Re: Upgrade

81
Tip. Doe niet een quote als je er recht onder post. Vooral niet als het een wat langere post is.

Ik haal vooral bij Bocca (roaster's choice abonnement), Caffenation (LGB en Sprso Joe), White label coffee, Dutch Barista (wel iets donkerder), Koffielab. Je hebt het dan wel over de betere branders en bonen en dan gaan de prijzen al snel richting de 8-10 euro per 250gr. Uitzondering hierop is Caffenation met maar 7 euro per 250gr voor echt geweldige koffie en die haal ik meestal zelf op in Amsterdam als ik daar op kantoor ben. Ze bezorgen tegenwoordig ook in NL via de website.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

83
Erik82 schreef: Ik investeer al een tijd liever in betere bonen want daar valt de meeste winst te behalen. Bij de hier alom bekende goedkopere branders (Boot, Fascino, Kleine koffiebranderij e.d.) bestel ik allang niet meer omdat ik die kwaliteit niet goed genoeg vind. Dat is ook de reden waarom ik ben gestopt met thuisbranden. Het is nu alleen nog maar de zoektocht naar perfectie en elke dag genieten van geweldige espresso en filterkoffie. Echt een heerlijk gevoel om dit punt bereikt te hebben.
De kleine koffiebranderij is er 20 augustus 2016 mee op gehouden. Daar nog iets bestellen gaat je dus niet meer lukken ;)

84
Erik82 schreef:
Bert 619 schreef:
Spironski schreef:
Wil je nu zeggen dat de E75 betere koffie geeft dan de HG One?
Jawel,... tenminste voor de tijd Erick de E75 in bezit heeft, en gaat vervolgens de opvolger van zijn E75 bij iedereen aanprijzen.
Ik kijk reikhalzend uit naar de nu al betere opvolger van de Strietman.
Erik heeft zijn vorige E75 ruim een half jaar gehad ;) en de HG One 3,5 jaar dus kan daar best wat zinnigs over zeggen (na een maand is er namelijk geen zinnig woord over een maler te zeggen). De schijven van de Mythos geven met licht gebrande bonen een veel betere smaak dan de grote coninsche schijven anders had ik de HG One wel gehouden want die was veel mooier. Dit was echt een zeer groot verschil in smaak en niet alleen nuanceverschillen. Voor donkerder gebrande bonen is het verschil vele malen minder. Daarnaast ben ik totaal geen voorstander van een G.O.D. voor thuis en dat weet iedereen hier ook en dat zegt al genoeg over de Olympus. Ik heb zo ondertussen wel zoveel ervaring dat ik precies weet wat ik wil en wat mijn eisen zijn.

Denk ook maar niet dat er snel een upgrade gaat komen tenzij het een Monolith flat wordt maar het blijven de schijven van de Mythos omdat die een specifieke smaak geven waar ik naar op zoek ben. Natuurlijk zal ik een opvolger ook aanprijzen anders zou ik hem niet kopen ;) . Dat wil nog niet zeggen dat ik een HG One of andere hele goede maler niet aan zal prijzen. De Strietman gaat ook echt niet weg want die is op smaak niet te overtreffen tenzij je gaat kijken naar de prijsklasse Slayer 1-groeps e.d. a 13.000 euro. Maar gezien de specs wist Bert dat natuurlijk allang ;) .

Ik heb naar mijn mening nu toch echt het eindpunt bereikt. Al ruim een jaar geen last meer van upgrade-itis en heerlijk rust in mijn hoofd qua koffiespullen. Ik investeer al een tijd liever in betere bonen want daar valt de meeste winst te behalen. Bij de hier alom bekende goedkopere branders (Boot, Fascino, Kleine koffiebranderij e.d.) bestel ik allang niet meer omdat ik die kwaliteit niet goed genoeg vind. Dat is ook de reden waarom ik ben gestopt met thuisbranden. Het is nu alleen nog maar de zoektocht naar perfectie en elke dag genieten van geweldige espresso en filterkoffie. Echt een heerlijk gevoel om dit punt bereikt te hebben.
Ik bestel niks dat duurder s dan 12 e per kilo ongebrand.Ik heb wat duurdere koffies geprobeerd.Proefde dat verschil in prijs niet echt.
Das fijn voor de beurs. :)

85
cremalover schreef:
Erik82 schreef:
Bert 619 schreef:
Ik bestel niks dat duurder s dan 12 e per kilo ongebrand.Ik heb wat duurdere koffies geprobeerd.Proefde dat verschil in prijs niet echt.
Das fijn voor de beurs. :)

https://www.ongebrand.nl/nl/producten/details/?prod=19" onclick="window.open(this.href);return false; net boven je budget, maar wel een klassieker waar ik vele kilo's van heb verslonden van gebrand.nl (ik brand niet zelf)
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

87
Maar jij neemt dan ook genoegen met alles wat beter is dan Senseo :D (is je eigen uitspraak). Ik proef zeker verschil in de standaard bonen en de betere bonen. Boven een bepaald niveau gaat het inderdaad alleen om nuances maar dan heb je het over bedragen van meer dan 35-40 euro per kilo gebrand.

Vooral met lichter gebrande bonen proef je veel verschil. Een matige boon zal nooit gaan smaken als je hem licht gaat branden waar deze hoogstwaarschijnlijk nog prima smaakt bij een donkerdere branding. Daar zit hem ook voor een groot deel het verschil.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

88
Erik82 schreef:Maar jij neemt dan ook genoegen met alles wat beter is dan Senseo :D (is je eigen uitspraak). Ik proef zeker verschil in de standaard bonen en de betere bonen. Boven een bepaald niveau gaat het inderdaad alleen om nuances maar dan heb je het over bedragen van meer dan 35-40 euro per kilo gebrand.

Vooral met lichter gebrande bonen proef je veel verschil. Een matige boon zal nooit gaan smaken als je hem licht gaat branden waar deze hoogstwaarschijnlijk nog prima smaakt bij een donkerdere branding. Daar zit hem ook voor een groot deel het verschil.
Heb nu een Uganda boontje van adriaan in de molen.Niet echt donker gebrand.Word ik best blij van.Of een Brasil santos of Blue mountain.Beetje suiker en theelepeltje melk erop.Jammie. :)

89
cremalover schreef:Niet echt donker gebrand.
Wat de een licht en de ander donker vindt blijft altijd en beetje raden op afstand, zo lang men geen kleurbemetering gebruikt. Stel je voor dat we elektrische spanning van een circuit met de tong inschatten in plaats van met de multibemetering van Fluke.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

90
fransg schreef:
cremalover schreef:Niet echt donker gebrand.
Wat de een licht en de ander donker vindt blijft altijd en beetje raden op afstand, zo lang men geen kleurbemetering gebruikt. Stel je voor dat we elektrische spanning van een circuit met de tong inschatten in plaats van met de multibemetering van Fluke.
Zie onderschrift.