Re: ECM Elektronika profi 2

11
Ja, eigenlijk net als met de Dalla Corte mini. De Vivaldi is een soort van neefje van de Dalla Corte. De ontwikkelaar van de D.C. Is voor La Spaziale gaan werken en heeft daar de Vivaldi ontwikkeld. Semi verzadigde zetgroep, dual boiler, temperatuurcontrole op 1 graad nauwkeurig, regelbare pre infusie. En een goede prijs kwaliteit verhouding. Er is, voor zover ik weet, maar een verkoopadres in Nederland die dan ook nog een erg hoge verkoopprijs hanteert t.o.v. Duitsland of Italië. Onbekend maakt in dit geval helaas onterecht onbemind.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

12
@3aan schreef:
piponld schreef:Heb wat speurwerk gedaan maar lees weinig tests/revieuws over deze machine. Wat vinden jullie van deze ECM?
Grappig dat je dat aanhaalt, maar wat heb je dan wel gelezen of uitgeplozen, waarschijnlijk niets zoals zoveel gebeurd door diverse andere personen die even een instant antwoord verwachten, want daarvoor heb je immers een forum en als dat dan niet lukt dan gaan we gewoon op de toer van;
grappig dat je dat ff snel op zoekt voor me...en dan ook nog de tijd neemt om me even te wijzen op mijn (door jou veronderstelde) ignorance/lazyness etc. Altijd een fijn gevoel van dit soort reacties. Maakt dat je als noob je erg vrij voelt om tips te vragen van de mensen waarvan je hoopt/denkt dat ze je op weg helpen. Jouw manier van reageren c.q. op weg helpen is heel bijzonder te noemen en maakt bij mij dat ik je wil bedanken voor je reactie waar een mens echt niets mee kan. Dus bedankt voor niets zeg maar
Dit soort opmerkingen krijgen we dan ook veelvuldig naar de kop geslingerd, waarvoor uiteraard dank.

Het had je echter meer gesierd als je bij de vraagstelling wat meer info had gegeven over wat je dus "wel" gedaan hebt aan het vergaren van . . . dat maakt diegene aan wie je het vraagt vaak wat bereidwilliger om met je mee te denken, maar als je ervan uitgaat dat het hier alleen een stelletje vragen beantwoorders zijn, tja en dan die allervriendelijkste antwoorden . . .

Jammer Pipo!
Zoals gezegd, je werkt (wederom in antwoord twee) met veronderstelling(en) waarop je jouw non antwoord besluit te geven, het had je minder energie gekost en stress bezorgt gewoon niet te antwoorden. Ik vraag me dan ook af wat je nu precies in de zin hebt om op deze manier de forum politieagent te spelen? Of ben je daartoe opgeroepen?
Daarna ga je nu zelfs over over op de "we" vorm waarmee je wellicht wil impliceren dat je voor meerderen spreekt? Voor alle duidelijkheid...ik richt me tot jou en niet naar anderen dus betrek het aub op jezelf en niet op "ons" als in we.

Dit allemaal gezegd hebbende wens ik je wederom een hele fijne avond en is dit wat mij betreft de laatste energie die ik in deze zaak stop.
Espresso gear: Londinium R || Mazzer mini electronic A met SJ schijven & Compak E8 OD on its way

13
@ Erik, ja had inderdaad gezien dat Rocket de ietwat goedkopere versie levert van ECM machine's en was in eerste instantie zelfs in de veronderstelling dat ECM geen machine's meer maakt totdat ik van een kennis bijna een oude ECM kon overnemen (ging helaas niet door) en me even ben gaan verdiepen in het merk. Klopt mijn gevoel dat ECM kwaliteit wel iets beter is dan Rocket kwaliteit (los van de uitvoering giotto/cellini etc?
De Rocket R58 en de losse PID controller is heel mooi en ben dan ook van plan om eens bij Kafko te gaan buurten om mijn via google en dit forum vergaarde kennis eens te gaan toetsen in Drenthe. Kan ik ook eens de kwaliteit van Rocket "live" gaan zien en voelen.

@Kilo, heb gekeken naar de La Spaziale maar is toch niet echt mijn stijl zeg maar, naast kwaliteit wil het oog ook wat.
de Dalla Corte Mini lijkt in mijn ogen qua uiterlijk wel veel op de ECM Classika (PID) en die vond ik qua uitstraling dan weer wel meer in mijn straatje. De DC heeft dan weer een dual boiler en de ECM weer niet....mmmmm je begrijpt ik wordt langzaam aan gek van alle mogelijkheden en voor en tegen's :roll:

voor wat betreft de maler zit ik momenteel te overwegen een Mazzer mini e te kopen.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat mensen een espresso machine in een opwelling kopen als je leest hoeveel erbij komt kijken.
Espresso gear: Londinium R || Mazzer mini electronic A met SJ schijven & Compak E8 OD on its way

14
piponld schreef:
@Kilo, heb gekeken naar de La Spaziale maar is toch niet echt mijn stijl zeg maar, naast kwaliteit wil het oog ook wat.
.
j
Ja dat kan ik mijn wel voorstellen. Ik koos de Vivaldi ook niet op haar looks.
Velen hier kochten tweede hands machines. Die kan je die na enige tijd, als je beter weet wat je wil, voor ongeveer hetzelfde bedrag weer verkopen... dan hoef je het niet als een aankoop " voor het leven" te zien.
Overigens, ECM en Rocket zijn beide kwalitatief prima. En een PID sturing op een HX machine is niet echt nuttig. Wel bij een dual boiler.

15
ECM heeft een zeer complexe geschiedenis. Rocket komt uiteindelijk wel voort uit een afsplitsing van ECM, maar mag onderhand toch wel als een onafhankelijk bedrijf worden gezien die heel eigen machines maakt. Ik denk dat ze zéker niet onderdoen voor ECM.

Bij mijn weten worden de ECM's tegenwoordig nog altijd door Bezzera gemaakt. Die levert nagenoeg dezelfde machines (misschien een enkel ander onderdeel), tegen prijzen die vaak honderden euro's lager liggen (is b.v. de ECM Technika niet eigenlijk een Bezzera Mitica?) Ik zou het wel weten.

Rocket wordt hoog aangeslagen, net als Kafko. Maar volgens mij levert Peter de R58 niet. Hij heeft het niet zo op DB's en vindt dat het met een goed afgestelde HX net zo goed moet kunnen, zonder alle extra gedoe van een DB als een PID. Maar ik heb hem al een tijd niet meer gesproken, wie weet is er onderhand wat veranderd.

Met elk van de genoemde machines kan je uitstekende espresso zetten. Ik zou zoveel mogelijk geld steken in je maler, want daar liggen de verschillen. Als je een MiniE koopt, zet er dan op z'n minst de Super Jolly schijven in, dat verschil ga je merken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Helemaal met Spironski eens. Een MAzzer Mini E op zich is niet zo bijzonder maar met Super Jolly schijven toch wel een hele goede maler. Die maler heb je bijna "gratis" als je voor een Rocket zou gaan in plaats van de ECM.

ECM is overrated gezien de prijs en wat je daarvoor krijgt. Een Rocket is minimaal net zo goed en dan zou ik voor de Giotto V2 gaan. Een dual boiler is wel iets makkelijker maar er zit meer elektronica in die kapot kan. De Rocket HX-machines zijn geweldig afgesteld en werken erg fijn zonder veel gedoe.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

17
Wat heet Overrated ? Als je voor een bepaald uiterlijk gaat dan heb je er soms meer geld voor over als dat iets vergelijkbaar kost. Daarom hebben we niet allemaal dezelfde dingen op de kast staan of rijden wij in etc. Ik heb toen even getwijfeld tussen Rocket en ECM en toen besloten mede door de looks voor de duurdere te gaan. Nu dus 2,5 jaar later nog geen spijt.
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

19
De mazzer mini met super jolly schijven is inderdaad een idee, had er wel al eens zijdelings over gelezen hier maar nooit meer aan gedacht.

Jullie zullen begrijpen dat vooralsnog de looks en maatvoering hier in huize "de clown" door mamaloe erg belangrijk gevonden worden en ik moet dus heeel voorzichtig manoevreren :) Ze heeft net een nieuwe keuken (as we speak) laten installeren in onze woonwagen en Pipo mocht twee (zwaar bevochten) zaken bepalen... te weten de afzuigkap (tsja iedere gek heeft zn gebrek zullen we maar zeggen) en een espresso machine. Mamaloe was / is in de veronderstelling dat de machine en maler leuke moderne machientjes zijn die perfect gaan passen bij haar keuken terwijl ik zo'n type ben die vooral naar de optimale apparatuur neigt en dan voorbij gaat aan het feit dat dit wellicht niet echt staat in een mooie strakke keuken (zo'n beest van een maler icm een espressoapparaat). Kijk als je mij in mijn hart kijkt dan heb ik het liefste een grote zware horecamaler en een espressomachine die best groot mag zijn zodat ik alleen hoef te letten op de optimale kwaliteit en niet op de looks. Helaas gaat t toch een mix worden van een goede maler met goede looks zodat we hier allebei kunnen leven met de spullen :D

Andere optie als maler had ik de quamar m80e en voor 528 euro is dat dacht ik ook niet verkeerd of zeggen jullie dat de genoemde mazzer mini e met SJ schijven dan toch een betere optie is? Mochten jullie voor het budget van een nieuwe mazzer mini e (698) een betere optie (nieuw) weten dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Wat voor mij als noob het grootste probleem is, is dat er zoveel mogelijkheden zijn met zoveel meningen over de pro's en con's dat t gewoon giga ingewikkeld is om een keuze te maken.

Ik zal Bezzera eens gaan bekijken :-)

@spironski...die maler en het verhaal snap ik... op 1 de koffieboon, op 2 de maler en liefst een horeca joekel, op 3 de man/vrouw en op 4 de machine pas toch? 8-)

20
Als ik dit zo lees, en om nog wat aan de keuzeproblematiek toe te voegen,zou je ook eens naar de XENIA moeten kijken (Xenia.coffee) is een HX, zeer temperatuur stabiel, niet groot, heel mooi gemaakt en qua looks ook in semI maatwerk te leveren dwz keuzes in kleur, meters, lampjes enzovoort. Op dat ie mooi bij de keuken past.
De Xenia wordt volgens mij " the espressomachine to have". Al ben ik niet helemaal objectief, want ben betrokken bij de ontwikkeling ervan. Er is ook heel veel over de Xenia te vinden op kaffee Netz.
Een probleempje, hij is nog niet leverbaar. Waarschijnlijk eind maart. En dan is er nog een wachtlijst. De productie is kleinschalig. Dus ik denk wachten tot de zomer... Dat zal wel te lang zijn schat ik in.