Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

61
cremalover schreef:Mijn rogge poolish voor morgen

Afbeelding

Staat nu sinds vanmorgen bij kamertemperatuur .
Autolyse van dik 12 uur.
Net desem erbij gedaan.
Morgen om 2 uur weer een vers brood erbij voor twee dagen.
Interesting, wat voor recept gebruik jij dan, met zo lang autolyse zonder desem erin?
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

Re: gespot

62
cremalover schreef:Graanmolentje van Hawos.
Billy 100.
Hoe bepaal je de maalgraad? Ik zie dat je die kunt afstellen maar lijkt me nog best lastig te bepalen, toch?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: gespot

63
bobbee schreef:
Billy 100.
Hoe bepaal je de maalgraad? Ik zie dat je die kunt afstellen maar lijkt me nog best lastig te bepalen, toch?
Ik denk dat je dat het beste op oog kunt doen. Zoals ook meel van hele tarwe (dus alles) grover is dan dubbel 00 meel wat veel mensen voor pizza pasta etc gebruiken. (persoonlijk gebruik ik fijne griesmeel meel van de turk voor laatste zaken). Ik heb zelf biologische volkorenmail van de AH omdat ik te lui ben om langs de hooigracht in leiden te fietsen naar de biowinkel :+
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Re: RE: Re: gespot

64
mutsje schreef:
bobbee schreef:
Billy 100.
Ik denk dat je dat het beste op oog kunt doen. Zoals ook meel van hele tarwe (dus alles) grover is dan dubbel 00 meel wat veel mensen voor pizza pasta etc gebruiken. (persoonlijk gebruik ik fijne griesmeel meel van de turk voor laatste zaken). Ik heb zelf biologische volkorenmail van de AH omdat ik te lui ben om langs de hooigracht in leiden te fietsen naar de biowinkel :+
Bloem is meel, maar dan zonder de zemelen, kiem of andere vezels. Deze worden eruit gezeefd waarna je een witte bloem overhoudt. En dan heb je nog graderingen in het bloem zoals die 00. Dat heeft niks te maken met de maalgraad voor zover ik weet. Vraag me alleen af hoe je start met de maalgraad.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

65
Kabouter schreef:

Afbeelding

Autolyse van dik 12 uur.
Net desem erbij gedaan.
Interesting, wat voor recept gebruik jij dan, met zo lang autolyse zonder desem erin?
Ik experimenteer.
Brood bakken heb ik inmiddels al een tijdje onder de knie.Ik ben op zoek naar smaak.I k noteer wel alles en ben zeer precies met hydratatie.

Re: RE: Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

66
cremalover schreef:
Kabouter schreef:

Afbeelding

Autolyse van dik 12 uur.
Net desem erbij gedaan.
Ik experimenteer.
Brood bakken heb ik inmiddels al een tijdje onder de knie.Ik ben op zoek naar smaak.I k noteer wel alles en ben zeer precies met hydratatie.
Dat is toch geen recept. Als je heel precies bent, dan heb je toch ook wel een basis recept?

Re: RE: Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

67
bobbee schreef:
cremalover schreef:
Kabouter schreef: Interesting, wat voor recept gebruik jij dan, met zo lang autolyse zonder desem erin?
Ik experimenteer.
Dat is toch geen recept. Als je heel precies bent, dan heb je toch ook wel een basis recept?
Nee heb ik niet.
Ga voor een hydratatie tussen 65 en 75 procent en gebruik 1.5% zout.
Al het andere is vrij.

De poolish van gisteravond.

Afbeelding

Deeg gemaakt en in de mixer.
https://youtu.be/vfSmzL3s2-k" onclick="window.open(this.href);return false;