Stroef lopende hendel na backflush

1
Nadat ik wekelijks backflush en het scherm reinig was nu de eerste keer dat ik met Cafiza ging flushen. Netjes 3 gram afgewogen en 5 - 10 keer spoelen. Nu merkte ik dat er behoorlijk wat gekleurd schuim uitkwam, wat wijst op een goede reiniging lijkt me. Alleen na 2 keer flushen voelde ik meteen de hendel (welke ik normaal met een pink kan bedienen zo smooth) meteen stroef begon te lopen. Na 5 keer begon hij zelfs te piepen en te doen alsof hij aanliep. Daarbij zie ik nu (is me nooit eerder opgevallen) dat de hendel bij over preasure iets naar buiten geduwd wordt. Maar nu zit ik met een piepende, aanlopende hendel...

Is dit normaal?? Komt dit door de cafiza? Moet ik iets smeren? Voelt niet goed...

Groetjes,

Martijn
** Bezzera Magica - Eureka Mignon Specialita **

Re: Stroef lopende hendel na backflush

4
Yep, na een paar keer koffie zetten loopt het weer soepeler. Het is wel de reden dat je niet teveel met zeep moet backflushen: wel lekker voor je koffie, maar niet voor je machine.

En dat je hendeltje een beetje naar buiten wordt gedrukt is overigens ook normaal, er komt nu eenmaal druk op de groep te staan.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Over backflushen. Na elk gebruik spoel ik mijn douchezeef door met 2 tassen. Nadien backflush ik 3 drie keer. Dat is voldoende om geen koffie meer te zien in mijn portafilter. Ik heb niet het gevoel dat het er vanbinnen smerig aan toe is en twijfel of ik wel chemisch moet backflushen. Toch doen?
La Marzocco Linea Mini • Eureka Atom Specialty 75 molen • Bonen Koffie Onan (Leuven - België)

7
In jouw geval zou ik denken dat je het zeer zeer zelden zou kunnen doen, maar niet met teveel van die zeeppoeier. Het doucheschermpje af en toe loshalen en die wel in het sopje van cleaning poeier leggen, maar dat doe je vast al.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino