Project: Ditting EK10 onder 45 graden

1
Naar aanleiding van een eerder project om een Compak K6 retentieloos te maken, welke is mislukt, heeft @3aan mij een Ditting EK10 molen gedoneerd om te experimenteren.
Hierbij het resultaat waarbij ik de molen onder 45 graden heb gezet. Zoals je doet vermoeden heb ik dit afgekeken van de Lyn Weber EG-1. Vooraf hebben we veel via de mail zitten sparren naar ideeën, maar het probleem was altijd het transport van de gemalen koffie naar “buiten” toe. Helaas is het niet mogelijk om de motor door een frequentieregelaar aan te laten sturen.

Molen origineel:
Afbeelding

Eerste opstelling:
Afbeelding

Originele onderdelen aangepast:
Afbeelding

Zelfgemaakte onderdelen:
Afbeelding

Uitloop:
Afbeelding

Afbeelding

Samenstelling:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Testopstelling:
Zwarte knie zolang gebruikt als vultrechter. Dit is eigenlijk de stofafzuiging van mijn cirkerlzaag.
Afbeelding

Afbeelding

Er blijft altijd wat achter in boutgaten en maalschijf:
Afbeelding

Afbeelding

De laatste paar bonen:
Afbeelding

Afbeelding

In de onderste maalschijfdrager zit een kleine onbalans, dus French Press was niet perfect door te veel fines. Misschien dat nieuwe maalschijven helpen. Deze heb ik al liggen en komen er later in.
Dit alles is nog de ruwe versie, want de molen moet nog afgewerkt worden en er komt nog een behuizing omheen etc.
Ideeën en kritiek zijn altijd welkom.
Het is wel noodzakelijk om de bonen te sprayen of druppelen met water, anders raakt de hele uitloop verstopt. Dat gebeurde de eerste keer.

Tabel metingen
*Maling fijn (1/4 slag vanuit 0)
In-Uit
7.1-6.9
7.0-6.9
7.0-6.8
7.0-7.0
7.0-7.0
7.0-7.1
7.1-7.1
7.0-7.0
6.3-6.3
2.9-2.9

*Maling grof (3/4 slag vanuit 0)
In-Uit
7.0-7.0
17.1-17.1 (French Press gezet)

Na het testen heb ik nog 0,4 gram uit de uitloop geveegd.
Mahlgut MG-1 #zwart - Knock Feldgrind - Hario V60-01 glass & kettle - Aeropress

Re: Project: Ditting EK10 onder 45 graden

7
Jan B schreef:Geen last van popcorning?
Je hoort ze soms springen, maar komen er niet uit. Daarvoor moet ik nog iets verzinnen als ik een vultrechter o.i.d. maak.
Een enkele keer heb ik de molen uitgezet en daarna weer aangezet om dat laatste boontje nog te malen.
Mahlgut MG-1 #zwart - Knock Feldgrind - Hario V60-01 glass & kettle - Aeropress