Re: De keuze is gemaakt...het wordt een Bezzera

21
Simon schreef:Ah, dan is dat het... Ik gebruikte nu bonen uit de supermarkt. :|
Een collega met een francis francis machine kreeg daar prima crema mee. Maar goed, ik heb ook een mooi zakje koffie staan, dus daar ga ik het maar eens mee proberen. Malen doe ik vlak voor het zetten, dus dat zal het probleem niet zijn...

Eerste indruk van de bezzera is trouwens prima. Mooi afgewerkt, redelijk compact, en geen cold flush nodig. En wat een stoom-power! Daar moet ik nog ff mee leren omgaan. Maar dat is natuurlijk ook de lol...
Maar de ene zak uit de supermarkt is niet de andere. Sommige zakken liggen zómaar maandenlang op een plank, andere liggen slechts een paar weken. Persoonlijk wil ik eigenlijk geen koffie meer die ouder is dan 1 maand (en die "vers tot..." datum zegt dus helemaal niets).

Wat betreft melk schuimen: Niet te groot kannetje nemen en dit voor niet meer dan de helft vullen met koude melk. Tuitje onderdompelen, stoom aan, voorzichtig het kannetje naar beneden trekken totdat het tuitje "op" het oppervlak zit en je het geluid hoort van een "scheurende krant". Daarmee door gaan totdat het volume 1,5 x is geworden (melk is dan vaak hand warm), dan tuitje onderdompelen en een werveling in je melk proberen te krijgen. Dit stadium is belangrijk, en duurt meestal langer dan het opschuimen zelf. Als je het kannetje echt niet meer kan vasthouden is de melk zo'n graad of 65, dan stoppen en je tuitje meteen schoonmaken met een vochtige doek. Grote bubbels uit je melk slaan door het kannetje op het aanrecht te kloppen, en de melk laten rondwalsen totdat deze glanst. Klaar!

Oh ja: het kan helpen het kannetje en beetje schuin te houden, en als je het met de rand tegen je stoompijpje aanhoudt kan je die als geleider gebruiken (minder onbedoelde bewegingen).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

23
Je kan ook eens een ander filterbakje proberen. Bij een net wat dieper model kan je er vaak 16 tot 18 gram inkrijgen wellicht dat je zo betere resultaten krijgt. Bij precies 14 gram is mijn ervaring dat de maling en tamp echt perfect moeten zijn. Wat ook kan helpen is de druk van de pomp wat reduceren. Meestal is deze vanuit de fabriek 12 bar optimaal is 9. Dan is de drukopbouw wat minder heftig wat weer zorgt voor minder channeling. Bij de eerste serie BZ07 was aanpassing niet mogelijk bij de nieuwere types moet dit wel kunnen. Voor de zekerheid navragen bij de verkoper. Ik heb deze info uit Duitse handen en daar wordt sinds het laatste kwartaal van vorig jaar een ander model met een dubbele manometer en een instelbare pompdruk geleverd. Welke type hier in Nederland geleverd wordt is even de vraag.
Een foto van de OPV waar je de druk kan afstellen. Losser draaien is druk omlaag vaster draaien is druk omhoog:

Afbeelding

Foto van de tweede versie van de BZ07:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door marmhz op di 07 apr 2009, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

24
Gefeliciteerd met de Bezzera Simon, een mooie machine. Ik ben benieuwd naar je bevindingen zodat we van elkaar kunnen leren.

Goed, terug naar de dosering. Met een bolle vinger heb ik niet zo goede ervaring, de puck wilt dan vaker barsten, je kan je dan natuurlijk afvragen in hoeverre dit weer wordt gecorrigeerd door het tampen. Ik zal eens kijken of ik met een bol voorwerp betere resultaten krijg, ik verwacht dan een beter reproduceerbaar resultaat vergeleken met een bolle vinger. (Even los van de discussie vlakke droge puck vs ''indgedeukte'' puck). Ik zal ook eens kijken of ik een Marzocco dubbel filter kan uittesten, deze zijn wat dieper naar ik heb begrepen waardoor er meer headspace zal ontstaan. Ik hoop ook een naked portafilter te bemachtigen zodat ik kan kijken of en hoe de channeling ontstaat.

Ik vind met een maatschepje werken al niet handig, laat staan met een weegschaal. Het liefst wil ik doseren vanuit de molen, gladstrijken en tampen zodat je in een ruk door kan gaan. Uitgaande van het originele filterbakje vind ik dit toch wel een minpuntje van de machine.

Weet iemand trouwens waar ik betaalbare weegschaaltjes kan krijgen met een 0,1g schaal?
Laatst gewijzigd door Nauti op di 07 apr 2009, 12:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

25
Maar zijn er makkelijk andere bakjes te krijgen voor die Bezzera? Ik meen dat deze geen E61 portafilter heeft? Inderdaad heeft de Bezzera ook geen pre-infusie en een plotselinge druk opbouw stelt meer eisen aan je preparatie.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

28
marmhz schreef:Je kan ook eens een ander filterbakje proberen. Bij een net wat dieper model kan je er vaak 16 tot 18 gram inkrijgen wellicht dat je zo betere resultaten krijgt. Bij precies 14 gram is mijn ervaring dat de maling en tamp echt perfect moeten zijn. Wat ook kan helpen is de druk van de pomp wat reduceren. Meestal is deze vanuit de fabriek 12 bar optimaal is 9. Dan is de drukopbouw wat minder heftig wat weer zorgt voor minder channeling. Bij de eerste serie BZ07 was aanpassing niet mogelijk bij de nieuwere types moet dit wel kunnen. Voor de zekerheid navragen bij de verkoper. Ik heb deze info uit Duitse handen en daar wordt sinds het laatste kwartaal van vorig jaar een ander model met een dubbele manometer en een instelbare pompdruk geleverd. Welke type hier in Nederland geleverd wordt is even de vraag.
Een foto van de OPV waar je de druk kan afstellen. Losser draaien is druk omlaag vaster draaien is druk omhoog:

Afbeelding

Foto van de tweede versie van de BZ07:

Afbeelding

Nee, ik heb de versie met een enkele manometer. De pompdruk wil ik zowiezo lekker met rust laten. Ik ga wat experimenteren de bolle vinger en ik ga opzoek naar een naked portafilter. Weet nog iemand waar ik een goede maar goedekope weegschaal op de kop kan tikken met een nauwkeurigheid van 0.1g, max gewicht van 1kg en een korte ''lagtime''?
Is de 6th wave aan het voorbereiden

29
Ik heb die met dubbele meter. Hij gaat tot een bar of 10 als ik 'm aanzet voor een espresso.

Ik zag gisteravond trouwens geen afdruk van een schroef. Ik vul de filter zover dat met tampen de bovenrand van de tamper gelijk ligt met het filterbakje. Geen idee hoeveel gram er dan in zit.
Bezzera BZ07 DE | Compak K3 Touch | ontwerper @ scopedesign.nl