Re: Pressurestat stuk?

11
Heb je de autofill verwijdert? Zo kun je met een kwastje maalsel verwijderen uit het stukje tussen maalkamer en doser. Wellicht gebruik je oud maalsel wat zich daar in de zgn chute ophoopt doordat je maar een paar kopjes per dag zet, en ook nog eens niet achterelkaar.

Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

12
De Super jolly zag er nagenoeg nieuw uit, helemaal schoon, zonder aankoeksel. De teller van de doser stond op iets van 180. Die kan natuurlijk een rondje hebben gedraaid, maar gezien de staat van de maler als geheel denk ik dat dat de werkelijke stand was. De schijven lijken me dus goed.

De autofill zit er inderdaad nog. Twijfelde of ik die er uit moest halen. Maar dat wordt dus autofill eruit slopen en OPV inbouwen! Aangezien ik niet heel erg technisch ben, gaat dat nog wel even duren. Ik zag bij elektro's een filmpje waar het er behoorlijk eenvoudig uit zag, dus ik kom er vast uit :D

Dank weer voor de reacties!

13
Toch blijf ik het raar vinden: een SJ met doser die zo erg klontert dat een WDT niet eens meer helpt. Je hebt nog niet verteld wat voor koffie je gebruikt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Met de autofill er nog op heb je zeker 6gr retentie op de SJ en dat gaat de extractie zeker beïnvloeden. Zodra je die verwijderd hebt en de boel uit kan borstelen zal het beter gaan worden. Dat in combinatie met de OPV en je gaat stappen vooruit.

@spironski. De SJ is een notoire klonteraar (heb er zelf 1,5 jaar eentje gehad). Echt zijn de klontjes zo losjes dat ze zo uit elkaar vallen en de extractie niet beïnvloeden. Heel anders dan de Major wat dat betreft.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

16
Erik82 schreef:Met de autofill er nog op heb je zeker 6gr retentie op de SJ en dat gaat de extractie zeker beïnvloeden. Zodra je die verwijderd hebt en de boel uit kan borstelen zal het beter gaan worden. Dat in combinatie met de OPV en je gaat stappen vooruit.

@spironski. De SJ is een notoire klonteraar (heb er zelf 1,5 jaar eentje gehad). Echt zijn de klontjes zo losjes dat ze zo uit elkaar vallen en de extractie niet beïnvloeden. Heel anders dan de Major wat dat betreft.
Ik had de SJ met doser, maar ik heb echt nooit klontjes gezien verder. Ook niet in de doser voordat ik het eruit doseer met het kleppersysteempje. Maar misschien gebruiken wij anderen bonen, dat zou kunnen hoor.

De SJ blijf ik een top apparaat vinden :)
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

17
Het ligt denk ik ook aan hoe oud je huis is en of je verwarming in de keuken standaard aan hebt of niet. Ik woon in een huis uit de jaren 70 waar de verwarming in de keuken nooit aanstaat. Dat alles maakt het vochtiger en geeft sneller klonten. Anders ligt het aan de schijven en zijn ze niet meer zo best maar het is wel een bekend euvel bij de SJ als je op bijvoorbeeld HB gaat zoeken.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

18
Enige klonten bij de SJ, dat wil ik best geloven. Maar wat je schrijft, Erik, ze zijn heel los. Wat ik moeilijk te geloven vind is dat zelfs een WDT dan niet zou helpen om extractieproblemen te voorkomen. Lijkt me dan dat er iets anders aan de hand is. Botte schijven, oude bonen, verkeerde distributie, verkeerd tampen, te hoge druk...?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

19
De klonten vallen inderdaad behoorlijk makkelijk uit elkaar, dus wellicht dat dat niet de oorzaak van de channeling is. Zoals eerder gezegd ben ik pas een paar maanden bezig met espresso maken dus zal mijn techniek ook nog wel niet helemaal briljant zijn, maar ik doe wel mn best de distributie in het bakje zo gelijk mogelijk te krijgen door het bakje te draaien tijdens het malen. Daarna bakje in de pf, zachtjes kloppen en dan tampen. Tegenwoordig heb ik in 9 van de 10 gevallen een horizontale tamp (koffie komt er aan beide openingen in de portafliter tegelijkertijd uit). Ik hoop dus dat de OPV installeren iets gaat helpen.

20
In mijn ogen is een gelijkmatige distributie een van de belangrijkste zaken om goed te krijgen. Een Naked Portafilter kan je enorm helpen dit goed te krijgen. Weet echter niet of die voor jouw machine bestaan.