Re: Half-automaten - onderhoud/reparatie/instellen naar wens

31
Dat is het met half-automaten. Met goed water en tijdig onderhoud gaan ze zonder veel kosten 40 jaar mee. Met slecht water en slecht onderhoud loop je er op leeg. Dat maakt ze lastig in te schatten.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

32
bobbee schreef:Misschien is dit wat:

bfc levetta junior plus espressomachine
€ 500,00
http://link.marktplaats.nl/m1087531613

En onthoudt waar je al voor gewaarschuwd bent!
Ik heb die persoon even gecontacteerd, als die boiler (en de mushroom) met een endoscope kan geïnspecteerd worden met zijn assembly kennis gezien hij zelf onderhoud deed en onderdelen vervangde. Welke onderdelen zijn er toe aan vervangen na 8 jaar van de iets duurdere? De pomp en ?

Bij welke zaak haal ik een (acceptabele) endoscoop? Het is namelijk te laat dag om via het internet te bestellen.

34
Pti schreef:Of je schroef de kegel van de groep en het overdruk ventiel uit de boiler en neemt een zaklamp mee :')

Endoscoop, ik krijg al pijn aan mn reet als ik dat woord hoor haha!
Ja zou kunnen dat het zo ook gaat maar kreeg die raad ergens anders en kost €20fzo. Ga het waarschijnlijk nergens anders voor kunnen gebruiken tenzij ik een kliniek in een of ander steegje begin.Het overdruk ventiel verwijderen lijkt nog iets makkelijker dan de paddestoel volgens youtube toch :).

In elk geval ben ik naarstig op zoek naar iemand in de buurt die de hele machine in en uit mekaar kan steken zodat ik het binnenkort zelf kan, ik vind die wel hopelijk. Nu kan ik dat dus nog niet, vandaar de handigheid als de verkoper dit even voor me aanpakt. Plus als er iets breekt heb ik het niet gedaan, dat zou een netelige situatie kunnen worden anders.

Met de kegel bedoel je niet de paddenstoel? Daar vond ik al instructies voor uit/in mekaar doen en inspecteren op kalk.

Dus de pomp, het warmte-element bvb gaat langer als 8 jaar mee want ik dacht van niet? Dat zijn zo twee stukken van boven de €100 die ik ken maar zullen nog wel dure aanwezig zijn die versleten zijn op 8 jaar.

Thx

edit: ik ga dus morgen kijken naar die Levetta, dank bobbee :mrgreen:

35
Een pomp is hooguit 3 tientjes en geen 100 euro. Verwarmingselement gaat lang mee en zal rond de 80 euro zijn.

Dingen die snel slijten zijn de vacuüm breaker a 10 euro en de pressostaat a 20-30 euro kan kapot. De rest gaat bij goed gebruik heel erg lang mee.

Als de ventielen en pakkingen in de groep recentelijk zijn vervangen (dacht 70 euro voor een complete set) dan heb je alles wel gehad.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

39
Alle drie bedankt voor topreacties. Waar zit deze paddenstoel bij deze pulsante?

Code: Selecteer alles

http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en-apparatuur/koffiemachines-en-espresso-apparaten/m1086507794-bfc-levetta-junior-e61-espresso-apparaat-voor-de-barista.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
Krijg ik de machine zelf gewoon open met een kleine kruisschroevendraaier of klikt dit open fzo? Ik kan die paddestoel toch niet verkeerd terug in mekaar steken fzo (dat filtertje of wat dan ook dat je er uit haalt dat ik het te diep er terug in steek fzo?).

In verband met het filmpje hierboven, ik veronderstel dat de hoeveelheid groene smurrie hieruit wel een voorbeeld was van een extreem slechte machine die absoluut moet vermeden worden bij een tweedehands koop? Of hangt anders heel de paddestoel vol en gaat dit nog?

Ook: omdat jij bfc junior specifiek kent: ik vind enkel filmpjes terug van het verwijderen van een overdruk ventiel bij andere types hx, kan ik hier gewoon aan zonder nog het een en ander te verwijderen? Ik zal al mijn moersleutels (steeksleutels) wel meenemen ook just in case ook al werd er hierboven 32 gedacht.

Het filmpje dat ik zag was gewoon even met een moersleutel bevestiging van het ventiel aan de boiler vasthouden (zodat deze niet mee draait) en erboven het ventiel zelf los draaien.

Ook: dan zou ik met een lichtje genoeg moeten kunnen zien zonder dan zo'n cameraatje? Hoe veel kalkaanslag is te veel in zo'n boiler, gaat die groen zien vanbinnen en is het al een ramp, of is het pas erg als er echt klonters in zitten zoals ik op veel foto's zag.

Ik ga morgen vertrekken rond 19u dus tot dan krijg ik mss nog wel die allerlaatste tips binnen. Thx a lot.
bobbee schreef:http://youtu.be/SztMhSrSKxg

http://youtu.be/Q7Ljpg8breY

Kijk eens, 2 filmpjes van mij met, jawel de BFC die ik destijds had! Wat wil een mens nog meer?
Afbeelding
Niet veel alleszins. Ik vind jullie wel veruit het meest behulpzame en vriendelijke forum en ga die andere niet meer bezoeken. :mrgreen:

Het 2e filmpje voor het verwijderen van het douchescherm (en 'gasket') is dat essentieel voor inspectie van een 2ehandsmachine of is dit gewoon voor thuis even te bekijken dat ik het eventueel kan vervangen?

Ik maak me niet zo'n zorgen over het backflushen, dat zal hij wel gedaan hebben maar eerder of hij regelmatig de boiler zelf ontkalkt heeft en als hij dit enkel heeft laten doen om het jaar ofzo dan is het voor mij een dealbreaker. Wat is de frequentie dat dit moet gebeuren?

Ik vond dit filmpje wel handig ivm descalen maar stel me wel vragen.

https://www.youtube.com/watch?v=ov8yoTpnpkY
Namelijk ivm de wachttijden. Ze zeggen:

Doe descaling solution in het water.
Neem een tas heet water.
"let the pump recover" (hoe lang dan, enkele seconden?) en laat de boiler terug zich vullen met water zodat het verwarmingselement niet doorbrand. (Dus als ik drie tassen water of half de tank ineens door boiler jaag dan beschadig ik de machine? Of hangt dit van de grootte van de boiler af?)
Doe dit nog enkele keren zodat de boiler zich volledig vult met descaling solution.
Laat het dan een uur staan.
Tap nu op dezelfde manier de descaling solution door de heetwater tap.
Dan nog eens herhalen en nog een uur laten staan (allez herhalen tot de tank leeg is).
Dan veronderstel ik water zonder ontkalkproduct in vullen en de boiler met proper water vullen.

Volgens dit filmpje moet het ontkalken elke 1 tot 3 maanden gebeuren. je moet deze allemaal niet bekijken, maar ik geef je gewoon mijn bronnen.

https://www.youtube.com/watch?v=y8kFLV40cuw&feature=youtu.be

40
Even heel kort door de bocht (niet in dat steegje): Je moet een machine niet ontkalken.
Je moet je water behandelen!
Bovendien helpt het om je eerst iets meer in te lezen in de werking van de machine, voordat je besluit een HX of dubbelboiler te ontkalken.
Van een onbekende machine, of één welke lang heeft stilgestaan komt er meer bij kijken dan een beetje ontkalker door de machine jagen. Als je begrijpt wat je aan het doen bent is dat allemaal zelf te doen.
Naar Kafko is een aanrader, maar heeft alleen zin, als je je goed hebt voorbereid. Bij Peter leer je de nodige tips en trucs. Inzicht zul je echter zelf moeten verwerven.

Voor de BFC heb je trouwens een platte schroevendraaier nodig en inbus 3 en 4.
Om het element en de onderrand van de boiler te inspecteren kun je makkelijk even het roostertje onderaan de machine losschroeven.