Ik snap het niet helemaal!

1
Net lid geworden en meteen een vraag met een kleine inleiding:

Ik ben bijna klaar met mijn beslissing om een Rancilio Silvia en een Racilio Rocky No Doser te kopen. Waarbij ik de Racilio Rocky No Doser wat later kan kopen.

Wat mij zo opvalt aan alle discussies die ik hier en op andere plaatsen zie is de nauwkeurigheid van de maling voor een perfecte kop expresso. Dit is tegenstrijdig met gebruik van gemalen koffie zoals die in de ESE servings en ook gewoon gemalen koffie (de constante factor) is t.o.v. alle koffiemachines (de variable factor) specificaties. De vraag is of gekochte gemalen koffie dan ook niet, of nooit, voldoet aan deze eis van nauwkeurige malen?

Bij de Rancilio Silvia blijkt de verhouding vermogen /verwarmen meer richting "snel warm" te zijn waarbij de regelfunctie de over/onder temperatuur niet optimaal is voor een constante temperatuur. Ik weet dat een additionele beschibare regel kring (PID) daar een oplossing geeft. Is het nu zo dat Racilio niet in staat is om hun eigen regelkring te optimaliseren voor een meer constante temperatuur? Of is de machine volgens dat bedrijf binnen spec?

Is het niet zo dat de additionele PID regelaar (De D functie zal hier nooit nodig zijn de I wel!) de "snel warm" tijd sterk gaat beïnvloeden?

alvast bedankt!

-Peter

Re: Ik snap het niet helemaal!

2
De maling komt inderdaad heel precies. Dat heeft met een aantal factoren te maken:

De melange: iedere melange is samengesteld uit een X aantal bonen. Deze bonen reageren verschillend op het malen op zich. Voor de ene melange moet je dus veel fijner malen dan voor de andere met dezelfde doorlooptijd als gevolg. Zou je alles op dezelfde stand malen dan wisselen de doorloop tijden behoorlijk. Sommige melanges lopen in 10 sec door andere in 30 wat allebei niet helemaal de bedoeling is.

De luchtvochtigheid: naarmate deze hoger of lager is moet de maling worden aangepast.

De versheid van de koffie. Pas gebrande bonen vragen een andere maling dan die al een tijd liggen.

Een ESE serving geeft nooit hetzelfde perfecte resultaat van een precies op de machine afgestelde maling. Dat kan ook niet want het is een compromis voor ALLE machines. Dit geldt ook voor voorgemalen koffie. Eigenlijk precies hetzelfde verhaal.

Wil je met voorgemalen koffie werken dan is er eigenlijk maar een oplossing en dat is op jou machine afgesteld laten voormalen bij je koffiehandelaar als dit mogelijk is. Dan zit je echter nog steeds met het nadeel dat je koffie erg snel verouderd. De eerste dag nog een top espresso maar dit gaat snel bergafwaarts.
Advies: koop die molen er direct bij en laat een mooie aanbieding maken voor de set. Los zal in de meeste gevallen toch duurder uitpakken.

Wat betreft de temperatuur dit ligt aan de thermostaatjes die de fabrikanten zoals Rancilio gebruiken voor de Silvia. Ze schakelen het verwarmingselement in bij ongeveer 90 en bij 110 weer af (dit is indicatief). Het zijn hele eenvoudige schakelaartjes die niet zo duur zijn. Dat er dan een behoorlijk verschil ontstaat in de temperatuur van het water is meteen duidelijk maar voor de fabrikant valt dit inderdaad binnen de normen. Er zou anders wel een betere thermostaat (of PID) in de machine komen maar waarschijnlijk vind men dit te duur. Eerlijk is eerlijk er valt natuurlijk met de Silvia prima espresso te zetten alleen is het de ene keer beter dan de andere en voor veel freaks is dat niet goed genoeg. Rancilio wil waarschijnlijk binnen een bepaald budget een machine neerzetten die redelijk goed presteert voor een redelijke prijs. Je moet ook niet vergeten dat de Silvia ooit verzonnen is als cadeautje voor klanten die een horecamachine hadden gekocht.

Je laatste vraag: de PID gaat zorgen dat de temperatuur altijd constant blijft. Omdat de Silvia door een relatief kleine boiler snel een overshoot/undershoot in temperatuur heeft zal hij dit ook proberen te compenseren. Of dat vooral in verwarmen is weet ik niet zeker. Ik ga er wel vanuit omdat een scheut koud water uit het reservoir de constante al snel zal beinvloeden.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

Re: Ik snap het niet helemaal!

4
Kijk voor de molen ook eens naar een Compak K3 Touch. Toch net iets meer molen dan een Rocky en niet veel duurder, misschien 20 Euro.
Ik weet dat ESW de Silvia voor 448 heeft. Machine/molen combi's weet ik niet wat ze daar aan doen.
Punt met de Silvia momenteel is dat er een nieuw model is met enkel kleine cosmetische (geen technische) wijzigingen en die is behoorlijk in prijs omhoog gegaan. Als je nog een oude kan scoren heb je misschien helemaal een mooie deal.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s