Eureka Atom

1
Vandaag ben ik op bezoek geweest bij Sebastiaan Van Pommeren. Natuurlijk mooie koffie van zijn eigen branding geproefd en zitten kwijlen bij al dat mooie spul. Een echte snoepwinkel. Maar ik was vooral geinteresseerd in de nieuwste maler van Eureka: De Atom! En die heb ik ook na afloop mee naar huis genomen kan ik alvast verklappen...

Het gaat hier om een maler van zeg maar het formaat mazzer mini. Deze maler is vanaf de basis als GOD ontworpen en is dus nadrukkelijk geen omgebouwde doser maler. Eureka is zo slim geweest om vooraf aan veel barista's te vragen wat zij belangrijk vinden aan een maler. Naast snelheid, afwezigheid van klonten en een goede distributie werden ook lage retentie en weinig herrie frequent genoemd. En die twee zaken heeft Eureka dan ook goed opgepikt.

De Atom is echt heel stil en heeft een aangename sound. Heel stil ook in vergelijking met alle andere malers daar in de winkel! Isolatie van de kast, de ophanging van de motor en een rubbertje bij de onderkant van het bonenreservoir dragen hier toe bij. Aangenaam. Zeker op de vroege ochtend...

Ook de retentie zou laag zijn. De korte afstand tussen kamer en uitloop, de smalle uitloop en het bijna recht naar beneden vallen van het maalsel zorgen hier voor. Nu is retentie lastig, zo niet onmogelijk, om realistisch te meten (wel te berekenen!), dus neem ik nu maar voor het gemak aan dat deze ook daadwerkelijk laag is. Volgens Sebastiaan minder dan 2 gram. En dat geloof ik wel. Uitstekend dus. Ik zal de komende tijd wel gaan merken hoe snel de maler op een verandering van maalgraad reageert.

En ook op de onderdelen luchtig maalsel, afwezigheid van klonten, goede centrale distributie en snelheid overtuigt de Atom op het eerste gezicht. Ik krijg tot nu toe keer op keer perfecte bergjes koffie in het midden van de filterdrager zonder noemenswaardige klonten. Het maalsel is zelfs zo luchtig dat mijn smalle 49 mm Strietman bakje tegen het einde overstroomt. Doet me denken aan mijn oude MK ProM. De snelheid is met 2-3 gram per seconde snel genoeg voor mij.

En wellicht het belangrijkse aspect van de maler: De smaak! Zoals bekend spelen meer zaken een rol dan de diameter van de maalschijven. De uitlijning of de tegenwoordig veel genoemde term toleranties en het profiel zijn minstens zo belangrijk. En die zaken heeft Eureka traditioneel goed voor elkaar. Net als Mahlkonig presteren deze malers volgens kenners 'above class'. De Olympus en Mythos kunnen zich ondanks 70+ mm schijven goed meten met de 80+ klasse. En ook de Mignon doet het met zijn 50+ schijfjes qua consistentie erg goed. De Atom heeft 'slechts' 60+ mm maar met een heel ander profiel dan de Zenith serie. Eureka spreekt van zogenaamde 'high speed' schijven. En ook hier heeft Eureka de feedback gebruikt van een uitgebreid testpanel. De schijven zijn net zo lang aangepast qua profiel totdat men tevreden was. Dat klinkt allemaal overtuigend, maar dat neem ik natuurlijk niet zonder meer aan. De komende tijd zal ik na wat inmalen gaan ontdekken hoe de Atom mij aanspreekt op smaak (en ergonomie). En omdat smaak zo persoonlijk is, lijkt het me leuk om een en ander te vergelijken met andere malers en gebruikers.

En hoe ziet de maler er dan uit? Een wat anders dan anders look. Niet echt mooi naar mijn smaak, maar welke maler is dat wel? Het is wel eigenzinnig zullen we maar zeggen. Een aparte combi met mijn Strietman. De behuizing is van 'die cast' aluminium en de mijne is in de kleur zwart. De afwerking is netjes maar zet zeker geen nieuwe maatstaven. Gewoon netjes.Top is zeker wel de draaiknop voor het verstellen van de maalgraad. Ik ben fan van dit systeem! Ligt lekker in de hand en het afstellen gaat met veel gevoel. Het display is groot en blinkt uit in eenvoud. De hopper heeft ook een wat eigenaardige vorm die wel weer goed past bij de stijl van deze maler. Er kan pakweg 300 gram in en er zit uiteraard een sluiter op. Ik vind het leuk dat ook de deksel transparant is. De totale hoogte komt met hopper en al uit op iets van 43 cm. En dan zit er ook nog een opvangbakje bij. Beetje als bij de MK vario. Deze maler zou namelijk ook goed geschikt zijn voor slow coffee. Dat gaan we dus zeker ook uitproberen!

Zo dat was een flinke introductie. De komende tijd zal ik mijn ervaringen delen!

Wordt vervolgd!

Ps. Sebastiaan bedankt voor je gastvrijheid, tijd en geduld!
Laatst gewijzigd door bvds op wo 24 aug 2016, 10:54, 10 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Eureka Atom

2
Ik zal binnenkort betere foto's schieten!
Laatst gewijzigd door bvds op wo 24 aug 2016, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

3
Super,! De eerste Atom op het forum! Op papier lijkt het echt een fijne maler waarbij ze inderdaad goed naar de thuisbaristas hebben geluisterd.
Eureka begint (grotere) stappen te zetten in de thuisomgeving en dat werd tijd ook. Dat verdeelsysteem alleen is al een reden genoeg om voor een Eureka te gaan.
Benieuwd hoe hij je gaat bevallen op langere termijn, veel plezier ;)
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

4
Net wat shots gemalen in opvangbakje van de Porlex en die past precies in het bakje van de Striet...

5
Grappig ding. De maalverstelling van Eureka bevalt me wel erg goed. Ben benieuwd naar de resultaten.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

6
Erik, maal jij direct in de porta van je Olympus of ook eerst in een opbangbakje?

En eens, ik ken geen merk met een net zo fijne of betere maalgraadverstelling dan Eureka.

Ik zal vanavond eens de timer testen om de spreiding te bepalen. Ik verwacht hooguit plus/min 0.5 gram en hoop minder...

7
bvds schreef:Erik, maal jij direct in de porta van je Olympus of ook eerst in een opbangbakje?
Ik heb de blind shaker en de portafilterfork meteen verwijderd na uitpakken :D . Ik weeg in de shaker en als ik genoeg heb gaat het over in het filterbakje.

Ik maal eerst een halve seconde (single stand) weg in een bakje (2-3gr). Daarna op de dubbele stand en 15.5gr malen in ongeveer 3.8s in de blind shaker. Kom ik iets tekort dan gooi ik wat uit het bakje erbij. Daarna schudden, de OE ipananema funnel op het fitlterbakje, shaker erop en dumpen. Heen en weer schudden en tikken, tampen, klaar. Gaat ontzettend snel.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

8
Mooie machine! Ik ben ook wel fan van de instelknop van de Eureka malers. Ik ben wel benieuwd naar de verschillen met de E65, aangezien deze dezelfde prijs hebben bij Sebastiaan, maar de E65 grotere schijven heeft.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

9
Ja fijn he ;)

Die discussie over grotere schijven boeit mij niet zo. Zoals gezegd hecht ik meer waarde aan het profiel en de toleranties (bij gebrek aan beter woord).

Op smaak verwacht ik dat de Atom geenszins onder doet voor de Zenith. Sebastiaan beaamde dat. Wellicht een tikje beter zelfs? (Of niet). Eureka heeft er echt werk van gemaakt en is niet over een nacht ijs gegaan. Maar hoe ga je dit soort zaken objectief meten? Moet je serieuze sessies blind proeven gaan opzetten. En wie gaat proeven en met welke bias?

Net als het debat conisch vs vlak. Eerst was groot conisch de norm en nu weer groot vlak. Vlak zou beter passen bij de steeds lichtere branding. Maar wat als je niet voor ultra light roast gaat? En is het eigenlijk wel zo zwart en wit? Of proeven we vooral ook wat we willen proeven? Wie zal het zeggen. Ik ben blij dat je kan kiezen en vind dat er voor beiden veel te zeggen is.

Of TiN vs normaal? Hoe relevant is de langere levensduur voor thuis? Niet lijkt me als je geen 10 kilo per week maalt. En gaat de smaak er op vooruit of eerder achteruit. Ik hoor en lees wisselende geluiden. Wat is mode en wat is absoluut? Of is het allemaal relatief?

Hoe dan vind ik de Atom een hele slimme maler. Ik zag net dat de eerste serie bij Bella Barista al weer uitverkocht was. Denk dat dit ook in NL een zeer populaire jongen kan gaan worden. Is daarmee de Zenith overbodig? Vast niet, maar in mijn optiek zit de Atom net wat slimmer in elkaar. En het iets kleinere formaat en vooral de stilte zullen de thuisbarista alleen maar aanspreken. Is de Atom dan perfect? Vast niet, ik zal de komende dagen nog wel wat zaken ontdekken die beter kunnen. En dat zal ik hier ook posten.

Overigens is de Atom bij veel leveranciers in het buitenland duurder dan de Zenith 65E (de Club is uiteraard voordeliger en heeft ook andere schijven dan de Atom en Zenith 65E; ook is hij motorisch dacht ik wat minder potent). Heb nog even gecheckt maar de prijs is bij Sebastiaan (zijn dacht ik nog geen andere dealers) gewoon netjes en niet hoger dan bijvoorbeeld bij de vaker genoemde Elektros. Heb het niet uitgerekend maar kan me niet voorstellen dat hij bij Bella Barista incl. verzend veel voordeliger is ondanks de lage koers (de Olympus is dacht ik in zoverre voordeliger dat je de TiN burrs zonder meerprijs krijgt) Dus ik ben blij dat ik hem persoonlijk in Utrecht gehaald heb nadat ik er eerst uitgebreid in de winkel mee heb kunnen kennismaken...

Trouwens, Sebastiaan was een van de mannen die mee heeft gedaan met het testen van de Atom tijdens de ontwikkelingsfase...

10
Het beste is de machines met dezelfde koffie erin naast elkaar zetten. Ik vroeg me alleen af waarom ze de Atom ontwikkelen als de Zenith E65 er is. Wat is er dan beter en wat hebben ze opgelost. Een stillere moter, minder retentie, betere schijven, minder klonten klinkt allemaal beter. We kunnen ze wel een keer naast elkaar zetten, dan kunnen we het uitproberen.

Ik zal binnenkort eens bij Sebastiaan langsgaan om de Atom te bewonderen. Hij heeft voor Koffielab ook allemaal Eureka's staan in zijn eigen kleur. Hij had ook aangedrongen op een kleiner bonenreservoir voor de Zenith zodat deze onder het keukenkastje staat. Ik zag ook al ergens een bericht dat iemand er Super Jolly schijven in had laten zetten.

Succes met uitproberen. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO