Vaste wateraansluiting op een tank

1
Af en toe sta ik op een eventje, een feestje of een borrel wat koffie te schenken. Hiervoor heb ik een aantal keer een machine gehuurd, die gewoon op een 16 liter watertank werd aangesloten.
Nu heb ik zelf voor een leuk bedrag een machine op de kop getikt, met vast water aansluiting, welke ik wil ombouwen naar de mogelijkheid om deze ook op een grote tank aan te sluiten.

Nu kan ik me zo voorstellen dat wanneer ik de waterslang in die tank stop, er vrij weinig gebeurd, aangezien er geen druk op zit. Is dat ook zo, of is het echt zo simpel?
Zo ja; wat voor een pomp heb ik nog nodig om dit wel werkend te krijgen?

Iemand ervaring hier mee?
Importeert http://bonomi-koffie.nl uit Italië. | Vibiemme Domobar | Macap M4D | Hario V60

Re: Vaste wateraansluiting op een tank

4
MathijsvdHurk schreef:Zo ja; wat voor een pomp heb ik nog nodig om dit wel werkend te krijgen?Iemand ervaring hier mee?
LS,
Voor zover ik weet kunnen alle machines met een Procon of Fluid-o-tech rotatiepomp aangesloten worden op een externe tank of vat. Deze pompen zijn namelijk zelf-aanzuigend en kunnen tegen kort drooglopen. Toch zou ik voor de zekerheid een terugslagventiel monteren zodat de pomp zo weinig mogelijk lucht trekt. Ik heb dit uitgeprobeerd met een Fiorenzato Ducale en ook met een Carimali Uno (beide rotatiepomp).

Er zijn ook machines die op vastwater aangesloten moeten worden, en uitgerust zijn met een vibratiepomp (Ulka). Een voorbeeld is de Cimbali Junior S/1. Bij deze machine ligt het wat ingewikkelder omdat de ketelvulling op waterleidingdruk werkt. De meest voor de hand liggende optie is dan een Flojet met een vat. Een Flotjet system bouwt 2 bar druk op, op het moment dat er een drukval optreedt (bijv. als een magneetventiel openschakelt).
Wat voor machine heb je? Misschien kun je wat pics posten, zodat we kunnen meekijken en gericht kunnen adviseren.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk