Over versheid en houdbaarheid...

1
Ik gooi ´m maar gewoon hier erop..
(ik heb braaf gezocht waar nou precies dat éne topic over versheid stond, maar er zijn er meerdere :lol: dus dan maar weer een nieuwe :o )

Prima stuk verschenen eergisteren, geschreven door 2013 World Barista Champion Pete Licata, die het onderwerp in een breed perspectief zet. En het voor beginners én gevorderden allemaal wat lichter en minder strikt maakt..

http://catandcloud.com/blogs/cat-cloud- ... ete-licata

Hear, hear en Amen! als je het mij vraagt!

p.s. sowieso volgtip, het blog van Truby en Baca.
Laatst gewijzigd door pichichi op ma 07 sep 2015, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Re: Over versheid en houdbaarheid...

2
Leuk stuk. Helemaal mee eens.

De meeste bonen gebruik ik toch echt wel tot een week of 3 na branding. Soms voor de grap als er iets is blijven liggen van mijn eigen branding terwijl ik tussendoor wat van een professionele brander heb gekocht gebruik ik ze na 5-6 weken nog. Meestal is dan de smaak wel aanzienlijk minder maar nog wel goed (en zeker beter dan 99% van de horeca).
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

3
Maar toch. Als ik sjieke koffie koop wil ik het wel uiterlijk week na branding hebben. Een aanbeveling van de brander van wanneer ik het moet gebruiken kan, maar ik wil zelf kunnen beslissen.
Koffie ouder dan 2 weken ga ik geen specialty-prijzen voor betalen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

4
Als ik bonen bij een bekende brander koop verwacht ik ze ook echt binnen 5-7 dagen na branding en liefst tussen de 3-5 dagen. Koffie ouder dan 1,5 week ga ik ook echt geen 6-8 of meer euro per 250gr voor betalen. Voor die prijs moet het vers zijn.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

5
Gebrand.nl stuurt koffie gebrand altijd in een papieren zakje. Als ik het artikel zo lees, dan is dat niet minder dan ideaal. Ze sturen het vaak de dag van het branden (zo bestel ik het ook, ik weet wanneer ze branden), dus het is maar 1 dag op zich. Maar hoeveel kwaad kan het? Zo vind ik de brandingen van Fascino vaak net lekkerder en zij gebruiken ook toevallig wel goed gesloten zakken. Maar of het een en ander met elkaar te maken hebben durf ik geheel niet te zeggen.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

6
Die papieren zakken heb ik ook nooit begrepen. In principe zou het tijdens de verzending niet veel uit moeten maken omdat die zakken weer in een kartonnen doos gaan en die met tape dicht zit. Het gaat een probleem worden zodra de bonen worden blootgesteld aan vochtige buitenlucht ofwel op het punt dat jij ze uit de doos haalt. Wat mij betreft een afknapper en reden dat ik daar na één keer bestellen nooit meer heb besteld.

De bonen zullen iets harder achteruit gaan maar als je er niet meer dan 2 weken mee doet zal het wel meevallen tenzij het erg vochtig is. Toch ben ik van mening dat het niet hoort en als je een dergelijk bedrag voor een vers product betaald dat de verpakking dan ook in orde moet zijn (lees: zak met éénwegventiel).

8
R&B schreef:
Nomad schreef:ik weet wanneer ze branden
En wanneer is dat? :)
Maandag en donderdag. Ik bestel daarom steevast op zondag met ideal en dan branden ze het maandag voor je :).
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode