Hallo allemaal!
Er is ren wereld voor me open gegaan om een goede espresso te maken.
ik ben aan het proberen m'n halfautomaat in te stellen. met maalgraad, etc, maar nu loopt de machine te snel door 10 15 sec, terwijl ik nu al bijna tot stof maal.
Mooi de verhouding 1:2 van 14gr maalsel = 28 gr espresso dat zit dus goed.
Aandrukken doe ik ook steeds hetzelfde.
Kan het zijn dat de gaatjes te groot zijn geworden? Ik heb deze namelijk doorgeprikt met naald. Of heeft er dit niet veel mee te maken?
Wat doen verse bonen tov oude bonen in doorlooptijd?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Alex
Re: doorloop tijd te kort
2Is de druk in de zetgroep in orde, dwz ongeveer 9 bar?MichigAlex schreef:ik ben aan het proberen m'n halfautomaat in te stellen. met maalgraad, etc, maar nu loopt de machine te snel door 10 15 sec, terwijl ik nu al bijna tot stof maal.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk
Let's gobblefunk
3Wat is de branddatum van je bonen. Als het antwoord weet ik niet is zit daar hoogstwaarschijnlijk je probleem. Welke maler heb je?
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
4Ik zou allereerst naar de bonen kijken, maar een nieuw filter kan vermoedelijk geen kwaad. Neem dan meteen goede, zoals van VST.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
doorloop tijd te kort
5Ik heb een inbouwautomaat PE8038M van AEG, druk weet ik dus niet.. Kan ik denk niet instellen.
Maler zit ook ingebouwd.
Tekstboeken waren van Lidl pak is al maand open... Droge meuk dus
Heb vandaag verse bonen binnen gekregen. Donderdag maar eens proberen.
Een vst filter past die? Ik zal diameter eens opmeten straks. Ik schat hem op 50mm.
Waar kan ik vst filter kopen?
Maler zit ook ingebouwd.
Tekstboeken waren van Lidl pak is al maand open... Droge meuk dus
Heb vandaag verse bonen binnen gekregen. Donderdag maar eens proberen.
Een vst filter past die? Ik zal diameter eens opmeten straks. Ik schat hem op 50mm.
Waar kan ik vst filter kopen?
6Ahhhh, hier is wat verwarring ontstaan. Je hebt het er over dat je een halfautomaat hebt, maar dat klopt niet. Je hebt niet eens een volautomaat, maar zelfs een superautomaat.
En dan wordt "spelen" met de instellingen etc. een stuk lastiger, voor zover dat al kan (en vergeet ook dat VST filter). Maar verse bonen gebruiken zal in elk geval een stuk schelen.
En dan wordt "spelen" met de instellingen etc. een stuk lastiger, voor zover dat al kan (en vergeet ook dat VST filter). Maar verse bonen gebruiken zal in elk geval een stuk schelen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
doorloop tijd te kort
7Ik moet wel eerst de bonen malen (maler is instelbaar hoeveelheid en grofheid) daarna piston eronder draaien en starten.
Daar kan ik ook hoeveelheid water instellen
Ik kan dus best veel spelen
Daar kan ik ook hoeveelheid water instellen
Ik kan dus best veel spelen
8Probleem bij die inbouwgevallen is dat de maler echt prut is en die is juist erg belangrijk. Op dat vlak ga je vooral problemen ondervinden en in combinatie met oude bonen zijn je problemen verklaard. Met verse bonen zal het wel beter worden maar de maler gaat altijd een probleem geven, zowel qua smaak als doorlooptijd.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
9Hmm, dus eigenlijk is het ook weer niet een superautomaat?! Maar wat dan wel? Kan je wel zelf de hoeveelheid water en maalsel etc. bepalen? Hoe dan ook vermoed ik dat de instellingen wat...., eh, ongenuanceerd zullen zijn.
Tegelijkertijd geeft dat nu wel de mogelijkheid om een losse 2-de hands horecamaler aan te schaffen! Koop voor rond de €100 iets als een Fiorenzato T80 en kieper dat maalsel (van echt verse boontjes, vanzelfsprekend) in je portafilter (die heb je dus wel, los?). Je zal versteld staan.
Tegelijkertijd geeft dat nu wel de mogelijkheid om een losse 2-de hands horecamaler aan te schaffen! Koop voor rond de €100 iets als een Fiorenzato T80 en kieper dat maalsel (van echt verse boontjes, vanzelfsprekend) in je portafilter (die heb je dus wel, los?). Je zal versteld staan.
doorloop tijd te kort
10Bedankt voor jullie reacties. Ga het eens proberen met de verse bonen (proefpakket espresso fascino)
Maler kan altijd nog
Maler kan altijd nog