Re: oei....

11
Nu heb ik een tijdje geleden de plaat in de kop waarde koffie doorheen geperst wordt...
Maar door de doucheplaat wordt geen koffie geperst (en strikt genomen ook niet eens water geperst).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Spironski schreef:
Nu heb ik een tijdje geleden de plaat in de kop waarde koffie doorheen geperst wordt...
Maar door de doucheplaat wordt geen koffie geperst (en strikt genomen ook niet eens water geperst).
Kee.Wist ik niet.Ik dacht.Al diegaatjes.Daar zal wel water doorheen moeten. :oops:

Maar hij doet het weer perfect.

De Vecchio is wel malingsgevoelig.Zit te experimenteren om de perfecte doorloopsnelheid te verkrijgen.

Maar om het goed te doen moet ik dan wel iedere keer met dezelfdedruk tampen.En dat lukt niet met de bijgeleverde plastic stamper.

Ik ga vandaag zelf een 47 mm tamper draaien.Nergens te vinden op het web.

13
47?
is dat de ID van jouw zeefje? Dat hoort 45mm te zijn. En daar zijn er wel een boel van te koop. En wat ook werkt is zachtjes aanduwen tot een bepaalde hoogte ipv er op te gaan staan. Dan is het makkelijker om consistent te zijn.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

14
Ik dacht.Al diegaatjes.Daar zal wel water doorheen moeten
Er gaat ook water door die gaatjes, alleen geen koffie! En het water stroomt door de douche en wordt het pas tegengehouden bij de koffie puck, dan wordt er pas druk opgebouwd en dus geperst. Vandaar dat ik schreef "strikt genomen" en het tussen haakjes plaatste, want het is natuurlijk een beetje ge-mieren..k ;) .

Ja, die handhevels zijn maling gevoelig, en je hebt een echt goede molen nodig. Truc van Bluecold is goed, maal wellicht ietsje fijner en tamp héél licht.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Bluecold schreef:47?
is dat de ID van jouw zeefje? Dat hoort 45mm te zijn. En daar zijn er wel een boel van te koop. En wat ook werkt is zachtjes aanduwen tot een bepaalde hoogte ipv er op te gaan staan. Dan is het makkelijker om consistent te zijn.

Klopt.45 met de schuifmaat.47 met de geodriehoek. ;)