Cadeau .

1
Beste koffie kenners,

Ikzelf ben een leek op koffiegebied...ik lust wel eens een goeie capuccino maar vooral mijn vrouw weet goeie koffie te waarderen en het is voor haar dat ik een koffie machine zoek....maar niet vertellen, tis een verrassing :D

Ik heb al een heel deel gelezen op dit knappe forum maar nu zie ik door het bos de bomen niet meer.... zo veel keuze....zo veel methodes.

Gisteren kreeg ik in MM een demo van Nespresso. Het resultaat was een koffie met bovenop een laagje bruingoud schuim, en om eerlijk te zijn : het zicht alleen zag er erg smakelijk uit ! Echter de prijs voor zon kopje vind ik aan de hoge kant : +/- 0.40 euro ;)

Met mijn beperkte kennis ben ik er toch van overtuigd dat er andere ( niet Nespresso ) machines bestaan die waarschijnlijk betere koffie maken die er even smakelijk ( bruin schuimlaagje ) uit ziet en die toch minder zal kosten...of ga ik nu erg kort door de bocht ?

Ik hoor het graag

Waarvoor dank

Re: Cadeau .

2
mel schreef: Met mijn beperkte kennis ben ik er toch van overtuigd dat er andere ( niet Nespresso ) machines bestaan die waarschijnlijk betere koffie maken
Het begint bij hele goeie bonen en een bijzonder goeie koffiemolen. Niet bij een "machine die betere koffie maakt".
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
Nespresso is per kopje de eerste 5 jaar wel goedkoper en een stuk minder gedoe.

De apparatuur voor espresso is factor 10 van een nespresso machine. De bonen kosten je ca .30 per kopje dus afhankelijk van hoeveel koffie je drinkt kun je gaan rekenen.

5
Het zou handig zijn als we een budget wisten.

Een Nespresso-apparaat is erg makkelijk, goedkoop in aanschaf, de smaak in mijn ogen (mond?) niet meer dan redelijk. Lol bij het zetten heb je d'r niet van, aangezien het enige waar je invloed op hebt, de kleur van de capsule is. Het gebruik van de capsules vind ik nogal prijzig. Een tijd geleden was er iemand die iets van 7 à 8 kopjes per dag dronk, en per jaar bijna €1500 aan koffie kwijt was.
Da's allemaal prima, maar lijkt me nauwelijks iets voor een koffie-afficionado.

Als je echte espresso wil zetten zit je vast aan aanzienlijk duurdere machines. Maar die heb je binnen enkele jaren terugverdiend, aangezien je koffie veel goedkoper is (scheelt denk ik zo'n 10-20 cent per kopje). Je zal ook even aandacht en tijd moeten steken in het meester worden van de apparatuur en het espresso-zetten, maar dat zal juist de afficionado aantrekken. En bovendien -niet onbelangrijk- kan je er veel betere koffie mee zetten.

Het hangt dus af van ambitie en budget.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Als Nespresso al duur is en de kwaliteit acceptabel zou ik niet kijken naar verse bonen / maler / espressoapparaat. Met een half pond bonen van 6euro en 17gram doseren kom ook boven de 40cent per kopje uit... Bovendien moet je dan nog een espresso apparaat en een maler kopen die aanzienlijk duurder zijn (denk 1000euro).

EDIT: half pond...
Laatst gewijzigd door t-men op wo 06 jul 2016, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: RE: Re: Cadeau .

7
t-men schreef:Als Nespresso al duur is en de kwaliteit acceptabel zou ik niet kijken naar verse bonen / maler / espressoapparaat. Met een vers pond bonen van 6euro en 17gram doseren kom ook boven de 40cent per kopje uit... Bovendien moet je dan nog een espresso apparaat en een maler kopen die aanzienlijk duurder zijn (denk 1000euro).

Sent from my Xperia Z1 Compact using Tapatalk
Jij doseert dus 17 gram per kopje? dat betekend dus dat je 2 a 3 nespresso cups moet gebruiken per kopje om tot een enigzins vergelijk te kunnen komen, appels/peren.

Ook dan is je Echte Espresso nog vele malen smakelijker.

Als wij hier thuis 18 nespresso zouden drinken zouden dat minimaal 36 cups maar eerder meer dan 50 cups per dag. 50 × 365 = 18.250 × 0,35 6387 euro aan prut coffee, voor dat geld zet ik een verschrikkelijk mooie machine met dito molen neer en kan dan ook nog bijzondere Specialty koffies drinken!?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: RE: Re: Cadeau .

8
@3aan schreef:Jij doseert dus 17 gram per kopje? dat betekend dus dat je 2 a 3 nespresso cups moet gebruiken per kopje om tot een enigzins vergelijk te kunnen komen, appels/peren.
Ook dan is je Echte Espresso nog vele malen smakelijker.
Als wij hier thuis 18 nespresso zouden drinken zouden dat minimaal 36 cups maar eerder meer dan 50 cups per dag. 50 × 365 = 18.250 × 0,35 6387 euro aan prut coffee, voor dat geld zet ik een verschrikkelijk mooie machine met dito molen neer en kan dan ook nog bijzondere Specialty koffies drinken!?
Appels / peren inderdaad, daarom kun je ze dus ook niet vergelijken... Ik eet dus een appel dan wel een peer (dus een Nespresso of een espresso), bij een Nespresso is dat 1 cupje, bij een espresso is dat (minimaal) 17gram koffie. Ik heb het nooit nodig gevonden om 3 cups per keer of 50 cups per dag te drinken. Dat ik een 'echte' espresso lekkerder vind staat buiten kijf (sterker nog, Nespresso krijg ik tegenwoordig moeilijk weg) maar goedkoper is het er voor mij niet op geworden en er werd hier gevraagd om een goedkoper, vergelijkbaar alternatief...

10
t-men schreef:Als Nespresso al duur is en de kwaliteit acceptabel zou ik niet kijken naar verse bonen / maler / espressoapparaat. Met een vers pond bonen van 6euro en 17gram doseren kom ook boven de 40cent per kopje uit... Bovendien moet je dan nog een espresso apparaat en een maler kopen die aanzienlijk duurder zijn (denk 1000euro).

Sent from my Xperia Z1 Compact using Tapatalk
Ik snap je berekening ook niet. 17 Gram doseren uit 500 gram levert bijna 30 porties op (afval niet meegerekend). Voor €6 per pond zit je dan op €0,20 per portie.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder