Re: Upgrade

51
bobbee schreef:Juist. Het is een ontdekkingsreis. En als je al een brewtus hebt en quamar maler en niet weet waar je het waarom moet zoeken dan ben je nog niet begonnen aan de reis.
Afbeelding
Filosofisch ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Upgrade

53
fransg schreef:
kraaijcheck schreef:ik ben best bereid 1000-1250 euro uit te geven aan een maler mits deze ook veel beter presteert dan een maler van 700 euro.
'Veel beter' hangt dus ook af van jouzelf, zoals Bobbee aan aangeeft.

Als je goedkope tinnefbonen koopt en een schep suiker in je koffie doet, om maar wat te roepen, dan hoef je niet op zoek naar een topmaler.

Ik heb al vaker gezien dat een beginner een hoop merknamen en types in de hoge hoed gooit en reacties / adviezen vraagt maar doorgaans levert zoiets heel weinig op indien de persoon zelf niet actief op onderzoek gaat, her en der machines bekijkt, daarmee wat doet en daarvan verslag doet. Wat merken en types roepen en kijken wat er gebeurt in de reacties en discussies, daar af en toe "maar ik hoorde dat zus en zo ook wat is?" aan toevoegen heeft geen nut als je niet zelf uit de stoel komt en op je doel afgaat.
Zoals je als het goed is hebt kunnen lezen ben ik gisteren op pad geweest naar casabarista vlak nadat ik hier wat vragen stelde.
Niet iedereen is direct in de mogelijkheid om het land door te gaan en het een en ander te kunnen bekijken en uitproberen. Prettig dus om hier wat opmerkingen, discussieputen ed te kunnen droppen.
Naar mijn mening is een forum ervoor om wat vragen neer te gooien en zo je blikveld iets te verkleinen en wat concreter te maken.
Reageren is geen verplichting maar ik ben iedereen die mee wil denken wel dankbaar.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door kraaijcheck op do 15 dec 2016, 05:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Upgrade

54
Ik gebruik bonen van Fascino of het Koffielab. In het verleden ook nog geregeld Bocca.
Ik bestel 1-1,5 kilo per maand die er dan ook doorheen gaat. Koffie is dus nooit ouder dan 4-5 weken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

55
Coffee Tornado schreef:Ter info: de Olympus met TIN schijven en kleine hopper kost 990 euro bij van Pommeren. Denk überhaupt niet dat casa barista deze kan leveren?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Ik kan alleen deze vinden: https://www.vanpommeren.nl/eureka-olymp ... zwart.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedoel je die ook? Of is de prijs anders omdat hier een grote hopper op zit?
Laatst gewijzigd door kraaijcheck op do 15 dec 2016, 06:21, 1 keer totaal gewijzigd.

56
kraaijcheck schreef:Naar mijn mening is een forum ervoor om wat vragen neer te gooien en zo je blikveld iets te verkleinen en wat concreter te maken.
Nu wordt me duidelijk waar voor mij de schoen wringt.

In mijn beleving is een forum tweerichtingsverkeer, en het kan juist helpen je blikveld te verbreden als je zelf ook actief bijdragen levert, meer doet dan "vragen neergooien".
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

57
fransg schreef:
kraaijcheck schreef:Naar mijn mening is een forum ervoor om wat vragen neer te gooien en zo je blikveld iets te verkleinen en wat concreter te maken.
Nu wordt me duidelijk waar voor mij de schoen wringt.

In mijn beleving is een forum tweerichtingsverkeer, en het kan juist helpen je blikveld te verbreden als je zelf ook actief bijdragen levert, meer doet dan "vragen neergooien".
Voor mij kan het helpen om gerichter te gaan zoeken zoals al het geval is met de molen. Ik zou graag actief meer bijdragen maar heb niet de kennis in huis om dat te doen. Vandaar da tik wat hulp kom zoeken bij mensen die er meer van weten.
Ik vind het jammer dat vooral jij dan nogal autoritair reageert. Maakt dit forum niet direct heel uitnodigend voor nieuwe wat meer onwetende koffieliefhebbers.

58
Begin eens hier met de Olympus viewtopic.php?f=8&t=7306. Daar staat alle info in die je moet weten.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

Re: RE: Re: Upgrade

59
kraaijcheck schreef:
Coffee Tornado schreef:Ter info: de Olympus met TIN schijven en kleine hopper kost 990 euro bij van Pommeren. Denk überhaupt niet dat casa barista deze kan leveren?

Ik kan alleen deze vinden: https://www.vanpommeren.nl/eureka-olymp ... zwart.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedoel je die ook? Of is de prijs anders omdat hier een grote hopper op zit?
Nee die prijs klopt inderdaad niet. Heb er daar van de week zelf eentje besteld en er is een lading in bestelling waarvan de prijs 990 euro gaat worden. De kleine hopper zou misschien de prijs inderdaad wel wat drukken maar de Mythos TIN schijven schijnen de molen naar een aanzienlijk hoger niveau te tillen en die zijn juist weer duurder. Anyway: mocht je de molen overwegen dan is dit wel een interessant topic viewtopic.php?t=7306 .

Strietman CT1 #83 - Eureka Olympus 75E TIN

60
kraaijcheck schreef:Dag allen,

Qua molens momenteel vooral de molens van mazzer.
Het gaat al lang niet meer over molens van mazzer, eigenlijk direct al niet meer.
Ik heb een Mazzer SJ E gehad en nu een Profitec pro T64, een upgrade was voor mij niet nodig
Wel wilde ik van dat bakbeest af maar niet van de kwaliteit van het maalsel.
De Mazzer en Pro T64 heb ik nog een tijd samen in bezit gehad.
De Pro T64 is evengoed niet echt klein maar dat komt door de motor, die past er anders niet in.
Een upgrade was voor mij geen vereiste, maar ik moet zeggen dat het dat per ongeluk wel is.
Waarom wel een upgrade? hij is namelijk een stuk stiller en sneller 5-6 sec: 16-18 gram
schijven zijn net als bij de SJ 64 mm, maar deze zijn speciaal voor Profitec geslepen.
Door de o ring afdichtingen samen met een goed sluitend deksel blijven de bonen in de hopper vers.
Een rubber o ring voorkomt ook dat er koffie maalsel vanuit het maalhuis tussen het schroefdraad beland.
Maar ja, wil je 75mm schijven met bijbehorende buitenafmetingen, voor thuis??? ga je gang.