Re: Eureka Atom

21
Gewoon geen zorgen over maken. En als je de maler hebt ingesteld op 18g, dan is het helemaal niet erg indien er de ene keer 17.6 en de andere keer 18.3 gram uitkomt. Als je bij een fantastisch concert staat, je gaat even de zaal uit en staat daarna op een andere plek, dan kan het zijn dat het ook daar fantastisch klinkt. Misschien hoor je de bas wat harder maar ach. Zo ook met de espresso, als het volgende shot weer een ander aspect aan de verrukkelijke koffie extra uitlicht, is dat helemaal niet erg.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

22
Helemaal mee eens Frans. Ik maal ook in de inloopperiode gewoon mooie boontjes en geen Aldi. Smaakt zonder fatsoenlijk inmalen al prima. In een klein bakje als die van de Strietman is natuurlijk een grammetje afwijking relatief wel wat groter...

We kunnen in de koffie wereld inderdaad doorschieten naar een te wetenschappelijke benadering. Meten en meten en meten. Alles willen uitsluiten. Alles willen controleren...

Af en toe (of vaker) even die overdreven focus wat laten vieren en wat meer op gevoel varen helpt ook tegen OCS. En als je je laat verrassen door het toeval kan het zo maar zijn dat je op een onverwacht moment ineens EUREKA roept ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

23
Ha ja, een beetje wetenschap en beetje van.... Had de maler gisteren in Utrecht afgesteld, maar blijkt thuis toch weer anders te zijn. Mijn machine liep er op vast. Dus lekker pielen, op zoek naar de heilige graal. Staat nu op 4,5 en timer op 7,2. Maar nog niet de sweetspot gevonden. Enige nadeel van deze hobby is dat je na een tijdje stijf staat van de caffeïne en dat erernstige dehydratieverschijnselen optreedt :P Dan moet je toch even pauzeren...

Bonen maken ook een daverend verschil merk ik. Had de laatste jaren de verschillende espressi van Fascino. Lekker, maar heb nu ook de 'frisse' bonen van Sebastiaan geproefd. Dat is andere koek! Ik vermoed dat de nieuwe maler daarbij een positieve rol speelt, maar dat de bonen het echte verschil maken. Er is kortom weer een hoop te leren :mrgreen:

Nog even over de molen: je moet van het design houden ( :geek: ) maar in het gebruik is ie voorlopig wel bijzonder aangenaam. Erg stil, sproeit niet, vlotjes en een zeer luchtig en gelijkmatig maalsel zonder enige klontvorming. Zit em dat nou in de manier waarop de maalschijven zijn geslepen of vooral een kwestie van een handige uitloop (waarin blijkbaar een leep systeempje zit waardoor eventuele klontjes uit elkaar vallen)?

Tenslotte: waarom heb ik nou deze molen aangeschaft? Eigenlijk ging ik vooral op weg voor de Compak E5 en heel misschien de E8. Die laatste kreeg nogal positieve commentaren (ook van Frans die me toch wel een expert lijkt ;) , maar leek me wel tamelijk fors en wat boven het budget van plm 850,-. Dus ik hoopte op de E5 als een soort 'dark horse'. Dat laatste bleek toch minder het geval te zijn (meer een electronische K3 dan een E8 in handzaam formaat...). E8 bleek echter wel een erg groot bakbeest te zijn! Ook nog even staan twijfelen over een F8 (kwa design fraaier en nog makkelijker in te stellen), maar dat was me uiteindelijk nog een brug te ver. Wie weet in de toekomst?

24
sjoerdm schreef:E8 bleek echter wel een erg groot bakbeest te zijn!
Dat klopt inderdaad maar er is een remedie voor: zet er een R120 naast.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

26
Ik heb vandaag de Atom uitgebreid met een Mazzer mini E met SJ schijven vergeleken...

Mijn indruk (dus subjectief!):

-Bouwkwaliteit: Mazzer iets beter, voelt allemaal net wat robuuster aan. De Atom is verre van gammel, maar de wat ielige PF steun en het stukje kunststof daar achter en onder doen iets afbreuk aan de verder goede kwaliteitsbeleving. De manier waarop de hopper op de maler rust is bij de Atom door het rubbertje wel weer erg fraai. En er zit een net boven de bovenste maalschijf een soort dekseltje met een kleine opening die er voor zorgt dat de boontjes er tijdens het malen nauwelijks uit poppen en gelijkmatig en gedoseerd in de maalkamer glijden. Dus waar Mazze het vooral moet hebben van de degelijke behuizing, scoort de Atom met slimmigheden.
-Snelheid: De Atom is met 2 g/s iets sneller dan de Mazzer met zijn 1.5 g/s (de normale mini E en helemaal de mini manuale zijn ronduit langzaam).
-Geluid: De Atom is duidelijk stiller en heeft een veel aangenamere sound (minder schel).
-Maalgraadverstelling: De draaiknop van Eureka werkt preciezer en met meer gevoel dan verstelling op de krans bij de mini.
-Retentie: Niet objectief vastgesteld, maar kijkende maar het ontwerp van beiden zegt mijn gevoel dat de Atom hier zeker in het voordeel is...
-Luchtigheid: De Atom wint hier; nog minder klontjes en meer volume.
-Sproeien: Bij de Atom alleen als je het bakje laat overstromen; de Mazzer ondanks zijn trechter net iets minder schoon...
-Bediening en menu: De PF steun bij de Mazzer is stabieler d.w.z echt hands free. Bij de Atom blijft de PF hangen, maar ik heb toch de neiging hem voor de zekerheid vast te houden. Instelling van de tijd is bij de Atom makkelijker en het menu overzichtelijker; mooi en duidelijk display. Ik heb op de Mazzer geen brake functie gevonden, op de Atom wel. Erg fijne functie.
-Smaak: Met beiden uitstekende shots gemaakt en ik durf zonder blind testen en meer tijd geen uispraken te doen behalve dat het erg vergelijkbaar is.

Mijn oordeel (dus subjectief):

De Mazzer scoort vooral met zijn uitstekende bouwkwaliteit. Op de onderdelen geluid, verstelling, retentie, luchtigheid en bediening heeft de Atom wat mij betreft de beste papieren. De Atom is de modernere maler, de Mazzer meer op de oude leest geschoeid.
Laatst gewijzigd door bvds op vr 02 sep 2016, 22:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

27
Dank voor deze bijdrage!
bvds schreef:Ik heb op de Mazzer geen brake functie gevonden
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat dat betekent?