Het voordeel van GOD is toch het gemak?
Als je WDT moet gaan doen kun je net zo goed 7 x klakken met een doser.
Re: Zoektocht naar een nieuwe molen...
72De test met de Malabar zal voor na mijn vakantie zijn, dat komt wat beter uit qua timing voor mij en lmg475.
Heb net een WDT'tje gedaan, goed opgelet dat het maalsel zo vlak mogelijk was en vlak getampt maar toch nog een spritzertje. Het is eigenlijk enkel in de eerste 5 seconden ofzo dat het gebeurt. Daarna een mooie enkele rechte straal in het kopje.
Wat me wel is opgevallen sinds ik met de Eureka maal: het debiet van de uitloop is redelijk constant van begin tot eind. Vroeger viel de koffie in dikke druppels in het kopje en werd er iets later een straal gevormd, het moest op gang komen zeg maar. Nu begint het eigenlijk meteen met een straaltje en zo blijft het tot het einde van de shot. Het versnelt niet meer veel naar het einde toe.
Heb net een WDT'tje gedaan, goed opgelet dat het maalsel zo vlak mogelijk was en vlak getampt maar toch nog een spritzertje. Het is eigenlijk enkel in de eerste 5 seconden ofzo dat het gebeurt. Daarna een mooie enkele rechte straal in het kopje.
Wat me wel is opgevallen sinds ik met de Eureka maal: het debiet van de uitloop is redelijk constant van begin tot eind. Vroeger viel de koffie in dikke druppels in het kopje en werd er iets later een straal gevormd, het moest op gang komen zeg maar. Nu begint het eigenlijk meteen met een straaltje en zo blijft het tot het einde van de shot. Het versnelt niet meer veel naar het einde toe.
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed
73Heb je nog steeds een spuiter als je de pre-infusie iets langer laat duren?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
74Geen pre-infusie helaas. Ik werk met een simpel apparaatje: Lelit PL41EM
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed
75Ik vermoed dat er niks mis is met de molen maar dat de puck simpelweg te weinig tijd krijgt om de metamorfose te maken van een plak samengeperste korrels maalsel naar een flexibele en stabiel doorlaatbare 'unit'. Dat komt na de eerste seconden wel goed, maar als het water wat rustiger zou instromen dan zou de koffie er mooier uitkomen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
76Mja die uitleg kan ik wel volgen... Ik zal eens proberen net iets fijner te maler om te zien of dat verschil maakt.
Zou temperatuur ook een invloed kunnen hebben? Heb net nog een shot gezet maar eerst water laten lopen tot de thermostaat aansprong en toen meteen de filter erin en een shot gezet. Toen had ik er geen last van, Zel wel toevallig zijn.
Hij heeft thans zijn beste temp als hij een tijdje stilstaan (92-93°C uit de portafilter). Als het lampje net uit is zit hij op 95-96°C
Zou temperatuur ook een invloed kunnen hebben? Heb net nog een shot gezet maar eerst water laten lopen tot de thermostaat aansprong en toen meteen de filter erin en een shot gezet. Toen had ik er geen last van, Zel wel toevallig zijn.
Hij heeft thans zijn beste temp als hij een tijdje stilstaan (92-93°C uit de portafilter). Als het lampje net uit is zit hij op 95-96°C
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed
77Kan, maar dan zeker niet te hard aantampen. Het is goed om je te realiseren dat het water niet tegen een al te harde, ondoordringbare puck aan moet stuiteren, maar snel ge-absorbeerd moet kunnen worden door de gehele puck heen zodat deze verandert in een elastische plak waar aan de ene kant water op kan drukken, waarbinnen een trage egale beweging van vloeistof plaats kan vinden die er aan de andere kant geleidelijk uit kan stromen.Jochen_P schreef:Mja die uitleg kan ik wel volgen... Ik zal eens proberen net iets fijner te maler om te zien of dat verschil maakt.
Zou ik niet doen. Als je teveel flusht zonder te weten of je de zetgroep er te koel of te heet mee maakt, kun je die variabele beter even laten zitten.Jochen_P schreef:Heb net nog een shot gezet maar eerst water laten lopen tot de thermostaat aansprong
Klinkt niet verkeerd.Jochen_P schreef:Hij heeft thans zijn beste temp als hij een tijdje stilstaan (92-93°C uit de portafilter). Als het lampje net uit is zit hij op 95-96°C
78Bedankt fransg voor de uitleg, we experimenteren rustig verder! 

Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed
79Evt ex5 pomp vervangen door een ex4 pomp. Die geeft een rustigere drukopbouw. Maar zal niet heel veel uitmaken. Meer nice dan need to do.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
80Nu begint de zoektocht naar een nieuwe machine 

Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60