Re: ECM Technika IV Profi of Bezzera Mitica Top

12
Als ik alles zo lees dan is inderdaad de vraag of de ECM ons die 450 euro extra waard is. Het verhaal van de tuimelaar/draaiknoppen is goede info en zullen we zeker meenemen in onze uiteindelijke beslissing qua machine maar door het draaiknoppen/tuimelaar gaan we toch Rocket nog een keer overwegen. Ik vrees echter dat Bezzera voor nu een hele flinke voorsprong heeft.

Een goede maler heb ik al en het prijsverschil zal dan ook vooral naar allerlei spullen gaan zoals melkkan,espresso kopjes, etc etc en niet te vergeten bonen 8-)
Espresso gear: Londinium R || Mazzer mini electronic A met SJ schijven & Compak E8 OD on its way

13
Persoonlijk zou ik eerder voor een Rocket gaan dan voor een Bezzera maar dat is mijn mening. Qua kwaliteit zijn beide top alleen vind ik een Rocket beter afgesteld qua temperatuur. ECM is gewoon een net iets mooier afgewerkte Bezzera.

Met de informatie die je nu hebt zul je zelf moeten bepalen wat je wilt. Met Bezzera, ECM en Rocket zit je sowieso goed. Het gaat nu meer om persoonlijke voorkeur en kleine details in het gemak.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

15
Ik verkoop ze allebei....
Kan je dan ook wat vertellen over de gemonteerde onderdelen? Zit daar nog verschil in tussen beide merken, of is de ECM ècht alleen maar een beter afgewerkte Bezzera?

Verder ben ook ik het eens wat betreft die tuimelschakelaars. Ik heb er wel eens kort mee gewerkt maar ik vond ze niet fijn. Alleen maar uit/vol aan, de melk spetterde in het rond, zeg maar. Mijn draaiknoppen bedien ik letterlijk met één vinger en verloop van stoomkracht verloopt veel vloeiender, zonder dat het traag wordt. My 2 c.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

17
Nu slaan jullie wel een beetje door eerlijk gezegd... Het werkt heus wel. En alles onder de melk is ook niet zo tenzij je het zelf niet goed doet. Sorry.
Een kraan is gewoon mooier en voelt degelijk. Vooral ook bij de grote groep van de Strega vind ik kranen veel meer in verhouding.
Dus als je de keus hebt dan zou ik voor de Rocket met kranen gaan, lekker degelijk en de machine zelf is ook top. Erg mooie temperatuur stabiliteit. Het zijn ook geen stiftkranen die je hard moet aandraaien. Er zit een ventiel (net als bij de pookjes op de bezzera's alleen dan met een kraan) waarvan je het klepje indrukt door de kraan in te draaien. Dus dicht is dicht. De ECM vind ik te duur want die is never nooit meer waard dan de bezzera of rocket. De bezzera is ook gewoon een goede machine voor de prijs. Maar met een E61 groep en vastwater aansluiting zou ik voor de Rocket proffesionale gaan!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

18
bobbee schreef:Nu slaan jullie wel een beetje door eerlijk gezegd... Het werkt heus wel. En alles onder de melk is ook niet zo tenzij je het zelf niet goed doet. Sorry.
Ik bezie het misschien anders ik had zo'n tuimelkraan machine te leen op een evenement en als je dan 3 a 400 koffies staat te maken is het geen pretje, ik heb ook ooit een machine thuis op de werkbank gehad en daar ging het voor incidenteel gebruik wel aardig mee. Op de KvdW zat een voetpedaal en werkt zo'n beetje als een tuimelaar open of dicht, maar daar kon je de Kraan nog gewoon regelen, die schakelaar zat voor de kraan, het misschien wat je gewend bent, maar dat het meer onderhoud en inregelarij nodig heeft is niet uit de duim gezogen.

De rest ook niet . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

19
@3aan schreef: ...maar dat het meer onderhoud en inregelarij nodig heeft is niet uit de duim gezogen. . .
Ja, je moet ze wel af en toe aandraaien, vetten en weer recht zetten zodat hij naar boven aan blijft staan. Voor de zekerheid, ik ben er ook geen fan van maar op de strega is geen andere keus...
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

20
Ik zeg ook niet dat het niet werkt, maar ik vond het lastig dat die tuimelschakelaars nauwelijks een overgang lijken te hebben tussen uit en vol aan. Dat gaat met een draaiknop net zo gelijkmatig als je zelf wil.
Het zou allicht best kunnen dat je hiermee moet leren werken, maar daarvoor heb ik er te kort mee gespeeld. Bij mij spetterde het dus best, in al mijn onkunde.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder