Gaggia Classic RI9403

1
Beste leden,

Nadat ik al enige tijd met veel belangstelling dit forum volgde, heb ik recent een nieuwe Gaggia Classic besteld bij bol.com. Hoewel ik in eerste instantie nog het oude model had besteld, was die helaas niet meer leverbaar. Was daardoor noodgedwongen om de 50 euro duurdere nieuwe versie aan te schaffen (de RI9403). Er viel me echter al meteen iets op toen ik de Gaggia uitpakte: het pijpje waardoor de overmatige druk zijn weg naar het lekbakje kan vinden, schittert in afwezigheid. Mijn twijfels of er überhaupt wel een driewegklep werden nog sterker toen ik toch maar heb geprobeerd om het apparaat te blindfilteren. Resultaat: een lekkere groep en portafilter.

Nu heb ik een aantal vragen:

1) Weet iemand hier op het forum meer van af, en kan mijn vermoeden over het ontbreken van de driewegklep bevestigen?
2) Wanneer dit inderdaad niet op het apparaat zit, is het dan mogelijk om dit erop te zetten? Ik zit namelijk in de onfortuinlijke positie dat mijn financiële positie niet denderend en ik dit apparaat gekocht heb met 200 euro aan bol.com bonnen. Ik stuur het apparaat dus liever niet terug. Mijn initiële plan was om het apparaat te modificeren (PID'en, OPV).
3) Is het mogelijk om de druk naar 9 bar te verlagen? Ik zag bij de buren van atjong een schitterend beeldverslag hoe je dat moet doen, maar is dit nog steeds mogelijk met dit nieuwe apparaat?
4) Vanwege energiereguleringen gaat het apparaat na 9 (!) minuten uit. Als ik iets heb opgestoken van dit forum, is het wel dat dit veel te kort is om de juiste temperatuur te bereiken. Is het mogelijk om dit uit te schakelen?

Daar jullie nogal visueel zijn ingesteld een aantal foto's (niet mijn eigen apparaat, maar dat maakt niet uit).

http://s1254.photobucket.com/user/Lyvyo ... t=3&page=1

Hopelijk hebben jullie ideeën hoe ik deze problemen moet tackelen, hoor graag als er meer informatie benodigd is.

Re: Gaggia Classic RI9403

2
Nog maar even de klantenservice van Gaggia gebeld, maar de beste man had nog nooit van een driewegklep gehoord. "Zit dat buiten of binnen het apparaat?" Dus dat was een verspilling van mijn tijd. Overigens staat op de site van Gaggia wel aangegeven dat er sprake is van een solenoïdeventiel. Is dit dan weer wat anders dan een driewegklep? Op engelse sites zie ik vaak dat deze begrippen als synoniem worden gebruikt.

4
Bij mij werkt de link wel. En inderdaad wordt volgens mij met dat "selenoid" vaak de 3-wegventiel bedoeld. Ik heb begrepen dat de boiler tegenwoordig tenminste van rvs is, maar de 3-wegventiel verwijderen is dan weer een stap terug...

Ik vraag me sterk af of dat achteraf nog te corrigeren valt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Geen idee bij deze boiler. Mijn gaggia coffee heeft ook geen 3wegklep en ik voel het niet als een gemis. De opv gaat je tenminste betere espresso opleveren.
Laatst gewijzigd door martinierius op ma 16 feb 2015, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

8
Ik ga nu toch maar mijn verlies nemen en hem proberen te retourneren. Denk eraan om dan een tweedehands Rancilio Silvia aan te schaffen.

Maar, wat ik me nog wel afvroeg: als je niet kan backflushen zonder drie-weg-klep, hoe maak je dan je apparaat schoon?

9
Het voordeel van geen 3-wegklep hebben is dat er ook niets de machine wordt ingezogen als de klep z'n werk doet. Dus het schoonmaken is simpeler. Sopje+kwastje?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

10
Spironski schreef:Het voordeel van geen 3-wegklep hebben is dat er ook niets de machine wordt ingezogen als de klep z'n werk doet. Dus het schoonmaken is simpeler. Sopje+kwastje?
Inderdaad, en 1 onderdeel minder dat kan falen. Wel voorzichtig zijn bij losdraaien portafilter: kort na het zetten is er mogelijk nog druk aanwezig die bij andere toestellen langs de 3-wegklep was gelost.