Een klein avontuur:
Afgelopen donderdag een retour Zeeland-Drente ondernomen. De ware koffieliefhebber weet dan meteen dat er een bezoek aan de espressofluisteraar op het programma staat. Daar wachtte namelijk na een week of 10 wachten (!) een wondermooie machine op mij.
Vakantie in een deel van Nederland, maar daar was op de weg weinig van te merken. Bovendien maakten winterse buien het de weggebruikers niet gemakkelijker. Onderweg naar de machine voor het zwarte goud reed ik door een bij vlagen wit landschap. Op de achterbank, netjes met een veiligheidsriem om, zat mijn Bricoletta. In prima staat, maar een inspectie door Peter, kan nooit kwaad. Zonder koffie om 7 uur 's ochtends vertrokken en om 10.45 reed ik de "oprijlaan" van Peter en Corina op. Inmiddels met een licht verhoogde hartslag, dat wel.
Voor dat we de Giotto gingen unboxen hebben we de eerst de zetgroep van de Bricoletta geïnspecteerd. De mushroom zag er uitstekend uit. Alleen de afdichtring aan de onderkant was vergaan; een easy fix. Verder is van een aantal connectoren de bescherming vergaan waardoor ze open en bloot liggen. Op aanraden van Peter heb ik deze met krimpkous afgewerkt. Ziet er een stuk beter uit.
Toen was het tijd voor "de nieuwe". Dan blijkt de ervaring van Peter. De stoomkraan en waterkraan komen ongesmeerd van de fabriek. Dat geeft vrij snel slijtage en dan is vervanging noodzakelijk. Mooie kranen trouwens die gesloten worden door een inwendige veer. Door aan de knop te draaien trek je de kraan open. Hierdoor kun je bij het sluiten de kraan niet "te vast" draaien. Een foolproof systeem dat gesmeerd werkt (sorry voor de woordgrap).
Het deksel van het reservoir heeft een plastic binnenwerk dat nog wel eens loskomt. Nog voor ik er erg in heb heeft Peter dit al extra vastgezet.
Ook de sticker op de zetgroep is er al af. Staat niet zo mooi en wordt lelijk op termijn. Nu gaat dat nog makkelijk. Natuurlijk wordt de machine uitgeprobeerd en uiteraard: alles werkt perfect.
Ik wist wel dat een rotatiepomp stiller was, maar was verbaasd over het verschil, fluisterstil in mijn beleving. De Giotto terug in de doos en de andere goodies opgehaald. Ik had er de rvs-rail, kopjes, een t-shirt en een melkkannetje erbij besteld. Alles stond keurig klaar en na het afrekenen weer op weg naar Zeeland, de Bricoletta weer op de achterbank in de veiligheidsriem. Bijna klaar voor de verkoop.
Misschien vraag je je af of het in de tijd van webshops en Ideal nog wel de moeite waard is om 600 kilometer te rijden voor iets dat je ook via internet kunt bestellen......
In mijn ogen wel. Alleen al de deskundigheid van Peter en de hartelijkheid van Corina. Je ziet, hoort, voelt, en proeft wat koopt. Je weet wat er tijdens het transport naar je huisadres gebeurt, en als er onverhoopt iets met je machine aan de hand mocht zijn dan kun je een beroep doen op één van de meest ervaren en deskundige espresso technici van Nederland. En met een grenzeloze service. En dat allemaal tegen redelijke prijzen.
Wat ik vooral waardeer is de no-nonsense benadering van Peter. Ik stelde een vraag over pre-infusie als de machine op vast water zit. Hij liet me met behulp van een portafilter met manometer zien dat de rotapomp vrijwel meteen op 9 bar zit, maar dat de druk in het portafilter pas na een paar seconden de 9 bar bereikt. Er zit dus al een ingebouwde pre-infusie ingebouwd in het systeem. Zijn boodschap is dan ook: niet teveel rommelen met een systeem dat vrij ideaal is. Als ik me niet vergis zit hij daarmee op een lijn met Kees van der Westen die ook nog steeds machines maakt met een HX en een E 61-zetgroep (Mirage).
Er is al heel vaak geschreven over de diensten en de deskundigheid van Peter v/d Weerd, maar ik wilde jullie mijn ervaringen toch niet onthouden. Doe er je voordeel mee!
En nu, met de machine op vast water en de afvoer, ben ik de koning te rijk.
Jan B
Rocket Giotto Evolutione V2 by Kafko
1
Laatst gewijzigd door Jan B op zo 28 feb 2016, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander ||