Bonenwijn

1
Toen ik laatst van Erik82 hoorde over bier waar koffie bij kwam kijken, heb ik uit nieuwgierigheid een handje Ethiopische bonen die momenteel erg lekker smaken in een fles dieprode wijn gedaan en die fles aldus 24 uur in de koelkast laten liggen.

Gisteravond geprobeerd: ERG lekker! Heel verrassend, als Irish Coffee. Het smaakte alsof het alcoholpercentage hoger was dan 13.5% van het etiket. Ook sterke en aangename koffiesmaken. De slagroom ontbrak nog.

Ik heb er maar enkele slokken van geproefd en de laatste ook weer uitgespuwd omdat ik me realiseerde dat het me weleens uit de slaap zou kunnen houden door de cafeïne en inderdaad kon ik de slaap pas ver na middernacht vatten.

Dus een succes wat smaak betreft maar een misser wat betreft de toepassing. Ik ga niet ontbijten met wijn en 's avonds niet aan de koffie. Ook vermoed ik dat het slechts lekker is na 24 uur trekken. Ik heb het vandaag niet geproefd voor ik het wegspoelde, maar het lijkt me onsmakelijk om bonen langer in de wijn te laten slingeren.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Bonenwijn

2
Mijn eerste reactie was iets van: ieuuwww! Maar als je er langer over nadenkt.... Ethiopische bonen willen nog wel eens iets van een wijnsmaakje hebben, en als wijn wel eens naar bittere drop of chocolade kan proeven, waarom dan niet? Dat het gewoonweg "erg lekker" kan zijn..., dat zou ik eerst zelf eens moeten proeven.

Wel een leuk experiment, hoe kwam je d'r op?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Spironski schreef:Wel een leuk experiment, hoe kwam je d'r op?
Erik vertelde over bier waar iets van koffie bij komt kijken, daarna was de gedachtensprong niet groot.

Ik verwacht, aangezien ik erop kwam, dat het al vaker is gedaan.

Met moet natuurlijk geen saaie koffiebonen in dunnige wijn gooien en het ook geen dagen laten staan. En ik denk dat de koelkast er ook goed aan deed.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
Ja, dat bier heb ik ook wel eens gehad. En hoewel ik mijn bedenkingen had viel het me niet tegen. Ik vond het iets te zoetig, maar dat ligt waarschijnlijk meer aan het bier dat gebruikt werd dan aan de koffie-toevoeging.

Wat ik me nu begin af te vragen is hoe het zou zijn als je het omdraait: koffie met een beetje wijn? Als we toch eenmaal aan het vloeken zijn...? :D
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Er zijn meerdere bieren met koffie erin, er zijn zelfs bierstijlen van: bijv. koffie-stout en mocca-porter. :)

Er wordt dus vaak gecombineerd met gebrande mout, dat geeft ook al een gebrande smaak waar koffie doorgaans goed mee combineert.

Ik heb ook eens een blonde gehad waar koffie in was gebruikt. Daar viel het meer op, maar combineerde naar mijn idee minder goed.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

7
Ja, dat kom me wel logisch over. Voor zo'n blond zou je dan waarschijnlijk een heel licht gebrande boon moeten gebruiken.

8
Leuk experiment Frans. Zelf heb ik al zeker 40 bieren met koffie op. Koffie in bier geeft sowieso een wat zwaardere smaak waardoor dit beter werkt met donkerdere bieren. De lichte bieren met koffie klopte gewoonweg niet. Met een mooie Porter of Russian Imperial Stout kan het geweldig smaken. Tevens staat elke jaar op het Brugs bierfestival Préaris met een koffie infusion wat een quadrupel is die door een cilinder met koffiebonen gaat.

Een andere variant die ik heb geprobeerd is het maken van een espresso en daar zilverfolie overheen doen. Vervolgens een paar uur in de koelkast en dan 1 deel espresso op 2 delen van een goede Russian Imperial Stout of Porter. De smaak was erg goed alleen vond ik beide apart beter.

Leuke dingen om een keer te proberen en kunnen leuke effecten geven. Soms is een espresso drinken voor een goed zwaar biertje ook erg lekker omdat ze elkaar versterken. De juiste combinaties zijn dan wel belangrijk want het pakt niet altijd even goed uit.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

9
Ik bedenk me net dat je ook een papieren theefilter zou kunnen gebruiken. Die nat maken met water en daar wat koffiebonen in doen. Die kun je vervolgens in je biertje of wijn hangen en er weer makkelijk uit halen. Voor bier kun je de bonen ook in de fles doen en pas na 5 minuten uitschenken. Dit zal ik binnenkort eens met een geschikt biertje (iets van een Black Albert oid) proberen om zo koffie infusion te krijgen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer