Re: Jura: koffie niet echt heet

31
Pauui schreef:Wij dachten dat de bonen van de Kaldi echt nog niet zo slecht zijn als van de supermarkten, we wilden natuurlijk meteen koffie ;-)
Dat je het bij een 'speciaalzaak' haalt geeft wel aan dat je een extra stap wil zetten en daarom denk ik dat het voor nu wel door de vingers kan worden gezien ;-) Je krijgt punten voor de moeite, zeg maar!

Maar het verdient wel aanbeveling om gewoon precies te weten wat voor bonen je koopt, niet een of andere fantasie-naam voor een blend wat vaak een teken is dat er niet zo nauw naar kwaliteit wordt gekeken, wanneer bijvoorbeeld ook de branddatum onbekend blijft. Dat is geen regel die altijd en overal geldt, maar een indicatie.
Pauui schreef:Maakt dit ook uit voor de temperatuur?
Het zou kunnen. Als het stokoude bonen zijn die je erg fijn moet malen om te voorkomen dat het er als een trein doorheen dendert, dan kan de puck stroef en papperig zijn en de trage doorloop kan ervoor zorgen dat het koffiewater staat af te koelen boven de puck. Maar daar kunnen we niks van zeggen als we niet precies weten hoeveel gram bonen er per kopje wordt gebruikt en hoeveel gram koffie er in hoeveel seconden uit je machientje komt. Kun je ook heet water door de zetgroep spoelen en is dat dan bloedheet of ook maar zozo?

Bij welke dealer komt de machine vandaan?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

32
Ten eerste kan een volautomaat niet erg fijn malen en ten tweede zal een oude vermalen koffie minder weerstand bieden dat een verse, vermalen boon: oude koffie -/- 4 graden, verse koffie +/+ 4 graden.

Een (jura) volautomaat doseert in seconden en niet in grammen, heeft geen ruimte boven de puck om water af te laten koelen (water komt van onderen en ook daar is geen ruimte). De brewratio van een automaat zou alleen verwarring brengen.

Dus terug naar de vraag van Pauui: verse koffie kopen, maalstand fijner stellen bij een draaiend maalwerk en testen of de zwarte koffie heter wordt. Zoniet, terug naar de dealer met de machine
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

33
Jura_Impressa schreef:Een (jura) volautomaat doseert in seconden en niet in grammen
Toch is het goed om te weten of er bijvoorbeeld 60g 'espresso' uit dat machientje spuit in 15 seconden of 15 in 60 seconden. En dat is wel degelijk eenvoudig te meten en te melden.
Jura_Impressa schreef:De brewratio van een automaat zou alleen verwarring brengen.
Het maakt wel degelijk verschil, al is het bij zo'n apparaatje waarschijnlijk niet eenvoudig te achterhalen hoeveel gram bonen er wordt gebruikt per shot. Dan moet je bijvoorbeeld 100g in de maler gooien en afwachten hoeveel kopjes hij daarmee zetten kan.

En je hebt volkomen gelijk, zo'n ding is niet te vergelijken met een degelijke halfautomaat. De lage prijs is er dan ook naar.
Jura_Impressa schreef:terug naar de dealer met de machine
Ook geheel mee eens.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

34
fransg schreef:
Het maakt wel degelijk verschil, al is het bij zo'n apparaatje waarschijnlijk niet eenvoudig te achterhalen hoeveel gram bonen er wordt gebruikt per shot. Dan moet je bijvoorbeeld 100g in de maler gooien en afwachten hoeveel kopjes hij daarmee zetten kan.

En je hebt volkomen gelijk, zo'n ding is niet te vergelijken met een degelijke halfautomaat. De lage prijs is er dan ook naar.
Je kunt gewoon de puck drogen en wegen. We rekening houden met gewichtafname door de solubles.

Een schone goed afgestelde machine met goede maalkegels en goede bonen kan een prima bak maken. En wat betreft de prijs, een Jura machine kost tussen 600 en 2600 euro. :o
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do

35
Mad Wally schreef:Je kunt gewoon de puck drogen en wegen. We rekening houden met gewichtafname door de solubles.
Die methode werd vroeger, voor de VST refractometer, wel gebruikt om na te gaan hoeveel er uit het koffiemaalsel was meegeslurpt het kopje in maar als iemand de boontjes al niet kan wegen, is het misschien hoog gegrepen om te meten hoeveel koffie er in het kopje is opgelost.
Mad Wally schreef:Een schone goed afgestelde machine met goede maalkegels en goede bonen kan een prima bak maken.
Ik heb het alleen nog nooit meegemaakt, wat kan komen doordat het vaak misgaat bij oude waterfilters, schoonmaak, onderhoud, goedkope meuk-bonen etc.

Kun jij een plek noemen waar de automatenkoffie top is? Liefst omgeving Amsterdam, is wellicht leuk het eens te proeven. Of een proefavond te organiseren.

Re: RE: Re: Jura: koffie niet echt heet

36
fransg schreef:
Kun jij een plek noemen waar de automatenkoffie top is? Liefst omgeving Amsterdam, is wellicht leuk het eens te proeven. Of een proefavond te organiseren.
Lijkt me vergeefse moeite!

Je zal er niet voor open staan en alle te verwachten smaak terugvoeren op een vrijwel perfecte koffiebeleving?!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

37
@3aan schreef:
fransg schreef:

Je zal er niet voor open staan en alle te verwachten smaak terugvoeren op een vrijwel perfecte koffiebeleving?!
"alle te verwachten smaak terugvoeren op een vrijwel perfecte koffiebeleving?!" Die begrijp ik niet, wat bedoel je?

Ik ben best bereid me te laten verrassen. Ruiterlijk toegegeven, ik ben misschien een beetje bevooroordeeld en heb de neiging te denken dat een echte machine het in de meeste gevallen beter doet dan een plastic bak (poenerig of niet) met een toetsen, een ergens verstopte maler en bakjes poeier achter een deurtje.

Soms als ik lang onderweg ben in Duitsland, dan probeer ik bij een brandstoftankinstelling weleens de koffie uit een manshoge machine met veel opties maar op een hoge uitzondering na valt dat vies tegen en gooi ik de beker snel weer weg.

Ik ben vrijwilliger in een instelling waar de tijdelijke bewoners gratis onbeperkt uit een automaat koffie / choco mogen tappen en ik check die machine dan eens per dag, vul de poeier aan en het reservoir bovenop waar verdacht ruikende zeer donkere bonen uit een kilopak in gaan. De machine ziet er niet vies uit van binnen en hij wordt dagelijks doorgespoeld (het eerste water is dan wel goor en je begrijpt meteen waarom dat nooit lekker kan zijn ook al zou er een fatsoenlijke maler in zitten en goeie bonen). De koffie die eruit komt vind ik geen feest.

38
fransg schreef:
@3aan schreef:
fransg schreef:

"alle te verwachten smaak terugvoeren op een vrijwel perfecte koffiebeleving?!" Die begrijp ik niet, wat bedoel je?

Ik ben best bereid me te laten verrassen. Ruiterlijk toegegeven, ik ben misschien een beetje bevooroordeeld en heb de neiging te denken dat een echte machine het in de meeste gevallen beter doet dan een plastic bak (poenerig of niet) met een toetsen, een ergens verstopte maler en bakjes poeier achter een deurtje.

Soms als ik lang onderweg ben in Duitsland, dan probeer ik bij een brandstoftankinstelling weleens de koffie uit een manshoge machine met veel opties maar op een hoge uitzondering na valt dat vies tegen en gooi ik de beker snel weer weg.

Ik ben vrijwilliger in een instelling waar de tijdelijke bewoners gratis onbeperkt uit een automaat koffie / choco mogen tappen en ik check die machine dan eens per dag, vul de poeier aan en het reservoir bovenop waar verdacht ruikende zeer donkere bonen uit een kilopak in gaan. De machine ziet er niet vies uit van binnen en hij wordt dagelijks doorgespoeld (het eerste water is dan wel goor en je begrijpt meteen waarom dat nooit lekker kan zijn ook al zou er een fatsoenlijke maler in zitten en goeie bonen). De koffie die eruit komt vind ik geen feest.
Ik drink al 50 jaar koffie en geef je hier gelijk in.

40
Ik denk niet dat je dergelijke apparaten kan vergelijken met een goed onderhouden, goed afgestelde volautomaat thuis.

Zeker al niet mbt de gebruikte bonen. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30