Rancilio Silvia "schreeuwt" tijdens opschuimen

1
Microfoam met de Silvia v3. Laatst de machine schoongemaakt waaronder ook de stoomtip. Ook de machine laten servicen en uitgebreid met o.a isolatie, mini expansievat en ook een geknikte waterslang goed gelegd.

Op de een of andere manier ben ik het opschuimen in een klap verleerd. Wat mij opvalt is dat het opschuimen nu ook gepaard gaat met lawaai. Bij het begin is het een onwijs schril piep/krakend geluid. Als ik de stoompijp langzaam naar het oppervlakte beweeg gaat het al heel snel borrelen en moet ik echt zoeken naar de juiste spot, die ook niet meer lijk te kunnen vinden. Als ik bij een graad of 40 de stoompijp dieper in de melk doe is het schreeuwige geluid weer terug alleen iets minder hoog van toon. Resultaat weinig extra volume, veel kleine luchtbellen en ontzettend slappe melk.

Ik gebruikte altijd verse volle melk en heb nu ook houdbare volle melk geprobeerd. Geen verbetering.

Ik ben nu de stoomtip even aan het weken in schoonmaakspul om ook de binnenkant even goed te reinigen. Zoals in een eerder post aan aangegeven ga ik weer aan de slag met water en een druppel afwasmiddel.

Maar ik ben erg benieuwd of jullie tips hebben om te zorgen dat ik mijn microfoam niveau van weleer weer ga bereiken. Dank alvast!

Groet!

Sent from my V919 Air DualOS using Tapatalk

Re: Rancilio Silvia "schreeuwt" tijdens opschuimen

2
Ik kon het niet laten dus deze avond nog begonnen met "trainen". Na enkele oorverdovende pogingen een paar druppels afwasmiddel en uiteindelijk ook nog 2 pakken melk lijk ik eindelijk de truc weer door te hebben. Het zat dus echt even in mijn techniek en moest wennen aan het feit dat de machine weer veel beter werkt dan voor de servicebeurt en modificaties.

Na wat experimenteren met de positie van de stoompijp en de melkkan, de mate van opendraaien van de stoomkraan en met de stoomtemperatuur via mijn meCoffee PID, eindelijk weer normaal geluid bij het opschuimen en steeds betere whirlpool spin in de melk. Resultaat: melkschuim dat weer op microfoam begint te lijken.

Dit biedt weer hoop voor de volgende latte's, want de hierboven genoemde ugrades zorgen voor geweldige espresso shots die wel wat microfoam mogen hebben .

Sent from my V919 Air DualOS using Tapatalk

Re: Rancilio Silvia

3
Ik had onlangs iets dergelijks toen mijn ietwat lekkende stoomkraan werd gemaakt. Daardoor lijkt het alsof de stoom een beetje op gang moet komen. En meteen opnieuw moeten leren opschuimen.... Het komt allemaal kennelijk behoorlijk nauwkeurig!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Heb je wel voldoende "stoom" afgeblazen?
Zoniet dan blaas je eerst en lading water in het te schuimen product en dat is niet de bedoeling!

YOUTUBE staat vol met handige filmpjes . . .

http://www.facebook.com/A3koffie" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

5
Ik zorg ervoor dat ik "droog" stoom heb. Twee aanpassingen hebben gezorgd voor betere resultaten. Hogere maximale stoomtemperatuur op mijn PID. Hierdoor heb ik meer stoomkracht. Het schreeuwende geluid was namelijk het gevolg van te weinig kracht. Daarnaast begon ik het stomen met de stoompijp iets te diep. Melk werd warmer alleen stretchte niet en ivm warmte minder tijd om goed te stretchen. Door hoger te beginnen met meer power lijkt het weer goed te komen.

Sent from my eMAX mini using Tapatalk