Beste lezer,
ik ben momenteel een overweging aan het maken tussen de Gaggia Classic of Ascaso Basic. ik ben beginnend espresso drinker en ik drink graag espresso. dus geen cappuchino o.i.d.
ik lees veel over de Gaggia classic: aluminium binnenwerk - wel slecht - niet slecht etc. volgens mij een redelijk beginners apparaat.
de Ascaso basic lees ik heel weinig over, maar hoor ik des te meer: bronzen binnenwerk, lekt wel eens etc.
Wie kan mij wat meer vertellen over ervaringen danwel de kogel die door de kerk moet aanreiken? Ik kan geen keus maken.
bij voorbaat bedankt voor je reactie!
mvg,
MBos08
Re: Ascaso Basic VS Gaggia Classic
2Als je geen cappuccino drinkt lijkt het me dat je niet wil betalen voor een stoompijpje.
Dus haal van ebay een Peppina/Caravel of een andere zwaartekrachtgevoede hefboommachine.
Dan een PID setje en je hebt iets veel makkelijkers dan ieder ander apparaat in die prijsklasse.
Geen stoomfunctie. En je moet waarschijnlijk een beetje poetsen en nieuwe seals aanbrengen, maar die zijn te krijgen tegen redelijke prijzen.
Dus haal van ebay een Peppina/Caravel of een andere zwaartekrachtgevoede hefboommachine.
Dan een PID setje en je hebt iets veel makkelijkers dan ieder ander apparaat in die prijsklasse.
Geen stoomfunctie. En je moet waarschijnlijk een beetje poetsen en nieuwe seals aanbrengen, maar die zijn te krijgen tegen redelijke prijzen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
3Als je een Classic Coffee (CC) op de juiste manier ontkalkt met Gaggia ontkalker of een ontkalker op basis van wijsteenzuur dan kan er weinig mis met die alu ketel. Verder kalkarm water gebruiken helpt ook veel. Ik vind de CC in vergelijk met de genoemde Ascaso Basic een veel fijnere machine. Waarom?
De CC heeft een stevige zware professionele filterdrager van 58mm waar alle gangbare tampers en filterbakjes goed inpassen. De Ascaso heeft een kleiner naar mijn mening speelgoed ding.
De zetgroep van de CC is dus ook wat ruimer opgezet (temperatuurstabiel) en bovendien voorzien van een magneetklep. Dit betekent dat als je espresso klaar is je direct de filterdrager eruit kan halen. Je hebt dan een droge puck die je meteen kan afkloppen. De Ascaso heeft dit niet wat betekent dat je moet wachten tot de druk weg is voor je de filterdrager eruit kan halen anders ploft je aanrecht vol drab. Comfort dus.
Ascaso's lekken vaak ook een beetje uit de boiler omdat ze de magneetklep missen. De magneetklep sluit namelijk ook de toevoer vanuit de boiler naar de zetgroep af als je geen koffie zet. De Ascaso heeft in de zetgroep een soort ventieltje van rubber met een veertje dat hiervoor moet zorgen maar dat hapert snel.
Machines in de horeca hebben ook zo'n magneetklep. Het feit dat de CC die ook heeft zegt iets vind ik. Het is gewoon professioneler.
Een CC is van RVS (staal) en een Ascaso Basic van plastic.
De CC heeft een 1425 watt element tegen 1000 van de Ascaso. Voordeel temperatuur stabieler, snellere recovery en mocht je voor gasten eens moeten stomen, dan is de stoom van de CC krachtiger.
De CC is 274 € tegen 328 € voor de Ascaso en biedt daarvoor meer. De CC is tweedehands prima te verkopen (waardevast) Het verschil kan je bij een molen leggen want je kan niet zonder!!!
Ook in vergelijk met de Ascaso Dream zou ik nog steeds voor de CC gaan.
De CC is samen met de Silvia van Rancilio de meest populaire beginnersmachines. Dat is niet voor niets de CC heeft zich al jaren bewezen.
De CC heeft een stevige zware professionele filterdrager van 58mm waar alle gangbare tampers en filterbakjes goed inpassen. De Ascaso heeft een kleiner naar mijn mening speelgoed ding.
De zetgroep van de CC is dus ook wat ruimer opgezet (temperatuurstabiel) en bovendien voorzien van een magneetklep. Dit betekent dat als je espresso klaar is je direct de filterdrager eruit kan halen. Je hebt dan een droge puck die je meteen kan afkloppen. De Ascaso heeft dit niet wat betekent dat je moet wachten tot de druk weg is voor je de filterdrager eruit kan halen anders ploft je aanrecht vol drab. Comfort dus.
Ascaso's lekken vaak ook een beetje uit de boiler omdat ze de magneetklep missen. De magneetklep sluit namelijk ook de toevoer vanuit de boiler naar de zetgroep af als je geen koffie zet. De Ascaso heeft in de zetgroep een soort ventieltje van rubber met een veertje dat hiervoor moet zorgen maar dat hapert snel.
Machines in de horeca hebben ook zo'n magneetklep. Het feit dat de CC die ook heeft zegt iets vind ik. Het is gewoon professioneler.
Een CC is van RVS (staal) en een Ascaso Basic van plastic.
De CC heeft een 1425 watt element tegen 1000 van de Ascaso. Voordeel temperatuur stabieler, snellere recovery en mocht je voor gasten eens moeten stomen, dan is de stoom van de CC krachtiger.
De CC is 274 € tegen 328 € voor de Ascaso en biedt daarvoor meer. De CC is tweedehands prima te verkopen (waardevast) Het verschil kan je bij een molen leggen want je kan niet zonder!!!
Ook in vergelijk met de Ascaso Dream zou ik nog steeds voor de CC gaan.
De CC is samen met de Silvia van Rancilio de meest populaire beginnersmachines. Dat is niet voor niets de CC heeft zich al jaren bewezen.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s
Mazzer mini E type A
Iroast 2
4Ik ben nog nooit iets tegengekomen waarin werd bewezen dat filterdiameter iets uitmaakt. Wel een hoop losse beweringen van mensen die iets als 'professioneel' claimen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
5Wow wat een snelle reacties!
bedankt iedereen en ook zeker bedankt Marmhz, ik vind je argumenten goed. ik denk dat ik het wel weet
groet,
Mbos
bedankt iedereen en ook zeker bedankt Marmhz, ik vind je argumenten goed. ik denk dat ik het wel weet
groet,
Mbos
6Dus je gaat een Peppina van ebay halen?
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
7TS geeft duidelijk aan dat hij twijfelt tussen twee machines. Duidelijk toch dat hij geen Peppina wil.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Mazzer mini E type A
Iroast 2
8Err nee. Lees de TS, er staat dat hij geen cappuccino's maakt en dat hij twijfelt tussen een Classic en een Basic. Aangezien hij voor de rest geen specifieke reden daarvoor aangaf staat het mij volledig vrij om suggesties te doen.
En na het lezen van een suggestie voor een machine die niet rammelt door een ulkapompje, temperatuurstabieler is, goedkoper is (~200E en dan heb je een Peppina in NL, opgepoetst en met PID), all-around meer vergevingsgezind is en ook nog eens een stuk betrouwbaarder is lijkt het mij een no-brainer om daarvoor te kiezen.
En als we nu toch commentaar leveren op elkaars posts; jij lult een eind in het rond over wijnsteenzuur. Terwijl Gaggia boilers niet opgevroten worden door zuur, maar door galvanische corrosie. Dus hoe zorgvuldig je ook bent met je wijnsteenzuur, na 2 jaar is je boiler nog steeds weg. En dan al die leunstoelwetenschap over dat 400w meer wel moet betekenen dat de Classic meer stoom levert. En het feit dat de classic een kleppie heeft zegt helemaal niks behalve dat er een klep zit.
Heb jij allebei de machines langdurig gebruikt marmhz?
PS, tussen de basic en de classic zou ik ook voor de classic gaan, simpelweg om de driewegklep.
En na het lezen van een suggestie voor een machine die niet rammelt door een ulkapompje, temperatuurstabieler is, goedkoper is (~200E en dan heb je een Peppina in NL, opgepoetst en met PID), all-around meer vergevingsgezind is en ook nog eens een stuk betrouwbaarder is lijkt het mij een no-brainer om daarvoor te kiezen.
En als we nu toch commentaar leveren op elkaars posts; jij lult een eind in het rond over wijnsteenzuur. Terwijl Gaggia boilers niet opgevroten worden door zuur, maar door galvanische corrosie. Dus hoe zorgvuldig je ook bent met je wijnsteenzuur, na 2 jaar is je boiler nog steeds weg. En dan al die leunstoelwetenschap over dat 400w meer wel moet betekenen dat de Classic meer stoom levert. En het feit dat de classic een kleppie heeft zegt helemaal niks behalve dat er een klep zit.
Heb jij allebei de machines langdurig gebruikt marmhz?
PS, tussen de basic en de classic zou ik ook voor de classic gaan, simpelweg om de driewegklep.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
9Heren, houden we het een beetje beschaafd en op de inhoud?!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder