Vrijdag de 13e was het zo ver. Tot nu heb ik mijn 20 jaar oude Saeco telkens weer kunnen reanimeren maar deze keer kan geen AED meer baten. Een holle schroef van de uitstroom is afgebroken en zowel het afgebroken onderdeel als de hele houder kan ik nergens vinden. Gek na 20 jaar...
Maar goed, al jaren geleden had ik besloten dat de Saeco aan vervanging toe was, nu kom ik er niet meer onderuit. Maar ja, dan wordt het dus de vraag "wat gaat het worden".
Een goede vriend van me heeft een Ascaso Dream en is daar heel tevreden over, een andere goede vriend heeft een Quick Mill 820 en is daar weer heel tevreden over (de paar "vage bekenden" die helemaal weg zijn van hun senseo heb ik maar niets gevraagd). Zelf ben ik altijd weg geweest van een La Pavoni Europicola, maar dat is meer vanwege de looks.
Nou zijn alle drie redelijk vertegenwoordigd op marktplaats (ben nog op zoek naar een werkgever die me lange(re) tijd in dienst wil nemen) maar dan twijfel ik een beetje of dit soort apparaten zonder veel problemen te koop zijn daar. Het scheelt ongeveer de helft en dat is heel aantrekkelijk.
Los van 2e hands of nieuw zit ik nog met een andere vraag waar ik niet echt een goed antwoord op kan vinden: zijn er bepalende/beperkende verschillen tussen Ascaso en Quick Mill? Dat een La Pavoni een aantal andere punten heeft weet ik. Maar geen van drieen maakt echt een duidelijk verschil. Dus als jullie er wat zinnigs over kunnen/willen zeggen dan graag!
Re: Bomen <> bos: Ascaso vs Quick Mill vs La Pavoni vs?
2Ascaso zou ik links laten liggen.
Ziet er leuk uit, maar voor het geld is veel beters te krijgen.
Quickmill is bijna onverwoestbaar.
Nadeel is de storingsgevoelige stoomkraan.
Onderdelen zijn relatief duur. Onderhoud/reparatie is relatief eenvoudig.
Afhankelijk van je budget zou je nog naar de volgende machines kunnen kijken:
Relatief goedkoop is een Gaggia Classic.
Ook hier is weer is de stoomkraan een gevoelig punt.
Nooit één kopen met lekkende stoomkraan.
Nadeel ten opzichte van de volgende twee machines is de relatief kleine boiler.
Maar aangezien elk nadeel zijn voordeel heeft....
Juist door de erg kleine boiler en een krachtig verwarmingselement, gedraagt de machine zich een beetje zoals een thermoblok machine.
De volgende twee machines staan ongeveer op gelijke hoogte.
De Rancilio Silvia en de ECM Botticelli II.
Verschillen met de Gaggia Classic zijn de betere bouwkwaliteit en de grotere boiler.
Net als bij de Gaggia zul je moeten "temperature surfen".
Bij een Silvia moet je bij aankoop goed letten op eventueel roest onder de lekbak.
Een La Pavoni moet je liggen. Je moet er iets meer moeite voor doen, dan voor een pompmachine.
Ook moet je budget voor en zin hebben in regelmatig onderhoud.
Tot slot hetgeen waar ik mee had moeten beginnen: de bonen en de maler.
Zonder verse bonen wordt het niets. Bij o.a. Fascino of Bocca niet duurder dan merk-bonen in de supermarkt.
Zonder enigszins fatsoenlijke maler wordt het ook niets. Als het budget heel erg krap is, zou je kunnen denken aan een Nemox Lux, of een andere kleine conische maler.
Er is voldoende te vinden voor rond EUR 75,-.
Als je ongeveer kunt aangeven wat je budget voor maler en machine is, kunnen we iets gerichter adviseren.
Ziet er leuk uit, maar voor het geld is veel beters te krijgen.
Quickmill is bijna onverwoestbaar.
Nadeel is de storingsgevoelige stoomkraan.
Onderdelen zijn relatief duur. Onderhoud/reparatie is relatief eenvoudig.
Afhankelijk van je budget zou je nog naar de volgende machines kunnen kijken:
Relatief goedkoop is een Gaggia Classic.
Ook hier is weer is de stoomkraan een gevoelig punt.
Nooit één kopen met lekkende stoomkraan.
Nadeel ten opzichte van de volgende twee machines is de relatief kleine boiler.
Maar aangezien elk nadeel zijn voordeel heeft....
Juist door de erg kleine boiler en een krachtig verwarmingselement, gedraagt de machine zich een beetje zoals een thermoblok machine.
De volgende twee machines staan ongeveer op gelijke hoogte.
De Rancilio Silvia en de ECM Botticelli II.
Verschillen met de Gaggia Classic zijn de betere bouwkwaliteit en de grotere boiler.
Net als bij de Gaggia zul je moeten "temperature surfen".
Bij een Silvia moet je bij aankoop goed letten op eventueel roest onder de lekbak.
Een La Pavoni moet je liggen. Je moet er iets meer moeite voor doen, dan voor een pompmachine.
Ook moet je budget voor en zin hebben in regelmatig onderhoud.
Tot slot hetgeen waar ik mee had moeten beginnen: de bonen en de maler.
Zonder verse bonen wordt het niets. Bij o.a. Fascino of Bocca niet duurder dan merk-bonen in de supermarkt.
Zonder enigszins fatsoenlijke maler wordt het ook niets. Als het budget heel erg krap is, zou je kunnen denken aan een Nemox Lux, of een andere kleine conische maler.
Er is voldoende te vinden voor rond EUR 75,-.
Als je ongeveer kunt aangeven wat je budget voor maler en machine is, kunnen we iets gerichter adviseren.
3Ik vind die Pavoni toch wel in een andere klasse zitten hoor, alleen al doordat het een hefboom machine is. Met koelring (of teflon ring tussen boiler en groep) is het een eenvoudig en onverwoestbaar ding dat toch erg goede espresso kan zetten. Maar het moet je inderdaad wel liggen.
Maar er zijn ook genoeg mensen weg van de QM. En inderdaad andere keuzes genoeg. Toch nog maar eens het Beginners topic doorlezen?
Maar er zijn ook genoeg mensen weg van de QM. En inderdaad andere keuzes genoeg. Toch nog maar eens het Beginners topic doorlezen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4Het beginnerstopic ken ik hoor, ben hier al weer een tijd niet meer geweest (omdat ik niet al te erg in de verleiding gebracht wilde worden). De opmerkingen over de maler en de bonen ken ik en ben ik het ook helemaal mee eens. Voorlopig gebruik ik de maler uit de Saeco nog, die is een tijd geleden goed aangepast en kan nog wel een tijdje mee. Bonen brand ik zelf (als ik tijd heb) dus verser kan haast niet.
De opmerking over de Ascano past wel in het plaatje wat ik krijg als ik reviews door spit. Gezien mijn ervaring met het in leven houden van mijn apparatuur denk ik dat onderhoud van een nieuwe zou moeten lukken, en lukt het niet dan vind ik hier vast wel het antwoord dat me verder helpt
Vrijdag ga ik eens kijken of ik een winkel kan vinden die de apparaten die jullie noemen heeft staat en liefst ook een Europicola die ik uit kan proberen. Dan moet ik gewoon de knoop door hakken. In de tussentijd struin ik MP en andere sites nog even af naar aanbiedingen anders wordt het waarschijnlijk toch gewoon een nieuwe.
Ik zit er over te denken om hem uit Italie te laten komen, als ik zie wat lagondola.it voor prijzen hanteert dan is dat zeker interessant om het van wat verder weg te laten komen. Natuurlijk ga ik wel even checken hoe het zit met garantie. Ik kom regelmatig in Italie maar ook weer niet zo regelmatig dat ik het daar van af wil laten hangen...
De opmerking over de Ascano past wel in het plaatje wat ik krijg als ik reviews door spit. Gezien mijn ervaring met het in leven houden van mijn apparatuur denk ik dat onderhoud van een nieuwe zou moeten lukken, en lukt het niet dan vind ik hier vast wel het antwoord dat me verder helpt
Vrijdag ga ik eens kijken of ik een winkel kan vinden die de apparaten die jullie noemen heeft staat en liefst ook een Europicola die ik uit kan proberen. Dan moet ik gewoon de knoop door hakken. In de tussentijd struin ik MP en andere sites nog even af naar aanbiedingen anders wordt het waarschijnlijk toch gewoon een nieuwe.
Ik zit er over te denken om hem uit Italie te laten komen, als ik zie wat lagondola.it voor prijzen hanteert dan is dat zeker interessant om het van wat verder weg te laten komen. Natuurlijk ga ik wel even checken hoe het zit met garantie. Ik kom regelmatig in Italie maar ook weer niet zo regelmatig dat ik het daar van af wil laten hangen...
Kei veel groeten!
Joost
Joost