schijven nodig heeft voor mooi maalsel en je water precies 92/94 whatever graden moet zijn....en de E61 groep zoveel beter is dan veel consumenten dinkies.

Wat jij schrijft, dat gevoel had ik ook begin 2014, toen ik meer met koffie wilde dan mijn verrekte volautomaat. En onlangs alle tips, gebruikte ik stoïcijns bonen van de de LaPlace van de V&D en dat moest gewoon goed zijn. En ik had dan wel een horeca maler, mijn espressomachine was een in slechte staat quick820. En ik werd gefrustreerder naarmate ik meer probeerde.

Maar in tegenstelling tot hifi en de laatste paar procenten verbetering die steeds onbetaalbaarder en onmerkbaarder worden....is dat echt anders met espresso. In deze wereld, de wereld van goede koffie, is de juiste spullen en bonen meer dan merkbaar...het is echt essentieel. En dat betekent niet dat die juiste spullen onbetaalbaar hoeven te zijn. Maar er is wel degelijk goed spul en crap spul. En met dat laatste kan je oefenen totdat je 90 bent, het wordt nooit wat dan.

Verse bonen, gemalen vlak voor bereiding en een machine die met redelijk constante temperatuur er water doorheen kan duwen en je bent er.
Voor melkopschuimen heb je vooral techniek nodig en dus oefening. En heeft weinig te maken met je machine. Al moet je machine uiteraard wel gewoon capabel zijn om enigszins stoom te leveren door een metalen pijpje zonder rare "hulpfrutsels" aan het uiteinde.

Ik bied je aan om eens langs te komen voor een espresso. En dan kan je alles zien, proeven en ondertussen vragen wat je wilt. Ik zit in Groningen.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

3
Beste Nomad,

bedankt voor je aanbod om in het Groningse langs te komen. Daar woonde ik ook als student. Maar nu vind ik het verdomd ver weg.
Je zegt het goed, sommige zaken komen mij soms vreemd over, en ik heb het geluk dat ik een Rancilio niet tot in de hemel fantaseer, het bleek een vrij gewoon koffiezetapparaat te zijn, en een Krups was echt niet zo slecht.
Ik zal mij wat meer in de techniek van het opschuimen verdiepen.

4
LS,
Ik heb dit verhaal met smaak gelezen. Ik wil de Rancillio Silvia verder niet verdedigen, maar het is terecht een bovengemiddelde goede machine. Wat de Silvia een bovengemiddelde goede machine maakt, is dat er nagenoeg niks kapot aan kan, onderdelen zeer goed, gunstig geprijsd en snel verkrijgbaar zijn en dat je haar (bij goed onderhoud) aan je kinderen kan doorgeven. Heirloom heet dat met een mooi woord...
Ik denk dat er weinig mensen zijn die hun Krups aan de volgende generatie doorgeven, maar ik kan me vergissen. De Audrey leidt ook aan het plastic euvel...de hoeveelheid plastic aan een machine is rechtevenredig met de afschrijftijd van een machine...en deze mag bij het Canon van Espressobereiding...

Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

5
Beste turboyeast,

Brouw jij soms zelf bier of maak je wodka?

Ik snap je kritiek op de Audrey, dat apparaat was zowat geheel van plastic. Echter wij waren niet zo wild bij mijn ouders thuis dat er dingen afbraken. De Audrey bleef heel. En het plastic was van dermate goede kwaliteit dat ik geen vermoeden had dat het de smaak beinvloedde. Wat mij terug brengt bij de plastic Philips CD speler: verzameltechnisch oninteressant maar qua geluid net zo goed. Want heeft de Silvia nou dezelfde onderdelen van binnen als de Audrey?
Zo. En nu een kopje koffie uit die burgerlijke Krups van mij. Wat zal ik gruwen zometeen....;-)

8
Kennelijk heb jij de gave om zonder maler een apparaat te beoordelen.
Ik vind het knap.
Ook echt heel fijn dat jij hier komt verkondigen dat we moeten oppassen voor gebakken lucht. Had ik zelf niet aan gedacht. Ik koop eigenlijk altijd de duurste en nu vertel je dat ik honderden euro's had kunnen besparen!
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

9
Bluecold schreef:Kennelijk heb jij de gave om zonder maler een apparaat te beoordelen.
Ik vind het knap.
Waarom zou dat niet kunnen?
En dan nog, over "welke maler" is op dit forum ook het laatste woord nog niet gesproken. Kies ik voor een maler, dan kies ik meteen niet voor 10 anderen. En er zal ook wel discussie over zijn welke boon het best smaakt bij welke maler. Ik blijf bij mijn mening dat is de Audrey geen value for money vond.
Bluecold schreef:Ook echt heel fijn dat jij hier komt verkondigen dat we moeten oppassen voor gebakken lucht. Had ik zelf niet aan gedacht. Ik koop eigenlijk altijd de duurste en nu vertel je dat ik honderden euro's had kunnen besparen!
Nou, na 1600 postings zal jij echt wel verstand van koffie hebben en er een hele hobby van hebben gemaakt. Mocht ik het verkeerd hebben, maak het even concreet en zeg welke (dure) investering jij een goede vond. Ik zal het zeker lezen. Ik heb dus al ervaren dat veel geld zich niet uitte in meer plezier, meer smaak, betere koffie.
En nu ik wel een maler heb, moet ik zeggen dat de koffie behoorlijk overeen komt met een pas geopend pak Lavazza of zowaar pas gekochte koffie van het koffie cultuur centrum. Maar met de tijd werd de smaak van gemalen koffie minder, klopt.

Nog iets, waar ik tegenaan liep, in de overweging van de aanschaf van een rancilio silvia. Dit vond ik op Kieskeurig van een zekere meneer of mevrouw Brekelmans:

Na 4 jaar espresso’s maken met een Krups XP 4050 heb ik recent besloten tot een ”upgrade” in de vorm van een Rancilio Silvia met een bonen maler Rancilio Rocky. Die heb ik inmiddels 3 weken in gebruik en kan dus de Rancilio met de Krups vergelijken. En wat schetst mijn verbazing ? De Krups espresso is qua smaak zeker de gelijke van de Rancilio. Ik heb me uitgebreid verdiept in het espresso maken met de Rancilio (via internet, YouTube en een plaatselijke Kaldi) Het probleem met de Rancilio is de grote variatie in de geproduceerde koffie: Van de 10 espresso’s zijn er ongeveer 5 goed en met de andere 5 is iets mis. Dat komt omdat de Rancilio veel kritischer is dan de Krups voor wat betreft de maalgraad, het aandrukken van de koffie, de soort koffie en de watertemperatuur op het moment dat het zetten start. (Remedie tegen het laatste is het welbekende “temperature surfen” of het inbouwen van een electronische thermostaat (een “PID” regeling)). De Krups daarentegen is veel minder gevoelig en levert een veel konstantere koffie kwaliteit die dichter in de buurt komt van wat je in Italie te drinken krijgt. Met wat mindere kwaliteit bonen levert de Krups een betere koffie dan de Rancilio. De Krups is een stuk gemakkelijker in gebruikt dan de Rancilio. De onderkant van de zetgroep van de Rancilio moet ik na elke zetbeurt moeizaam met een kwastje schoonmaken, als je dat niet doet klemt de volgende keer de piston en gaat ie om de piston heen lekken. Ik vraag me serieus af of ik niet beter de opvolger van de XP4050 (de XP 5280) had moeten aanschaffen i.p.v. de Rancilio. De Rocky bonenmaler is wel zonder meer een aanwinst. De Rancilio Silvia lijkt een degelijker apparaat (er zit 2x de hoeveelheid metaal in) daarentegen is de prijs van de Krups ook beduidend lager en de vormgeving aantrekkelijker. Het neemt minder ruimte in beslag op het aanrecht. Wat betreft betrouwbaarheid heb ik de afgelopen 4 jaar weinig problemen gehad met de Krups. De lekbak loopt soms wat snel vol en af en toe gaat de pomp kortstondig oscilleren. Maar de koffie is geweldig. De Rancilio heeft met tot nu toe alleen maar teleurgesteld.

Ik heb overigens geen aandelen in Krups of welk ander merk dan ook.

10
Kareltje, ik ben heel open de discussie met je aangegaan inclusief begrip dat je als "buitenstaander" soms niet de waarde van dingen kan inschatten en een sceptische blik kan hebben.

Maar, waar wij op dit forum toch onderbouwd aangeven waarom iets is (los van dit topic bedoel ik dus forum breed) heb jij tot nu toe slechts met gestrekte been dit forum binnen gestapt en schopt tegen van alles aan zonder enige onderbouwing.

Er is heeeeeel veel te vinden op dit forum en andere koffiefora waarom verse bonen, eigen maler en goede apparatuur belangrijk is. Dat is meer dan eens, beter nog meer dan 100x, aangetoond en vergeleken en correct bewezen. En jij komt binnen met, op plek A (hifi) praten ze veel over lucht, dat zal dan hier op plek B ook vast wel zo zijn. En dus ga ik lekker sceptisch tegen alles aanschoppen.

Ik heb een hekel aan het woord, maar als jij geheel respectloos binnen stapt en zegt dat alles niet waar totdat ze je het bewijs geven, dan zak je maar in de spreekwoordelijke zak stront. Wie ben jij dat wij het maar moeten bewijzen? Het 'bewijs' is echt wel op 1000 plekken online te vinden waarom die krups van jou niet op kan tegen de Rocket van mij. En dat heeft niets te maken met lucht en elfjes onder maanlicht, maar heeft te maken met een 4 kilo zetgroep die op 94 graden gehouden wordt om zo temperatuur fluctuaties tegen te gaan etc.

Ik bood je aan om langs te komen, omdat onwetendheid nooit bestraft hoort te worden en ik graag mensen help, maar mensen met bewust oogkleppen en een stel stelten aan de voeten om op andere mensen hun tenen te trappen en wat rond te schoppen, ....mja die mensen sla ik liever over.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode