Maar de ene zak uit de supermarkt is niet de andere. Sommige zakken liggen zómaar maandenlang op een plank, andere liggen slechts een paar weken. Persoonlijk wil ik eigenlijk geen koffie meer die ouder is dan 1 maand (en die "vers tot..." datum zegt dus helemaal niets).Simon schreef:Ah, dan is dat het... Ik gebruikte nu bonen uit de supermarkt.![]()
Een collega met een francis francis machine kreeg daar prima crema mee. Maar goed, ik heb ook een mooi zakje koffie staan, dus daar ga ik het maar eens mee proberen. Malen doe ik vlak voor het zetten, dus dat zal het probleem niet zijn...
Eerste indruk van de bezzera is trouwens prima. Mooi afgewerkt, redelijk compact, en geen cold flush nodig. En wat een stoom-power! Daar moet ik nog ff mee leren omgaan. Maar dat is natuurlijk ook de lol...
Wat betreft melk schuimen: Niet te groot kannetje nemen en dit voor niet meer dan de helft vullen met koude melk. Tuitje onderdompelen, stoom aan, voorzichtig het kannetje naar beneden trekken totdat het tuitje "op" het oppervlak zit en je het geluid hoort van een "scheurende krant". Daarmee door gaan totdat het volume 1,5 x is geworden (melk is dan vaak hand warm), dan tuitje onderdompelen en een werveling in je melk proberen te krijgen. Dit stadium is belangrijk, en duurt meestal langer dan het opschuimen zelf. Als je het kannetje echt niet meer kan vasthouden is de melk zo'n graad of 65, dan stoppen en je tuitje meteen schoonmaken met een vochtige doek. Grote bubbels uit je melk slaan door het kannetje op het aanrecht te kloppen, en de melk laten rondwalsen totdat deze glanst. Klaar!
Oh ja: het kan helpen het kannetje en beetje schuin te houden, en als je het met de rand tegen je stoompijpje aanhoudt kan je die als geleider gebruiken (minder onbedoelde bewegingen).