Re: ROK maler en ROK espressomachine

31
Wat betreft foto's: er staan al heel wat foto's en filmpjes op het internet, maar op een of andere manier kreeg ik daaruit het idee dat de maler groter was dan dat hij daadwerkelijk blijkt te zijn nu hij op mijn aanrecht staat.

Qua snelheid: het gaat inderdaad over de Kyocera die we samen hebben gekocht. Volgens mij sta je daarmee toch al snel 2 minuten te draaien voor 1 espresso, met de ROK is dat iets van 30 seconden. Dus grofweg is deze 4x zo snel. Het is het verschil tussen 'vervelend' en 'geen probleem'. Afgezien daarvan staat de ROK heel stabiel en draait hij lekker, de ergonomie is kortom veel plezieriger.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

32
Hoe zijn jullie ervaringen onderhand met de ROK maler? Ik heb er nu een paar kopjes koffie mee gezet, en ik moet inderdaad zeggen dat ik de maler wel op de fijnste stand moet zetten om genoeg weerstand te hebben op mijn piston-apparaat.
Tenzij inlopen nog verandering gaat brengen, valt me dat een beetje tegen. De smaak die ik er uit krijg valt me niet tegen, en ook over de ergonomie ben ik nog steeds tevreden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

33
Ik vroeg me af of de Rok Maler een waardige upgrade zou zijn voor een Rancilio Rocky. Ik ben aan het overwegen om over te gaan op een handmaler namelijk. Ook ben ik benieuwd naar de lengte van de draaiarm. Mijn werkblad ik bij de koffie corner 42cm diep. Dus als deze maler in het midden staat heb ik slechts 20cm ruimte.

Sent from my eMAX mini using Tapatalk

35
Die ROK maler gaat zeker geen upgrade zijn. Die zal nog matiger zijn dan de Rocky. Als je een upgrade wilt voor espresso moet je een echte handmaler kopen zoals een bijvoorbeeld een Lido E, Pharos, Mahlgut of iets dergelijks.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: RE: Re: ROK maler en ROK espressomachine

36
Erik82 schreef:Die ROK maler gaat zeker geen upgrade zijn. Die zal nog matiger zijn dan de Rocky. Als je een upgrade wilt voor espresso moet je een echte handmaler kopen zoals een bijvoorbeeld een Lido E, Pharos, Mahlgut of iets dergelijks.
Bedankt, ik ga op onderzoek uit of een van die handmalers en goede optie gaat zijn!

37
Ik ken de smaak van de Rocky niet, maar ik heb de ROK nu enige tijd in gebruik (of hij al is ingelopen vraag ik me zeer af), en de smaak die ik ermee verkrijg in combi met de Gaggia vind ik best goed. Die kleine conische schijven presteren helemaal niet slecht. Mijn gevoel zegt me dat hij wel eens beter zou kunnen zijn.

EDIT: na twee jaar gebruik, kan ik de maler toch niet aanraden voor espresso. De smaak is vaker matig dan goed, de fijn-afstelling onvoldoende en de antislip-ring heeft ook losgelaten. Misschien is het wat voor slow coffee.

38
Spironski schreef:Ik ken de smaak van de Rocky niet, maar ik heb de ROK nu enige tijd in gebruik (of hij al is ingelopen vraag ik me zeer af), en de smaak die ik ermee verkrijg in combi met de Gaggia vind ik best goed. Die kleine conische schijven presteren helemaal niet slecht. Mijn gevoel zegt me dat hij wel eens beter zou kunnen zijn.
Hoe lang is de hendel? Ik begin zo'n handmolen toch steeds mooier te vinden. Ik zet gemiddeld 2 x espresso per dag en dan in de ochtend en doppio en savonds ook een doppio maar dan verdeeld over 2 latte's. Dus qua snelheid hoef ik niet persé elektronisch te hebben. Al blijft de Bezzera bb005 als elektronische variant ook nog een optie. De keuze is reuze
Afbeelding

39
FJP84 schreef:
Spironski schreef:Ik ken de smaak van de Rocky niet, maar ik heb de ROK nu enige tijd in gebruik (of hij al is ingelopen vraag ik me zeer af), en de smaak die ik ermee verkrijg in combi met de Gaggia vind ik best goed. Die kleine conische schijven presteren helemaal niet slecht. Mijn gevoel zegt me dat hij wel eens beter zou kunnen zijn.
Hoe lang is de hendel? Ik begin zo'n handmolen toch steeds mooier te vinden. Ik zet gemiddeld 2 x espresso per dag en dan in de ochtend en doppio en savonds ook een doppio maar dan verdeeld over 2 latte's. Dus qua snelheid hoef ik niet per se elektronisch te hebben. Al blijft de Bezzera bb005 als elektronische variant ook nog een optie. De keuze is reuze
Afbeelding

Niet overdrijven hoor, elektrisch is het en niet dat andere. ;-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: RE: Re: RE: Re: ROK maler en ROK espressomachine

40
@3aan schreef:
FJP84 schreef:
Hoe lang is de hendel? Ik begin zo'n handmolen toch steeds mooier te vinden. Ik zet gemiddeld 2 x espresso per dag en dan in de ochtend en doppio en savonds ook een doppio maar dan verdeeld over 2 latte's. Dus qua snelheid hoef ik niet per se elektronisch te hebben. Al blijft de Bezzera bb005 als elektronische variant ook nog een optie. De keuze is reuze
Afbeelding

Niet overdrijven hoor, elektrisch is het en niet dat andere. ;-)
Haha! Die bedoel ik inderdaad