Maar wat is het nou eigenlijk echt?

1
Via via een oud ding op de kop getikt. Ik heb het vroeger in Italie wel eens gezien maar toen was ik nog (lang) niet aan koffie toe dus wat het precies was heb ik nooit geweten. Dat is nog niet echt veranderd dus vandaar de vraag aan jullie: wie weet wat dit is? Ik heb wel een idee natuurlijk, maar als iemand er een naam bij heeft is het wel zo leuk ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kei veel groeten!

Joost

Re: Maar wat is het nou eigenlijk echt?

3
Nee, daar lijkt het niet op. De filter is niets veel anders dan een soort beker met aan de onderkant gaatjes en de bovenkant een gat. Ik denk dat je het water met de koffie los er in laat "trekken" en dan omdraaien in het kannetje.

Een bialetti duwt het water door de koffie heen naar boven dat gaat hier niet mee lukken...
Kei veel groeten!

Joost

4
Zoals je zelf indirect al zegt: De Omkeerpot!

Aka de Napolitaan. Een Franse (!) uitvinding nota bene.

http://www.koffie-weetjes.nl/koffie-dri ... apolitaan/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

9
R1200C schreef:Via via een oud ding op de kop getikt. als iemand er een naam bij heeft is het wel zo leuk ;)

Afbeelding
Café a Napolitana, Café a pazienza oftewel geduldkoffie.

'È l'amica che non delude'

Je kan 'm in actie zien in -meen ik- The Godfather deel I. Als 't huis wordt ingericht als fort staan de manne spaghetti met tomatensaus te maken, op de achtergrond zie je een Café a Napolitana in actie: Staat rustig door te lopen au bain marie, met z'n kont in een koekepan met heet water.

De koffie niet te fijn malen, water in dat ding, vuur eronder en wachten tot 't kookt. Dan potje omdraaien en geduld opbrengen tot ie is doorgelopen. M'n Italiaanse vrienden tikken wel 's tegen de zijkant met een houten lepel om 't proces te bespoedigen.
De koffie is lekker maar wel heftig qua cafeïne door de lange doorlooptijd.

http://myspresso.blogspot.nl/2010/12/ca ... itana.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
"Verhuizen kost beddestro!"