lever blues

1
Ik heb nu sinds een dikke week mijn lever machine in huis en het zetten van een contant bakkie espresso valt dus niet mee.

Zo dacht ik dat ik het door begon te krijgen met merk koffie A ,valt dit weer in het niet met koffie B.
Weer zoeken naar de juiste maling.Het eenkopsfilter pakt bij merk B weer totaal anders uit als bij merk A.

Toch minder eenvoudig als het in eerste instantie leek. :mrgreen:

Re: lever blues

2
Zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent hè!? ;)
Inderdaad zal je je maling bij moeten bijstellen met verwisselen van koffieboon, maar het kan b.v. ook nog komen door het mooiere weer van de laatste dagen. Luchtvochtigheid lager ==> koffie iets droger ==> maler verstellen. Ik heb dat ook met mijn E61 machine. Maar zoals gezegd zijn levers nog wat gevoeliger voor de maling. Dat is dan ook weer het "leuke" er aan, die subtiliteiten leren beheersen.

En dat is ook precies één van de reden waarom we hier altijd zo hameren op het belang van een goede en goed verstelbare molen: er is eenvoudigweg niet één juiste maling voor alle machines in alle omstandigheden. Je zult het steeds weer moeten bijstellen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder