Nieuwe update: na mijn ontkalkings- en schoonmaakbeurt was ik iets te enthousiast, de volgende ochtend bleek het stoompijpje niet goed meer te werken. Hij doet het nu soms prima (flinke lading stoom, binnen een seconde of 30 wordt het kannetje te heet om vast te houden en dan heb ik meestal ook behoorlijk goed melkschuim), maar soms ook maar half (een soort 'stoomstoten', waardoor het opschuimen tergend langzaam gaat) en soms doet-ie zelfs helemaal niks. Het wel of niet werken lijkt willekeurig te zijn, ik heb er nog geen logica in kunnen ontdekken.
Na twee weken aanmodderen met dit apparaat hebben we afgelopen weekend de knoop doorgehakt en toch maar een nieuwe QM820 besteld (in Engeland, veel goedkoper dan de 599 euro die de machine hier in NL kost). Het oude apparaat ga ik zo goed mogelijk proberen op te knappen, met de nieuwe als referentiekader. Er komt een veertje in de waterstop en ik ga ook het stoompijpje onder handen nemen, wie weet is een nieuw setje o-ringetjes genoeg om hem weer naar behoren te laten werken. Daarna gaat-ie in de verkoop.
Wellicht blijkt het straks met de nieuwe machine net zo lastig om een lekkere espresso te zetten, maar dan weet ik elk geval zeker dat het aan mijn eigen onkunde ligt en niet aan een onbetrouwbaar apparaat