Wekelijks douchescherm schoonmaken

1
Elke dag backflush ik even maar nu maak ik ook wekelijks het doucheschermpje schoon. Als ik deze eruit haal dan zit er toch hier en daar koffieresten in het schermpje ondanks het backflushen.
Ik vroeg mij af of het verstandig is om dit wekelijks te doen ivm slijtage van de groepsring, bijvoorbeeld.
Profitec Pro 800 / Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Re: Wekelijks douchescherm schoonmaken

2
Ik heb de indruk dat het bij mijn machine schoon genoeg blijft om geen nadeel in de smaak van te ondervinden. Maar je zet me wel weer even aan het denken: ik ga eens testen of gewoon water uit de groep, afgekoeld, naar ouwe meuk smaakt. Als het prima smaakt is het prima, me dunkt. Maar ik zie dan ook zeer weinig viezigheid als ik hem eruit haal.
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

Re: Wekelijks douchescherm schoonmaken

4
Douchescherm 1-2 keer per maand doen is meer dan voldoende. Die groepsringen kosten weinig dus daar zie ik geen probleem. Ze zullen ook niet veel sneller slijten door ze uit de groep te halen. De algemene slijtage door opwarmen en afkoelen is vele malen groter. Je zou kunnen overwegen de siliconen varianten van Cafelat te kopen want die zijn veel prettiger.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer