ECM Technika IV Profi of Bezzera Mitica Top

1
Beste koffiekenners,

momenteel heb ik de keuze van voor ons interessante machines terug gebracht naar de twee bovengenoemde apparaten.

Het merk Rocket was een van de drie maar valt voor ons af ivm de draaiknop ipv tuimelschakelaars. Xenia ziet er prachtig uit, heeft veel opties/keuzes, is natuurlijk super exclusief maar om eerlijk te zijn durven we het als beginners gewoon niet aan een nieuw merk te kopen wat zich nog bewijzen moet.

De ECM en Bezzera zijn voor ons dus nu de machines waarvan we denken dat het een van de twee gaat worden. Reden voor deze uitvoeringen is de rotatiepomp ipv de vibratie en bijbehorende db reductie waar vrouwlief geld voor over heeft.
Het prijsverschil van € 2098,00 voor de ECM en € 1648,00 voor de Bezzera is natuurlijk aanzienlijk en nu mijn vraag aan jullie;

Hoe verklaren jullie dit prijsverschil van € 450,00 . Ik begrijp dat er wellicht een prijskaartje aan de naam ECM kan hangen maar zijn er ook echte technische punten waarmee dit grote prijsverschil te verantwoorden is? Is bijvoorbeeld de stoompower van de Bezzera beter dan die van de ECM of heeft de ECM een net iets betere rotatiepomp? Heeft de ECM soms voordelen die de Bezzera niet heeft?
Enfin jullie snappen waar ik heen wil denk ik.

Graag jullie mening/advies over wat te doen en misschien weten jullie een goede winkel waar beide apparaten staan en waar we ze kunnen "beleven" ?
Espresso gear: Londinium R || Mazzer mini electronic A met SJ schijven & Compak E8 OD on its way

Re: ECM Technika IV Profi of Bezzera Mitica Top

4
Nou...... De looks dat was een en mijn geloof in duitse techniek waren belangrijke redenen. Toen kon ik ook door een bijzondere constructie een lucratief voordeel halen en toen was de kogel door de kerk. Dus al met al niet echte keiharde argumenten. Maar ik sta op het punt om nog een machine aan te schaffen voor in mijn branderij en ik denk dat het ECM gaat worden :-)
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

5
Beide machines zien er toch nagenoeg identiek uit? Volgens mij zijn ze ook van binnen bijna gelijk, aangezien die ECM bij mijn weten gewoon door Bezzera wordt gemaakt (dus in hoeverre je dan over "Duitse techniek" kan spreken?) Vraag me dan ook af of er wel een winkel is die ze beide heeft aangezien ze teveel in hetzelfde vaarwater zitten.

Wat betreft prijsverschil, dit lijkt me te komen omdat de ECM geloof ik hier en daar net wat mooiere onderdelen door Bezzera laat monteren, en simpelweg omdat er bij de ECM ook nog eens een keer wat winst overheen moet, er is nu eenmaal een extra partij in het spel.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
ECM gebruikt hier en daar net wat mooiere onderdelen...moet ik dan denken aan extern/uiterlijk of bedoel je interne kwaliteit als in pomp/leidingen etc?
Als ik op youtube kijk dan zie ik dat bij ECM bijvoorbeeld een rvs geleide strip zit waarover de opvangbak glijd. Das voor mij nou een detail waarvan ik zeg...mmmm das netjes.
Espresso gear: Londinium R || Mazzer mini electronic A met SJ schijven & Compak E8 OD on its way

8
In hoeverre zo'n geleidestrip iets wezenlijks toevoegt...? Het zou kunnen dat ze b.v. ook een net iets betere opv monteren, maar de details ken ik niet. Dat zou je dus moeten uitzoeken (en dan hier delen ;) ).

Ikzelf vind de verschillen te klein om €450 meerprijs te rechtvaardigen. Ik zou dat véél liever in een betere maler, boontjes of zelfs een thuisbrander stoppen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Ik verkoop ze allebei en moet zeggen dat ECM minder storingsgevoelig is en netter afgewerkt. Echter, voor €400 koop je een heleboel nieuwe onderdelen voor je Bezzera mocht het nodig zijn of (veel belangrijker) €400 extra om te investeren in een toffe maler. Regelmatig voorkomende problemen die ik ondervind bij Bezzera zijn, lekkende watertap (stukje isolatietape of nieuw rubber), lek vacuumventiel (schoonmaken of vervangen), lekkende stoomkraan (wederom stukje isolatietape). Simpele kleine dingetjes dus.

10
Over welke aantallen spreek je dan per geleverde soort/type?
Het is maar om een idee te krijgen in welke verhoudingen c.q. perspectief we dat moeten/kunnen bezien!

Is het een goed idee om met de TS tot een overeenstemming te komen?!

Ik prefereer draaiknoppen ten aller tijde t.o.v. tuimelknoppen < die zijn een stuk gevoeliger voor storingen en evt. onderhoud is makkelijker zelf te doen, een tuimelaar moet als je het "geluk" hebt vaker na gesteld worden, ik heb eerder met tuimelaars gewerkt en vind het geen succes, o.a. door dat je met een tuimelaar geen of nauwelijks echte controle hebt in tegenstelling tot een draaier.

Tuimelaar en draaier niet te verwarren met onderstaande; :o

* https://nl.wikipedia.org/wiki/Tuimelaar" onclick="window.open(this.href);return false;

* https://nl.wikipedia.org/wiki/Draaier_%28beroep%29" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.