Re: Owjee het wil niet meer...

21
Ik lees op een van die zakjes: "Mixico"
:shock: :lol:
Daar is veel, zo niet alles mee gezegd.
En ook dat je branderjongen 'wat inprogrammeert op de zijkant' en de boel dan dropt als het 'klaar' is volgens dat programma. Wat voor brander gebruikt hij?
Het zijn erg onregelmatige roasts met scorching. Verschrikkelijk eigenlijk. Te gehaast, te hoge temperatuur, geen bijsturing of controle.
Ik heb heel soms nog last van een roast op mijn sample brander die de symptomen bij het zetten geeft die je beschrijft. Overigens zonder die scorching, da's sowieso uit den boze. Maar op een 6-drums brander wil er nog weleens eentjw wat uit de bocht vliegen.

Ter referentie, ik heb vanochtend deze Mexico gebrand. Een EPW, dus niet eens hele hoge kwaliteit. Wel washed dus, maar al goed zichtbaar contrast met die "Mixico" die jij hebt gekregen (ik hoop niet betaald?!). Let op kleurverschil en de nerf ook. Hoort bij washed koffies wit(tig) te blijven. Unwashed kleurt nerf mee (zie meeste Brazils)

Rap andere bonen ELDERS regelen zeg ik!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

22
Begin eens met goede bonen. Zo te zien snapt de brander waar je je bonen nu haalt er niet al te veel van. De kans dat er iets met je Vario is is vele malen kleiner dan dat het aan de bonen ligt die je nu hebt. Gewoon bij een gerenommeerde brander bestellen zodat je zeker weet dat de kwaliteit en consistentie goed is.

Als je brander alleen het land weet te vermelden dan zal de kwaliteit van de bonen Kwalitatief Uitermate Teleurstellend zijn :D. Het zullen de goedkoopste bonen zijn die er te krijgen zijn en die zijn zeer inconsistent en daar valt niks mee te beginnen. De branding zegt wederom genoeg over de kwaliteit.

Als je basis al niet op orde is valt er weinig te zeggen over de rest.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

23
Het zijn erg onregelmatige roasts met scorching. Verschrikkelijk eigenlijk. Te gehaast, te hoge temperatuur, geen bijsturing of controle.
Vind ik nu ook, maar hoe is dat te rijmen met "eindtemperatuur 200C"? Gewoon koude bonen "full blast" verbranden en stoppen zodra ze binnenin de 200C hebben bereikt?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

24
jimmy_zeropm schreef:Waarom ik zelf aan de maler denk is omdat ik geen andere variabelen heb veranderd. In eerste instantie dan. Ik werkte nu op tijd wat de vario aangaf. Dat ging de afgelopen weken prima. De koffie zou kunnen maar dit is het laatste pond uit een batch van 2 kilo. En sinds gisteren zijn daar opeens problemen. Zelfde koffie dus. Ik heb in de paar weken dat ik onderweg ben een paar keer met het experimenteren tot een maling gekomen die dus idd niet of amper doorliep. Nu brengt de fijnste stand dit als resultaat.

Morgen andere koffie ik hou jullie op de hoogte

Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk
Jijzelf hebt geen variabelen veranderd, maar je bonen wel: die verouderen gewoon door. Al wekenlang onderweg met dezelfde batch.... zijn ze naast verkeerd geroosterd waarschijnlijk ook nog eens te oud. Tja.

Ik ben benieuwd wat er gebeurt met je nieuwe bonen!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

25
Het lijkt erop dat de nieuwe bonen de problemen voor een groot deel hebben verholpen. Ik blijf alleen met de dubbele filter in de enkele houder minder goede resultaten behalen. Tenzij ik er een double mee maak.

Ik dacht aan de maler omdat de problemen zo opeens kwamen. Maar nu blijkt dat wellicht het laatste deel van die bonen troep was.

De koffiebranderij is de Koffiefabrique in Koog aan de Zaan. Zie http://www.koffiefabrique.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Al hun koffie kost 17.99 kilo. Ze hebben 4 a 5 soorten en af en toe wisselt het aanbod. Komt binnen in grote juten zakken. De brander is niet heel groot. Aan de zijkant zit een klok welke ze programmeren naar volgens mij de eindtemperatuur. Dan start het proces en daar komen ze verder niet meer aan. Geen computer of programma's. Aan het einde storten ze in een draaiende bak om af te koelen.

Ik begin wel een beetje te twijfelen nu. Wat is in de omgeving van Zaandam / Amsterdam een goed alternatief?
** Bezzera Magica - Eureka Mignon Specialita **

Re: RE: Re: Owjee het wil niet meer...

26
jimmy_zeropm schreef:Het lijkt erop dat de nieuwe bonen de problemen voor een groot deel hebben verholpen. Ik blijf alleen met de dubbele filter in de enkele houder minder goede resultaten behalen. Tenzij ik er een double mee maak.
Even een stomme vraag!

Hoeveel maalsel deed je in het dubbele bakje? het feit dat je een dubbel bakje in een PF met enkele uitloop doet zegt helemaal niks, ik lijk te lezen dat je er maar 8 gram in deed? das vragen om problemen! dubbel bakje dus ook een dubbele maling!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

28
Enkele overpeinzingen:

- Ja, eindtemperatuur moet hoger

- Mist Toper niet voor niets die andere p?

- Het woordje fabriek moet je te allen tijde vermijden m.i.; het woord zegt het al, we werken fabrieksmatig. Zo vind ik de Espressofabriek ook uiterst onhandig. Bestaan natuurlijk al heel lang en destijds paste dat nog wel in dat tijdsbeeld. Maar dus dat "fabriek" en in hun geval ook "espresso", terwijl je er ook slow e.d. kunt drinken.

- Een "bakje" koffie en dan in dezelfde zin het woord "specialty" best wel zomaar gebruiken... right...

- Brazil Rio Minas :shock: :shock: :shock:
Staat daar echt Rio?? :lol: :lol: :lol:
Dat drinken ze in Oost-Europa en maken de Turken en Grieken van die penetrante phenolic koffies mee! Waar zij erg van houden maar rest van de wereld niet! Waarom heet het "Rio"? Omdat dat rivier betekent en van oudsher mee bedoeld wordt dat deze bonen in rivierwater zijn gewassen en daarmee hun typische..... vieze riviersmaak verkrijgen. Rio(y) is zelfs een officiele benaming voor een defected bean.

- @TS: in de buurt eens wat bonen shoppen bij Coffeexperts / Keen Coffee te Enkhuizen...
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

29
Ik ken de koffiefabrique wel maar sinds de vorige uitbater (Jemuel) die wel verstand van koffie had daar weg is, is het gewoon een kiosk waar toevallig een koffiebrander is blijven staan. De uitbater is volgens mij ook gewoon een fietsenmaker die het moet doen met de weinige instructie die zijn voorganger heeft achtergelaten voor hem.

Vers gebrand ja, specialty coffee neen.

30
Zeker als een Toper eigenaar kan ik inderdaad de mening van Adriaan delen. Stop er maar eerst een aantal probes in samen met Artisan sofware en dan begin je een idee te krijgen wat zich in de drum afspeelt. Tis geen geautomatiseerde brander dus erbij blijven en attent zijn, dat is de challenge. En loopt het uit de hand, branding in ieder geval niet verkopen!
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀