Ook ik ben gebeten door het espresso virus. Ik heb sinds vorige week een gebruikte Rancilio Silvia en ook een gebruikte Compak K3 touch (de oudere versie met timingwieltje onderaan). Ik gebruik verse bonen (2 weken oud).
Het is enorm moeilijk om een instelling te vinden op de K3 waarbij ik een extractietijd tussen de 25-30s krijg, vooral omdat er zoveel variatie zit tussen verschillende shots.
Gisteren was het bijvoorbeeld gelukt om in 29s een shot te hebben (18g koffiemaalsel, 36g espresso), maar bij het volgende shot kwam er amper iets uit de zetgroep, machine bijna 'gechoked'.
Ik weet dat tampdruk de extractietijd beinvloed, maar volgens mij heb ik gelijkaardige druk gebruikt. Een klein beetje verschil kan toch niet zo'n groot effect hebben?
Volgens mij is er iets mis met de K3, waardoor hij zijn instelling niet behoudt. Ik heb al een paar keer opgemerkt dat de instelring verdraait bij het malen, niet veel, maar toch 1-2mm... Ook zit er een beetje speling op de instelring, ik heb een filmpje gemaakt zodat je kan zien wat ik bedoel: https://www.youtube.com/watch?v=CENlOCzM-p0
Is dat normaal?
Enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Compak K3 touch moeilijkheden
1
Laatst gewijzigd door JenR op wo 03 aug 2016, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.