Timer voor Mazzer major

1
Geïnspireerd door onderstaand filmpje wilde ik voor mijn Mazzer major een timer mogelijkheid hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=MbY-1BT5b6s

Voorheen woog ik de koffie voor het malen met een precies weegschaaltje. Dat zijn veel handelingen voordat je koffie hebt. Voordeel is wel dat je makkelijk verschillende koffies kunt malen.
Nu zijn er ombouw sets te koop, maar die zijn nogal prijzig. Voor mij een gelegenheid om eens met de Arduino microcontroller aan slag te gaan. Goedkoop en een heel leger aan knutselaars en professionals die ermee aan de slag gaan en hun ervaringen en producten delen via internet.
Na een prototype heb ik nu een versie gemaakt voor testen op langere termijn:
mazzer1.jpg
mazzer2.jpg
Voor de fuctionaliteit heb ik gekeken naar de electronic versies van de Mazzers.
De drie knoppen links zijn voor achtereenvolgens:
- handmatig malen (de molen maalt zolang de knop is ingedrukt)
- voor één kopje (neemt de tijd over van het "display")
- voor twee kopjes (neemt de tijd over van het "display")

Rechts van het display zitten twee draaiknoppen waarmee de "maaltijden" kunnen worden ingesteld.

Inwendig zit een mini Arduino. Deze werkt op 5 volt en stuurt dus een relais aan dat de 220V van de molen kan schakelen.

Kosten bij elkaar minder dan €50,00 en dan heb ik de onderdelen in Nederland besteld Met meer moeite via China kan het nog goedkoper.

Met deze constructie kan ik het niet zo klein maken dat ik het in de molen kan inbouwen zoals op het filmpje hierboven. Dat is een Mazzer Kony. Daarin is vermoed ik wat meer plaats voor een draaiknop en een display.
Aan de achterkant heb ik een stopcontact gemaakt waardoor ik de Major makkelijk kan aansluiten. Daardoor is de timer een grote doos geworden waar de molen op kan staan.

Vooralsnog ben ik er erg tevreden over. Niet alleen hoef ik nu minder handelingen te doen, het malen gaat ook nog eens sneller. De tijden die nu op het display staan (zie foto) zijn de tijden die ik nu gebruik voor mijn zelf gebrande Monsooned Malabar.
Komende tijd maar eens kijken of het blijft werken en zinnen op een compactere versie.

Voor de liefhebbers heb ik de code voor de arduino beschikbaar.

Vriendelijke groet,

Jan
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander ||

Re: Timer voor Mazzer major

2
Dat ziet er prima uit. Ik heb een timer gebaseerd op een 555 timer ingebouwd in een Compak K3. Na het zien van het filmpje met OLED schermpje ben ik nu bezig dat projectje uit te werken. Ik wil het wel allemaal in bouwen dus ik moet met een 3D printer in de weer om een onderdeel voor de maler te printen waar het schermpje in past.

4
Jan B schreef:Voor de liefhebbers heb ik de code voor de arduino beschikbaar.
Erg leuk gemaakt. Kun je een fotootje toevoegen van onder de motorkap plus een schakeldiagram?
Misschien kun je zelfs de code aanhechten?
Fijne jaarwisseling gewenst!
TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

5
Ja dat duurde even, maar het Arduino virus heeft me goed te pakken.

Hier een foto van onder de motorkap. Een mooi elektrisch schema heb ik niet. Het lijkt een beetje op spaghetti omdat het display zoveel kabeltjes nodig heeft. Ook de drukknoppen en de draaiknoppen hebben 3 of 4 draadjes.
Bij de 220V zit een schakelend stopcontact. Het relais zet dit aan en weer uit. Het relais wordt aangestuurd door de 5V Pro Trinket van Adafruit. Dit is een geminiaturiseerde Arduino. De trinket krijgt stroom van een oude telefoonoplader.
timer.jpg
Dan de Arduino code.
Ben er dus nog niet zo lang mee bezig. Ik kijk vooral naar de code die anderen hebben geschreven en daar brouw ik mijn eigen programma van. Mensen die er voor hebben doorgeleerd zullen het vast efficiënter kunnen, maar voor mij werkt het. En het geeft best een goed gevoel om het werkend te krijgen. Soms ook een uitdaging want het verschil tussen een punt en een komma is soms levensgroot.
In de code staat achter het // teken commentaar over het betreffende stukje code.

#include <LiquidCrystal.h>

LiquidCrystal lcd(12, 11, 5, 4, 3, 9);

int molen = 6; // relais pin
int button0 = A3; // manual grind button
int button1 = 8; // 1 cup button
int button2 = 10; // 2 cup button
int buttonled = 13; // drives button background lights
int buttonstate0 = LOW;
int buttonstate1 = LOW;
int buttonstate2 = LOW;
int brightness = 0; // how bright the buttonleds are
int fadeAmount = 5; // how many steps to fade the buttonleds

void setup () {
digitalWrite (molen, HIGH); //relais operation is inverted, this is failsafe mode
pinMode (molen, OUTPUT);
pinMode (button0, INPUT);
pinMode (button1, INPUT);
pinMode (button2, INPUT);
pinMode (buttonled, OUTPUT);
// lcd controls
lcd.begin (16,2);
lcd.print ("1 kopje: sec");
lcd.setCursor (0,1);
lcd.print ("2 kopjes: sec");
}

void loop () {
//buttonbacklight controls analogWrite(buttonled, brightness);
brightness = brightness + fadeAmount;
if (brightness == 0 || brightness == 255) {
fadeAmount = -fadeAmount ;
}
delay (30);

//defining the the timer values off the potmeters
int sensorValue1 = analogRead(A0);
int sensorValue2 = analogRead(A1);
float oneCup = sensorValue1 * (9.99 / 1023.0); // calculaton to convert analog output to seconds
float twoCup = sensorValue2 * (9.99 / 1023.0);

// lcd controls
lcd.setCursor (9,0);
lcd.print (" ");
lcd.setCursor (9,0);
lcd.print (oneCup);
lcd.setCursor (9,2);
lcd.print (" ");
lcd.setCursor (9,2);
lcd.print (twoCup);
delay (200);

// sensing if a button is pressed
buttonstate0 = digitalRead (button0);
buttonstate1 = digitalRead (button1);
buttonstate2 = digitalRead (button2);

//manual grinding
if (buttonstate0 == HIGH) {
digitalWrite (molen, LOW);
}

// 1 cup grinding
else if (buttonstate1 == HIGH) {
delay (oneCup*1000);
}

// 2 cup grinding
else if(buttonstate2 == HIGH) {
delay (twoCup*1000);
}

// idle
else {
digitalWrite (molen, HIGH);
}
}
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander ||

7
Dank je!

Inmiddels krijgt een aantal planten automatisch water, wordt er bijgehouden hoevaak de pimpelmezen het nestkastje in en uit gaan en heb ik een verwarmd zaaibed voor tropische zaden...

Het loopt uit de hand. Eerst maar een kop koffie :D