Re: Bezzera Galatea Domus

2
Waarom kom je zelf tot deze machine als optie?
Ik zie een HX machine van Bezzera met rare vormgeving :P. Maar er zijn in deze klasse heel veel opties die technisch heel gelijkwaardig of beter zijn.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

3
Misschien stomme vraag, maar wat is een HX machine ?
Persoonlijk ben ik verliefd op het uiterlijk van deze machine. En aangezien deze een topplaats krijgt op het aanrecht, is het uiterlijk toch ook belangrijk. Verder had ik bv op Youtube al heel positieve recenties gevonden.

5
Thx voor het interessante topic.
Ik las daarin ook dat je de machine 45 min moet laten opwarmen.
Hoe doen jullie dit ? Laten jullie de machine gewoon aanstaan dan of moet je dan echt de machine 45 min op voorhand aanzetten ?
Ik denk dan bv aan 's ochtends als je even snel nog een koffie wil drinken voor je naar je werk vertrekt.

6
Dat wordt dan of vroeg opstaan, of een tijdschakelaar (al dan niet op afstand te bedienen), of een alternatief voor als je machine niet warm is. In mijn geval een French Press met een handmalertje...

Peter
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

7
Tijdschakelaar werkt perfect. Een goede machine moet gewoon lang opwarmen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

8
Mijn Rocket Cellini V3 vind ik na ongeveer 22 minuten op zijn best. Dan hoef je eigenlijk nog niet te flushen, maar is die opgewarmd en de E61 groep ook heet, maar nog niet te heet. Maar ik heb sowieso mijn boiler op 118graden staan, waardoor de zet themperatuur rond de 92 komt te liggen. Ik heb een hekel aan bittere koffie :)
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

9
Maar bij 22 minuten is je boiler incl. water wel op temperatuur, maar je groep nog niet. Als je dan niet flushed, spoel je te heet water (op 118C) uit je HX door een te koude groep (op 75C ofzo?), waardoor je wellicht toch weer op 92C uitkomt.

Lijkt me echter nogal lastig te controleren.

Wat betreft de Galatea: dat is een prima E61 HX, waar je extra voor het uiterlijk betaalt. Als je daar gelukkig van wordt: vooral doen! Het blijft echter gewoon een E61 machine, waardoor je in mijn opinie toch vast zit aan 45 minuten opwarmen vóór gebruik. Met een theedoek om de groep kan je dat wat terugbrengen, maar een tijdklok is waarschijnlijk praktischer.

Je kan ook overwegen om het geld dat je aan het uiterlijk van de Galatea besteedt, te besteden aan een betere maler. Dat ga je waarschijnlijk wèl proeven in je koffie.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder