Ik ben ook eerder akkoord met de waanzin van de upgrade (voor het weinige dat ik ervan weet in mijn studie van de laatste week of twee), maar als de machine geen zichtbare schade heeft en hij lekt nergens en die espresso komt er uit zoals hij hoort dan is het helemaal mijn probleem niet natuurlijk. Misschien heeft hij gewoon upgrade koorts zoals velen onder jullie durf ik wedden, zijn nieuwe maler was eentje van €1000 dus warmpjes zit hij er misschien wel bij.
Ik zag op dit forum wel exact dezelfde machine en leeftijd gaan voor €600, dan lijkt me die €422.50 toch te doen. Ik kan gewoon niet nieuw kopen en je moet een beetje geluk hebben in het leven met tweedehands spullen maar zou graag die factor toch minimaliseren.
Dus kalk is het voornaamste waar ik naar moet kijken, is dus gwn witte aanslag, en lekken/schimmel of die backflush er helder uit komt. Vul maar het rijtje aan want ik ken er nog bijlange niet genoeg van.
Het gemakkelijkste zou zijn als ik iemand van jullie in de regio Rotterdam zou kunnen meenemen en een betaling in je favoriete koffiebonen overeen kom, maar de ideale wereld bestaat niet dus hoe zie ik dat allemaal zelf?
Thx
Re: RE: Re: Half-automaten - onderhoud/reparatie/instellen naar wens
22Je bent het niet eens met het Varken?Pti schreef:Oneens, je kunt bij een DB vaak de stoomboiler apart (uit)schakelen en dus is het in het kader van energieverbruik prima te verantwoorden.@3aan schreef:Dat verhaaltje wat je terugkreeg is wel enigszins onzin,
je gaat een HX opgeven omdat je niet stoomt en dan een Dualboiler aanschaffen?
Heb je weleens gehoord van, slaat als een .... op een varken!?
Daarnaast is een aparte boiler voor de koffie op een veel lagere temperatuur af te regelen dan de boiler van een HX wat de thermische stabiliteit en dus reproduceerbaarheid ten goede komt. Daarnaast is het een stuk duurzamer doordat de flush die bij een DB veel korter of zelfs geheel onnodig is, scheelt water verspilling en eventueel verbruik v/h filter medium.
Als je spreekt over een dualboiler en je gebruikt er maar een? Dan kan je net zo goed een Single boiler pakken, een mooie dipper met een Piston, dat zou een verantwoorde upgrade zijn!
Zodoende geloof ik niets van die fantasie boodschap . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
23Wat is je advies dan? Gezond skeptisch ben ik al.@3aan schreef:Je bent het niet eens met het Varken?Pti schreef:Oneens, je kunt bij een DB vaak de stoomboiler apart (uit)schakelen en dus is het in het kader van energieverbruik prima te verantwoorden.@3aan schreef:Dat verhaaltje wat je terugkreeg is wel enigszins onzin,
Daarnaast is een aparte boiler voor de koffie op een veel lagere temperatuur af te regelen dan de boiler van een HX wat de thermische stabiliteit en dus reproduceerbaarheid ten goede komt. Daarnaast is het een stuk duurzamer doordat de flush die bij een DB veel korter of zelfs geheel onnodig is, scheelt water verspilling en eventueel verbruik v/h filter medium.
Als je spreekt over een dualboiler en je gebruikt er maar een? Dan kan je net zo goed een Single boiler pakken, een mooie dipper met een Piston, dat zou een verantwoorde upgrade zijn!
24Als jij jezelf als varken wil benoemen zijn dat jouw woorden Adriaan, niet de mijne@3aan schreef:Je bent het niet eens met het Varken?Pti schreef:Oneens, je kunt bij een DB vaak de stoomboiler apart (uit)schakelen en dus is het in het kader van energieverbruik prima te verantwoorden.@3aan schreef:Dat verhaaltje wat je terugkreeg is wel enigszins onzin,
DB machines zijn vaak van (veel) hogere bouwkwaliteit dan singe bloilers, daarnaast rest je de mogelijkheid op zondag enkele cappu's achter elkaar te maken voor de visite zonder dat je moet overschakelen/koelflushen met je single boiler poppenstront machientje.
Ja er zijn alternatieven, ja sommige van ons zouden het in een dergelijke situatie anders aanpakken maar ten eerst is dat niet de vraag en ten tweede is geen van ons op de hoogte van de situatie van de verkoper.
Als jij het niet wilt geloven is dat prima, je moet alleen niet doen alsof het onmogelijk is.
Christof moet gewoon lekker naar die verkoper en wie weet is het bullshit, wie weet staat er wel een mooie Della corte mini op het aanrecht te schitteren, ik zou mijn BFC daar elke dag van de week voor inruilen, weten wij veel.
Misschien is het wel de zoveelste brokkenpiloot die met lidl koffie en een krups molen espresso probeert te zetten het kan allemaal.
Aan jouw nu de beurt om deze offtopic discussie in de zoveelste eindeloze welles-nietus laatste woorditus te doen ontaarden.
Re: Half-automaten - onderhoud/reparatie/instellen naar wens
25Een single boiler had ik het toch over? Dat hoeft per definitie geen pppnstrnt machineke te zijn, je hebt er voor het gemak overheen gelezen? Single dipper piston!? Daar stoom je de sterren mee van de hemel, dat is wat anders dan de kwalitatieve "singe bloilers" 
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
26Nou daar zijn we ook weer uit! Dan kan die verder weer op de toppik.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
27Let wel op. Goedkoop is in dit geval vaak duurkoop. Goed onderhouden E61 HX machines gaan meestal voor rond de 800 euro tegenwoordig. Ze lijken ook als warme broodjes te gaan dus als je 450 euro ziet wees dan wel opgepast.
Als je handig bent is het het proberen waard want zo lastig is het niet. Ga er dan wel van uit dat je de machine compleet uit elkaar moet halen.
Als je handig bent is het het proberen waard want zo lastig is het niet. Ga er dan wel van uit dat je de machine compleet uit elkaar moet halen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
28Een Rocket Cellini ging onlangs aan €700bvb ja maar die was wel de helft zo oud maar. Als ik een occasie met garantie koop bij een of andere zaak ben ik soms €800 kwijt inderdaad. Er waren geen andere boden, is bfc een iets meer merk voor kenners dan bvb quick mill mss? Die Nuova Simonelli Hx onlangs ging voor vraagprijs €390 (is wel een goedkoper merk, toegegeven).Erik82 schreef:Let wel op. Goedkoop is in dit geval vaak duurkoop. Goed onderhouden E61 HX machines gaan meestal voor rond de 800 euro tegenwoordig. Ze lijken ook als warme broodjes te gaan dus als je 450 euro ziet wees dan wel opgepast.
Ik ken gelukkig iemand die aan de lopende band espresso apparaten repareert. Als er wat kleine kosten aan zijn dan is het zo. Hij heeft drie maanden geleden een professioneel onderhoud gehad dus daar kan ik ook al wat informatie rapen. Dank voor de waarschuwing maar ik heb wel heel de middag geïnformeerd waar op te letten en beperk het risico nu toch zoveel het menselijk mogelijk is.
Ik vind ook dat de filmpjes en foto's die ik zag van bvb het descalen best te doen zijn voor mij zelf, en ik ben nauwelijks een technisch genie van opleiding. Ik zeg niet dat ik heel de zetgroep kan refurbishen fzo he.
Ik stap nu net van die superautomaat af omdat die te veel elektronica heeft (en geen bijzondere espresso zet, americano's gaan wel natuurlijk).
Ze gaven ook al de tip van binnenkant van de boiler en de mushroom nut te bekijken voor scales dus we gaan dat proberen te doen he. heb je nog waarschuwingen? Kocht jij je machine nieuw?
29Ervaren is het sleutelwoord. Je kunt niet alles ondervangen. Ik heb meerdere machines tweedehands gehad waarvan ik aan sommige geen onderhoud had en aan een andere uiteindelijk zoveel het eerste jaar dat ik hem goedkoper nieuw had kunnen kopen (dat was een E61 HX van 1300 nieuw en voor 800 gekocht "goed onderhouden" en maar 4 jaar oud). En dan deed ik het onderhoud nog zelf ook ofwel geen arbeidsloon van 50 euro per uur anders had ik er bijna 2 nieuw kunnen kopen. Die machine leek het perfect te doen toen ik hem kocht. Blijft lastig met half-automaten.
Om die redenen ben ik daarna overgestapt op alleen nog maar nieuw omdat ik dan zeker ben van de staat. Kwestie van voorkeur.
Om die redenen ben ik daarna overgestapt op alleen nog maar nieuw omdat ik dan zeker ben van de staat. Kwestie van voorkeur.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
30Misschien is dit wat:
bfc levetta junior plus espressomachine
€ 500,00
http://link.marktplaats.nl/m1087531613
En onthoudt waar je al voor gewaarschuwd bent!
bfc levetta junior plus espressomachine
€ 500,00
http://link.marktplaats.nl/m1087531613
En onthoudt waar je al voor gewaarschuwd bent!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!