Maalgraad Siemens S75

1
Zo, ik heb me hier ook maar eens aangemeld om wat wijzer te worden in het koffiewereldje.

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een Siemens S75 (TK69009) volautomaat.
Ik moet zeggen dat ik helemaal nieuw ben op het 'bonen' gebied en kom dan ook van een ouderwets boeren pruttel machientje af!
Dat was een DE excellent die het overigens best aardig deed.

Nu wilde ik al een tijdje met bonen gaan werken en kon voor een leuk prijsje aan deze Siemens komen.
Ik weet dat er met een semi-automaat betere resultaten behaald kunnen worden maar ik ben een beetje gemakzuchtig wat dat betreft, dus toch maar een volautomaat genomen.
Ik kreeg er een pakketje met 4 verschillende espressobonen bij en ben een beetje aan het experimenteren gegaan en ik moet zeggen; wat een verschil met een kopje pruttelleut!
De Siemens gaf vanaf het 2-3 kopje al erg lekkere koffie met een mooi crema-laagje en ook nog eens lekker heet. Zover ik kan proeven is de smaak ook best constant.

Ik heb echter wel een paar vragen.

Hoe grof moet de maling nu eigenlijk zijn?
De koffiestand op het apparaat heb ik op "sterk" staan om een lekker pittig bakje te verkrijgen.
Dit ligt natuurlijk ook aan de bonen en mijn smaak/verwachting neem ik aan?
Ik zet eigenlijk nooit espresso, meestal gewone koffie of cappucinno.
De maalgraad van de Siemens staat op de middelste stand en de maling lijkt me wat grover dan die van een pak DE filterkoffie.
Ben wel naar een echt koffiewinkeltje geweest gisteren en heb daar 2 soorten vers gebrande bonen gekocht dus ik kan niet wachten tot die van het proefpakket op zijn.

En wat is nu een goede manier om cappuccino te maken?
Ik schuim nu eerst een flinke laag melk op in een koffieglas en zet er dan een enkele of dubbele espresso op.
Dit ziet er vrij aardig uit en smaakt ook lekker. Ook volgens mijn vrouwtje die normaal gesproken niet zo'n koffieleut is. Nu kan ze de cappuccinootjes moeilijk laten staan.
Maar heeft iemand nog tips?

Ik betrap me er trouwens wel op dat ik meer koffie drink dan ooit. :D
Brasilia mini classic - Quamar M80E - Gene Café

Re: Maalgraad Siemens S75

2
Hi Cobus! Welkom hier. Ik ben geen volautomaatexpert (of expert hoe dan ook), maar ik zal vast een voorschot geven.

- Hoe grof moet de maling nu eigenlijk zijn?
Hoe grover de maling, hoe minder contactoppervlak met water dus geen de koffie ook minder smaak af. Daar komt bij dat hoe grover de maling, hoe sneller het water er doorheen loopt. Dat betekent bij een 'ideale' doorlooptijd van rond de 25 seconden je met een grovere maling meer koffie krijgt dan met een fijnere.
Je zal moeten experimenteren (en proeven, ach ach...) wat goed werkt.

- De koffiestand op het apparaat heb ik op "sterk" staan om een lekker pittig bakje te verkrijgen.
Hmm, ik weet niet wat dat knopje doet. Minder water -> eerder stoppen? of Meer koffie doseren? Als het niet in de handleiding staat kan je dat altijd even uitproberen.

- De maalgraad van de Siemens staat op de middelste stand en de maling lijkt me wat grover dan die van een pak DE filterkoffie.
Tja, dat zal volautomaatspecifiek zijn denk ik (?). Normale espressomaling is fijner dan snelfiltermaling. Bij snelfiltermaling doet de zwaartekracht zijn werk, bij espresso (en ik neem aan ook bij jouw machine) heb je een zekere druk die het water door de koffie perst. Daardoor kan je de koffie fijner malen voor een betere smaakbeleving. Ik zou zeggen, probeer eens wat er gebeurt als je de maling op fijn zet. Krijg je dan minder koffie? Loopt het langer door? Ziet het er anders uit? Smaakt het anders?

- Ben wel naar een echt koffiewinkeltje geweest gisteren en heb daar 2 soorten vers gebrande bonen gekocht dus ik kan niet wachten tot die van het proefpakket op zijn.
Kijk, verse bonen heel belangrijk! Weet je hoe oud de bonen van het proefpakket zijn? De houdbaarheid van gebrande bonen is beperkt, bij gemalen koffie is dat nog sterker het geval. Onder invloed van zuurstof gaat de kwaliteit rap achteruit. Meer info over het bewaren van koffie: http://goldencoffeebox.com/nl/tipsbewarenkoffie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Reden dat ik hierover begin is dat je wellicht beter gelijk met de net vers gekochte bonen kan beginnen. Het zou zonde zijn om te wachten tot ze oud zijn ;). Dus heel snel dat proefpakket opdrinken, of even opzij leggen!

- En wat is nu een goede manier om cappuccino te maken? Ik schuim nu eerst een flinke laag melk op in een koffieglas en zet er dan een enkele of dubbele espresso op. Dit ziet er vrij aardig uit en smaakt ook lekker. Ook volgens mijn vrouwtje die normaal gesproken niet zo'n koffieleut is. Nu kan ze de cappuccinootjes moeilijk laten staan.
Kijk, zo heb ik 'de mijne' ook aan de koffie gekregen. Sterker nog, inmiddels zo goed opgevoed (oh, gevaarlijk terrein!) dat ze in de stad geen koffie meer wil en maar liever naar huis gaat voor de koffie.
De normale manier van cappucino maken is als volgt. Eerst zet je een espresso in een voorverwarmd cappuccino kopje, vervolgens melk opschuimen en bij de koffie schenken. Het opschuimen doe je in een melkkannetje, hier de volledige uitleg (engels):
http://coffeegeek.com/guides/frothingguide" onclick="window.open(this.href);return false;

Of visueel:

Succes!

3
Kijk! zo word ik wijzer.

Over de grofheid van de mailing; bij de koffiewinkel vertelde de beste man me dat bij een espresso automaat de maling doorgaans wat grover is dan snelfiltermaling.
Hij vertelde me dat men meestal na een tijd de maling telkens wat fijner zet omdat de maalunit nu eenmaal verslijt.
Ik krijg best een mooi creme-laagje maar ik zal hem eens een tandje fijner zetten.

De Siemens gaat van 2 instellingen uit.
1 stel je de hoeveelheid bonen in die hij maalt. zeer mild/mild/normaal/normaal plus/sterk/extra sterk
2 stel je de hoeveelheid water in. kleine espresso/espresso/kleine koffie/koffie/grote koffie/XXL koffie
en dan alles ook nog eens mogelijk voor 2 kopjes.

Op de koffie uit het proefpakket staat een houdbaarheidsdatum van tenminste halverwege dit jaar maar dan is ie natuurlijk niet meer vers.
Gelukkig is de eerste 250gr uit het pakket op en heb ik een Colombiaanse Arabica van de koffiewinkel in het apparaat gedaan. Daar zijn de bonen max. 1 week oud volgens de verkoper. Dat neem ik dan maar aan!?
Eerste indruk was een beetje zurig maar dat was op de stand sterk.
Net een cappuccino gemaakt en die vond ik wel lekkerder dan met de eerste bonen.

Binnenkort eens op pad voor wat koffie-glazen of kopjes en een melkkannetje.

-edit-
Ik bekijk net het filmpje over het opschuimen.

Bij mijn Siemens werkt het met een melkbeker naast het appaat waar ie zelf de melk uit aanzuigt.

Afbeelding

5
Reden dat ik hierover begin is dat je wellicht beter gelijk met de net vers gekochte bonen kan beginnen. Het zou zonde zijn om te wachten tot ze oud zijn ;). Dus heel snel dat proefpakket opdrinken, of even opzij leggen!
Dat was ook mijn gedachte!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Bluecold schreef:He! respect voor de DE excellent. Technivorm, neerlands glorie en de beste filterkoffiezetters. Onverslijtbaar ook.
Klopt, want die ik gebruikte komt van mijn ma en is 20 jaar oud! Dat meen ik echt.
Ze heeft nog een nieuwe op de zolder staan die ik even gebruikt heb, ander type maar ik heb hem destijds weer geruild voor deze excellent.
Geen betere pruttelleut dan van een DE excellent.