Re: Quickmill Andreja kopen in Italie?

11
Ik heb eerder diverse HX machines gehad. Wat ik miste was dat je de temperatuur niet precies kan afstellen zoals ik dat wilde. Een HX flush is altijd een gok is het 92/93/94 of 95 graden. Verschillende temperaturen maken echt uit voor de smaak. Bij een barmix weliswaar minder als bij een single estate zoals van Boot maar toch. Vooral bij single estate koffies kan temperatuur veel maken in de smaak. Je hoeft geen cooling flush te doen wat ook een gemak is.
De Brewtus bevalt mij prima, het enige wat ik minder vind is dat de afwerking iets minder hoogwaardig is dan bij sommige andere merken. Het zijn maar kleine details en daar is de prijs ook naar. Voor het geld van een HX heb je bij Expobar een dual boiler. Zo is bijvoorbeeld de koppenplaat vrij dun net als de lekplaat van de lekbak. Aan de andere kant is de mantel van de machine wel enorm dik. Bovendien is het wel allemaal functioneel het is niet zo dat het sneller kapot gaat. Zoals ik al zei kleine details.
Espresso zetten en stomen kan tegelijk en ook kop na kop dat maakt niet uit. (kan een HX ook) Tot de watertank leeg is ;-)
Als je een vaste wateraansluiting kan realiseren is de Brewtus er ook met een rotatiepomp (zeer stil) en vaste aansluiting dan hoef je geen watertank meer bij te vullen.
Als je het geld ervoor over hebt dan zou ik zeker voor dual boiler gaan. Gewoon meer gemak.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

12
Dat is helder Marmhz. Ik heb zojuist de review van de Brewtus III gelezen en ben erg onder de indruk moet ik zeggen. De review werd geschreven door een HX-fanaat, maar volgensmij was ook hij zeer onder de indruk van de Brewtus III. Daar ga ik me dus maar eens op concentreren. Een vaste wateraansluiting lijkt me bij mij lastig te realiseren. Ik ga het eens uitzoeken, maar als het er niet inzit, wordt 't gewoon af en toe bijvullen.
Dank nogmaals allen voor het meedenken!
Blijft echter mijn vraag waar jullie je machines hebben gekocht. En hebben jullie nog aanraders wat betreft verkoopadressen?
La Marzocco GS/3 - Anfim Super Caimano on demand

13
Ik heb mijn machine van Marktplaats gehaald, maar daar zal je de Brewtus niet vinden. Alhoewel, de mensen van Casabarista adverteren er wel met nieuwe Brewtussen. Die zitten ook op dit forum, maar ze hebben gelukkig goed begrepen dat het forum niet de plek is om spullen te verkopen.
Er zitten hier meer mensen/bedrijven die de machine verkopen, waarvan je mag vertrouwen dat ze bonafide zijn. Zo hebben de beheerders b.v. Mister Quality, maar er is ook v. Pommeren (vergeet ik er nog wat?).

Zo, ben ik nu onpartijdig genoeg geweest? :D
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Ja, goed hoor Spir..onafhankelijkheid is van groot belang op een forum :)

Ik kan in elk geval bevestigen dat een dual boiler machine met PID als de Brewtus een klasse beter werkt dan een "gewone" E61-machine met HX. Als je het geld wilt uitgeven, dan koop je écht iets bijzonders, terwijl de genoemde merken als Quickmill en ECM nogal duur zijn voor wat je krijgt. Maar iedereen moet natuurlijk zelf weten of ze dat extra willen uitgeven voor de merknaam of het uiterlijk, persoonlijke smaak is ook belangrijk!

Verder is inderdaad de service en garantie via internationale goedkope webshops een lastig verhaal voor NL importeurs. In NL hebben ze er niets aan verdiend, dus hoe kunnen ze gratis service tijdens de garantie gaan waarmaken?? Dan sta je als klant in de kou, want je moet de service gaan verhalen op degene waar je de machine hebt gekocht (eigenlijk ook logisch).

Bovendien zou ik aanraden met zo'n profi machine dat je je goed laat demonstreren hoe alles werkt. Vooral als je nooit met dit soort machines ervaring hebt opgedaan. Mooie espresso's maken, melk stomen, bonen malen, verse bonen gebruiken, onderhoud & de machine schoon houden, alle features op de machine begrijpen en toepassen...daar gaat het uiteindelijk om ;)

Succes ermee!
Rolf - Casa Barista

16
Tsja, voor de thuisbarista met ervaring is dat inderdaad simpel. Maar voor wie net start met Italiaanse koffie...

Het lijkt me voor eerste gebruikers handig als onderwerpen worden toegelicht over bv het principe van de warmtewisselaar, evt dual boiler systeem, werking van de E61-zetgroep, toepassen van pre-infusion, de werking vd dubbele manometers, verschil vibra en rotarypomp, backflushen, coolflushen, ontkalken van een dual boiler, werking OPV, hoe beïnvloed je de espresso doorlooptijd enz?? Dit is veelal adacadabra voor startende koffieliefhebbers...maar wel essentieel wil je mooie espressos maken en het beste uit de machine halen.

Op basis daarvan kan men én een goede keuze maken uit de apparatuur ("wat wil ik juist wel of niet"), én thuis direct aan de slag op een goede manier.

En de PID instellen komt trouwens al aardig in de buurt van een digitale camera ;)

ciao,
Rolf - Casa Barista