Pti schreef:Plop altijd ff net een theelepeltje het douche scherm uit de e61, als je de eigenaar dan met grote ogen zien kijken weet je dat dat iig nooit gebeurd is
De paddenstoel / kegel in de e61 is tevens een goede indicatie mbt verkalking van de machine.
Kalksporen/ ophopingen zijn, zeker op de boiler, wel een slecht teken ja. Op koppelingen en deksels etc is het vaak slechts een lekkende pakking of verbinding.
Zijn er zo geen mensen die daar betaalbare cursussen in geven want scheelt toch wel een pak geld elk jaar (zeker omdat die machines zo lang meegaan) als je zelf wat O'ringetjes kan vervangen en zo. Zal mss wel wat op youtube staan maar das toch nog iets anders als het daadwerkelijk doen. Bedankt voor alle hulp alleszins, Ik zal de dienst in de toekomst wel terug bewijzen door een nog grotere beginneling in te lichten (nog niet voor morgen, da's wel waar).
Over het wekelijks onderhoud (niet het grote onderhoud) ga ik nu wat opzoeken. Backflush, chemische backflush, ontkalkfilter, schoonmaken zetgroep om schimmel te voorkomen, er zullen nog wel een hoop etc's zijn. To the internet!
Ik kreeg volgend antwoord van de verkoper
Apparaat is om de 2/3 weken gebackflushed en is onderhoud waarbij pakkingen wanneer nodig vervangen zijn.
Ook de pomp is in de tussentijd onder handen genomen.
Apparaat heeft geen lekkages en alles werkt naar behoren.
Inmiddels heb ik een upgrade naar een dual boiler omdat ik niet altijd de stoompijp nodig heb.
Meningen?