Re: Weer een andere pressure profiling machine

12
Erik82 schreef: Bij mijn Strietman kan ik elke drukprofiel maken. Gewoon meer of minder druk geven op de hevel ;) .
Met een la pavoni, cremina en alle soortgelijke "zelf druk" hefboommachines ook.

Maar weten dat je tijdens de extractie een drukverloop hebt van exact x-bar naar y-bar evt met een piek tussendoor naar z-bar, dat kan je natuurlijk niet waarmaken.

Zelfs een vlakke lijn op 9 bar geef ik je te doen.

Wederom zijn dit dus denk ik niet de machines waar tohenk op doelt... ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

13
bobbee schreef:Met electronica weet je wel precies hoeveel druk er op welk moment geleverd wordt. Met een hevel weet je dat niet.
De vraag van tohenk was ook niet "zijn hevelmachines niet eigenijk VEEL beter?" want dan waren we er snel uit natuurlijk, tenminste de echte pure zuivere overtuigde hevelmannen onder elkaar ;-)

Het gaat erom "zijn er nog meer van dergelijke elektronica-profiling machines of hebben we het rijtje nu compleet?"

Ik houd erg van meten en elektronica, maar realiseer me ook dat je als je meet, je nog steeds niet 'precies weet', het blijft een benadering, open voor interpretatie. Ook bij een profiling machine kun je wel instellingen maken, maar het hangt ervan af van hoe dat allemaal precies wordt ingesteld en waar en hoe het vervolgens wordt gemeten en weergegeven, of dat ook overeenstemt met de werkelijkheid. Stel je een stap in van 2 naar 4 bar, is die overgang dan onmiddellijk of is er een zekere opbouw, en is diezelfde geleidelijke of plotse overgang er ook bij een verlaging van de druk?

Dat vind ik ook met mooie aan de drukmeter die de mannen van http://www.naked-portafilter.com in de kleine hefboommachines maken. Het huidige concept frontplaatje van de meter geeft drie punten aan, je zou kunnen zeggen 6, 9 en 12 bar maar je kunt ook zeggen laag, middel en hoog en je gaat dan lekker proeven wat je het mooiste profiel vindt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: RE: Re: Weer een andere pressure profiling machine

14
fransg schreef:
bobbee schreef:Met electronica weet je wel precies hoeveel druk er op welk moment geleverd wordt. Met een hevel weet je dat niet.
De vraag van tohenk was ook niet "zijn hevelmachines niet eigenijk VEEL beter?" want dan waren we er snel uit natuurlijk, tenminste de echte pure zuivere overtuigde hevelmannen onder elkaar ;-)

Het gaat erom "zijn er nog meer van dergelijke elektronica-profiling machines of hebben we het rijtje nu compleet?"
Je hebt gelijk, elektronica-profiling machines. Waarom je dan over een hevel machine begint in de 2e post van dit topic is mij nu ook niet meer duidelijk.

Mijn reactie was ook eigenlijk daarop gebaseerd blijkt, een hevel is namelijk niet hetzelfde als een elektronica-profiling machine weet je.
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

15
fransg schreef:Het gaat erom "zijn er nog meer van dergelijke elektronica-profiling machines of hebben we het rijtje nu compleet?"
De Della Corte Mina en de Strietman zijn al genoemd! (En, ja, op de Strietman "ontbreken" o.a. de motor en de metertjes - wel een handicap voor de consistentie he, want dan moet de gebruiker heel precies hetzelfde doen als je streeft naar consistentie i.p.v. van naar een jam-sessie ;) maar nou trol ik een beetje - excuseer!) maar er zullen ongetwijfeld nog wel meer gemotoriseerde elektronica-pressure profiling machines komen ...

fransg schreef:Ik houd erg van meten en elektronica, maar realiseer me ook dat je als je meet, je nog steeds niet 'precies weet', het blijft een benadering, open voor interpretatie. Ook bij een profiling machine kun je wel instellingen maken, maar het hangt ervan af van hoe dat allemaal precies wordt ingesteld en waar en hoe het vervolgens wordt gemeten en weergegeven, of dat ook overeenstemt met de werkelijkheid. Stel je een stap in van 2 naar 4 bar, is die overgang dan onmiddellijk of is er een zekere opbouw, en is diezelfde geleidelijke of plotse overgang er ook bij een verlaging van de druk?

Meten is altijd een momentopname, het meten zelf is altijd onnauwkeurig (al kunnen de grenzen van wat nog zinnig is in de gehanteerde nauwkeurigheid wel benaderd worden) wat je meet hoeft niet echt zinnig te zijn (denk maar aan de recente discussie over fines - of met een refractiemeter de verkeerde elementen (sucrose) meten) etc. etc.

Over die drukopbouw, op mijn Vesuvius kan je dus ook de mate van versnelling/afremming van het toerental van de motor regelen. Dus zeg maar de tijd die nodig is om van 2 naar 4 bar te komen. Helaas kan dat alleen globaal en niet per tijdseenheid of per stap ... dus ja, overal dezelfde verhoging of vertraging. Ik zou het leuk vinden om ook daar nog meer mee te kunnen doen. (En met de temperatuur tijdens de extractie - net als bij de Opera. Dat is nu nog min of meer een constante. Met de PID hou je die zo vlak mogelijk. Maar ik ben er niet geheel van overtuigd dat het streven naar 1 altijd constante temperatuur ook altijd het beste resultaat geeft. Dus ook daar zou ik graag een in te stellen profiel zien. Voor het geval het niet duidelijk was: ik heb graag de illusie van meer controle. Daar heb ik de pressure profiling machine dan ook mede voor gekocht ... )

Hmm. Dat brengt me bij een eerder opmerking over het "blokkerige imitatie leverprofiel". Zo'n nagespeeld leverachtig profiel kan dus niet echt helemaal "blokkerig" zijn. Al is de aansturing digitaal, de uitvoering in de echte wereld is dat niet.

De magnetic gear pompmotor gaat niet hup van 2 naar 4 bar in 0 seconden. Bij de Vesuvius kan ik de versnelling of vertraging instellen. En hoe meer stappen je in kan regelen hoe beter (stappen gaan dan in de richting van resolutie). Of dat ook echt gehaald wordt? Stel: je zegt dat stap 1 bestaat uit 15 seconden op 2 bar. En stap 2 bestaat uit 1 seconde op 9 bar. En stap 3 uit 1 seconde op 12 bar. Als je versnelling dat niet kan halen ... dan gaat dat niet werken. (dat zie ik dan ook in het na-ijlen van de gemeten druk ten opzichte van de ingestelde druk) En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat de tegendruk van de koffie de ingestelde versnelling of vertraging natuurlijk beïnvloedt.

De stappenmotor van de drukregelaar in het geval van een rotatiepomp zal waarschijnlijk wel "blokkeriger" zijn dan het verhogen of verlagen van het toerental van een magnetic gear pomp. Ook ontbreekt bij mijn weten dan de mogelijkheid om de versnelling/vertraging in te regelen. Of dat goed of slecht is? Dat mag lekker iedereen zelf bepalen nadat hij/zij de koffie die met zo'n machine (Rocket R60) is gezet heeft geprobeerd.

17
tohenk2 schreef:Zo'n nagespeeld leverachtig profiel kan dus niet echt helemaal "blokkerig" zijn. Al is de aansturing digitaal, de uitvoering in de echte wereld is dat niet.
Tijdens de Opera demo bij Sanremo een poosje terug werd verteld dat de drukverschillen wel onmiddellijk zijn, al vermoed ik dat het niet zo scherp en acuut verloopt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

18
fransg schreef:
tohenk2 schreef:Zo'n nagespeeld leverachtig profiel kan dus niet echt helemaal "blokkerig" zijn. Al is de aansturing digitaal, de uitvoering in de echte wereld is dat niet.
Tijdens de Opera demo bij Sanremo een poosje terug werd verteld dat de drukverschillen wel onmiddellijk zijn, al vermoed ik dat het niet zo scherp en acuut verloopt.
Mogelijk hebben ze het over de rotatiepomp en stappenmotor voor een drukventiel combinatie?

Het drukverschil dat ik met de gearpump in mijn Vesuvius bewerkstellig is in ieder geval echt niet onmiddellijk. Al kan je de "acceleratie/decelleratie" factor best hoog zetten.

19
Ik vond een langzamere ramp-up na een langere pre-infusion een beter resultaat geven dus heb ik er voor gekozen om de accelaratie factor laag te houden en de stappen na de pre-infusion kort. Ik heb toch 7 stappen per profiel, en dan kan ik ook nog eens 5 profielen achter elkaar gebruiken voor 1 espresso (dat doe ik dus niet, 2 profielen handmatig koppelen is wel het max van wat ik heb gedaan/doe. 1 profiel met 1 stap van 2 bar voor 60 seconden en handmatig overschakelen naar een profiel zonder pre-infusion op het moment dat ik koffie zie verschijnen. Dat is dan weer meer een imitatie van een Slayer-shot. Of een GS3 MP.)