Re: ROK maler en ROK espressomachine

21
Ik heb m'n eerste kop cappuccino gemaakt met de ROK, en die viel me niet tegen! Het instellen gaat makkelijk, vrij snel gevonden en bijgestuurd. Smaak van de koffie was goed, ondanks dat het ding nog moet inlopen.

Ik had het apparaat eigenlijk groter verwacht, afgaande op de foto's en filmpjes. Nu ik hem op mijn aanrecht heb staan vind ik hem niet eens zo heel groot. Zoals gezegd is de hendel vrij lang, wat het malen lichter maakt. En ik ben een stuk minder lang aan het malen dan met de Kyocera. Ik ben tevreden, tot nu toe.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

23
Daarom schrijft ik dat er ook altijd bij, want inderdaad maskeert de melk een hoop. Maar dan nog valt er nog wel één en ander te onderscheiden, natuurlijk.

Ik heb dit keer trouwens een slokje van de espresso genomen voordat ik de melk erbij goot, en ook dat viel me niet tegen. Ik heb mijn boontjes dit keer net wat te lang gebrand (FC+), maar desondanks viel er genoeg frisheid te ontdekken in het slokje. Ik miste wat diepgang in de smaak, maar of dat nu kwam door de maler, doordat deze nog niet is ingelopen, of door de boontjes durf ik niet te zeggen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

24
martinierius schreef:De mijne ook, ziet er mooi uit. Niet perfect uitgelijnd merk ik.
  • De tandwielen laten de bovenkant van de as wat wiebelen, misschien dat dit betert als de tandwielen iets meer ingelopen zijn.
  • Het grootste probleem zit bij de onderste burr: die staat niet perfect in lijn met de as. In de US zou wholelattelove daarom al een extra onderdeeltje mee opgestuurd hebben een zogenaamde "burr key".
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

25
Wat ik zo van dat filmpje zie kan je "burr" redelijk zelf uitlijnen door smalle dunne strookjes papier op strategisch gekozen plaatsen tussen de burrkey of boerka en de burr te plaatsen en dit volgens de regels van over en weer proberen goed te krijgen, als die goed uitgelijnd is, niets meer aan doen!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

26
@3aan schreef:Wat ik zo van dat filmpje zie kan je "burr" redelijk zelf uitlijnen door smalle dunne strookjes papier op strategisch gekozen plaatsen tussen de burrkey of boerka en de burr te plaatsen en dit volgens de regels van over en weer proberen goed te krijgen, als die goed uitgelijnd is, niets meer aan doen!
Het kan vast, maar ik vind het toch wel erg teleurstellend dat je een splinternieuw apparaat zo moet optimaliseren om hem te krijgen zoals die hoort te zijn in de eerste plaats.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

27
Goh, ik zal wel een van de allerlaatsten zijn die dat dingetje binnen heeft.

Ook bij mij was de uitlijning niet 100% dat is inmiddels opgelost door de onderste maler en diens drager beter op elkaar uit te lijnen, in eerste instantie met dunne papierstrookjes ertussen te plaatsen, echter heb deze vervangen voor fiber ringen die ik gespleten heb met een scalpeltje, met een schuifmaat kwam ik op 0.3mm uit en dat was precies goed en na 2 keer al de goede plaats te pakken!

Iets waar ik me wel mateloos aan erger is de slordige schroefdraad in de slinger, daar ben ik ergens een beetje bang dat het geen lang leven beschoren is.

Ik denk dat ik hem toch voorlopig maar hou en voor de voet iets anders ga verzinnen zodat die minder ruimte in beslag gaat nemen bij een vervoerskoffertje, waarschijnlijk gaat de koffer als bodemplaat dienen, dus een stalen strip als versteviging tussen de 2 staanders die ik dan in een uitsparing van de deksel plaats, de gronder werkte voor mij het beste met m'n voet erop, vandaar de o ipv i!

De maalgraad is precies goed voor de rok presso, voor espresso nog iets te grof, misschien nog iets meer malen, ook het vegertje had een fractie lager mogen zitten, veegt nu over de bonen heen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

28
Spironski schreef: Ik had het apparaat eigenlijk groter verwacht, afgaande op de foto's en filmpjes. Nu ik hem op mijn aanrecht heb staan vind ik hem niet eens zo heel groot.
Heb je hier misschien ook foto's van?
Altijd leuk in een thread als deze! :D
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30