Dit is wat ik er van kan maken (dubbelpost bij de buren)
De excentrische as drijft de veer en de zuiger aan. Met de hefboom en de nokjes drijf je de excentrische as aan. De slag is ook heel erg kort. De veer zit met een verbindingshefboompje aan de zuiger vast.
De reden dat de veer en de hefboom zijn losgekoppeld van de rest van de groep kan ik alleen maar naar raden, ik denk zelf dat het te maken heeft met temperatuurmanagement. Een 'normale' hefboommachine heeft juist baat bij een grote groep als al dat oppervlak en metaalvolume is nodig om het te hete boiler/hx water af te koelen. LM heeft die 'luxe' niet en moet de groep dus klein houden.
Ik vind het nog steeds een beetje balen dat LM nog geen fatsoenlijke uitleg heeft gegeven over wat de bedoeling van het apparaat nu is. Dan claimen ze dat ze hebben gevraagd het hefboomapparaat 'opnieuw uit te vinden', maar dan ga je mij niet wijsmaken dat dan 'toevallig' de groepnek van gewone LM's heel goed uit komt. Van wat ik van het ontwerp kan zien brengt dit apparaat de mechanische en electrische complexiteit van een hefboommachine én die van een electrische machine samen voor iets wat precies hetzelfde doet als een LM Strada, maar dan zonder de makkelijke instelbaarheid. Een hefboommachine kan warm water pompen, dat kan een elektrische pomp niet (N.B. groot gedeelte van de problemen van electrische pomp machines komt hieruit voort). Voordeel is dus dat je geen koud water bij je systeem hoeft te laten tijdens het zetten. Bij een HX kun je dat koude water gebruiken als tuningsvariabele, bij een dubbelboiler wil je juist twee losse constante-temperatuur systemen. Equilibrium opzoeken kan wel als je niet aan het zetten bent. De La Curva trekt voor zover ik kan zien nog steeds koud water de zetboiler in, waardoor je alsnog met mechanische complexiteit van een electrische pompmachine zit.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees
dit