Hoi.
Ik wil graag een beter espressoapparaat gaan kopen.
Nou heb ik een tweedehands Domobar Super HX op het oog. Goed onderhouden uit 2008.
Wat is volgens jullie een redelijke prijs, en zijn er dingen waar ik goed op moet letten bij het testen?
Ik snap dat de prijs afhangt van de staat. Elke 2 jaar een onderhoudsbeurt gehad...
Alvast dank!
Re: Waar let ik op bij tweedehands Domobar Super HX
2Ik heb er ook een (versie met rotatiepomp), fijne machine. Heb er een jaar of drie geleden 525 voor betaald dacht ik, wat volgens mij een prima prijs was, in goede staat behalve veel roest onder de lekbak. Een van de lichtjes was ook kapot maar dat is met bestelling via Kafko eenvoudig verholpen. Verder weet ik er te weinig van waar je hem precies technisch op zou moeten beoordelen helaas. Kijk in elk geval van binnen of het er allemaal een beetje knap uit ziet en uiteraard of alles netjes werkt.
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)
3Sowieso testen neem desnoods zelf gemalen koffie mee, als ze dan excuus hebben dat ze geen koffie hebben kan je dat ook uit de wereld helpen. Vraag naar onderhoud van de machine, liefst met facturen indien mogelijk. Wat zoiets moet kosten zou ik niet weten.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven
4Betaal er ook niet teveel voor. Waarmee ik vooral bedoel, houd wat budget over voor eventuele noodzakelijke reparaties, zodat het geen ramp is als de machine toch nog wat groot onderhoud nodig heeft.
Als je hem kunt kopen van iemand die zelf een werkplaats heeft en die kan laten zien dat hij de machine flink onderhanden heeft genomen, dan heb je daar meer aan dan wanneer je hem uit de zoveelste hand koopt met de verzekering "is altijd goed onderhouden meneer".
Als je hem kunt kopen van iemand die zelf een werkplaats heeft en die kan laten zien dat hij de machine flink onderhanden heeft genomen, dan heb je daar meer aan dan wanneer je hem uit de zoveelste hand koopt met de verzekering "is altijd goed onderhouden meneer".
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
5Machine moet je niet testen met gemalen koffie maar met een blind filtermutsje schreef:Sowieso testen neem desnoods zelf gemalen koffie mee, als ze dan excuus hebben dat ze geen koffie hebben kan je dat ook uit de wereld helpen. Vraag naar onderhoud van de machine, liefst met facturen indien mogelijk. Wat zoiets moet kosten zou ik niet weten.
6Dank voor de reacties.Pti schreef:Machine moet je niet testen met gemalen koffie maar met een blind filtermutsje schreef:Sowieso testen neem desnoods zelf gemalen koffie mee, als ze dan excuus hebben dat ze geen koffie hebben kan je dat ook uit de wereld helpen. Vraag naar onderhoud van de machine, liefst met facturen indien mogelijk. Wat zoiets moet kosten zou ik niet weten.
Hoe test ik m met een blindfilter? Waar let ik op? En moet ik niet ook gewoon proeven? Of er geen 'wrange' smaakjes aan zitten?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
7Vooral ruiken aan het "schone" water, testen met een blind filter of alles werkt en de pomp goed klinkt. En je kan een baco meenemen om de paddenstoel uit de groep te draaien en zo naar hevige kalk te kijken.
8Ik zou ook het douche-schermpje eraf halen en eens kijken hoe het er daarboven uitziet. Beetje schoon of donkerbruine aangekoekte derrie vertelt wel wat over onderhoud.
En inderdaad altijd de paddenstoel losdraaien voor een indicatie over de staat van verkalking. Een te schone machine van binnen is ook weer verdacht, maar let op aanslag her en der.
En inderdaad altijd de paddenstoel losdraaien voor een indicatie over de staat van verkalking. Een te schone machine van binnen is ook weer verdacht, maar let op aanslag her en der.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
9Ruiken, blindfilteren en paddestoel losdraaien dus.Spironski schreef:Ik zou ook het douche-schermpje eraf halen en eens kijken hoe het er daarboven uitziet. Beetje schoon of donkerbruine aangekoekte derrie vertelt wel wat over onderhoud.
Wat paddestoel betreft: ik ben niet zo heel ervaren in het openschroeven van domobars. Hoe ziet dat er precies uit? Makkelijk te doen tijdens n bezichtiging?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
10Google maar eens op afbeeldingen, hij zit bovenop elke e61 groep, kan niet missen.
Douchescherm los wippen is ook een goede tip indd!
Douchescherm los wippen is ook een goede tip indd!