Delonghi ESAM 4200s of ESAM 4500

1
Ik ben van plan om een van 2 bovenstaande apparaten aan te schaffen.
Kent iemand één van beide apparaten en kan iemand mij vertellen welke ik het best kan aanschaffen?
Andere suggesties zijn uiteraard ook welkom. Qua prijs mag het echter niet duurder uitvallen i.v.m. mijn budget.

Groet,

dootje

Re: Delonghi ESAM 4200s of ESAM 4500

2
Bedenk goed dat er niet veel winkels en/of reparateurs zijn die straks een onderhoudsbeurt kunnen of willen geven aan een Delonghi. Zit je na 2,5 jaar met een machine die geen onderhoud kan hebben. Spreek dit daarom goed door bij de winkel waar je 'm koopt.
En nee, Delonghi eheft niet mijn voorkeur, maar dat heeft eigenlijk geen enkele volautomaat. ik hou van espresso en en volautomaten geven geen echt goede espresso.

9
Ik ga me niet mengen in de discussie of je wel of geen volautomaat zou moeten kiezen. Ik ga er gemakshalve even van uit dat de keuze voor een volautomaat door jullie goed gefundeerd is.

De keuze voor een ESAM 4200 of een ESAM 4500 vind ik echter wel erg apart. De eerste is te koop voor EUR 335,- en de tweede voor EUR 620,- ....... Mijn vraag is dus wat nu eigenlijk jullie budget is ;)

Uiteraard geeft het prijsverschil ook grote verschillen in de specificaties van het apparaat. De ESAM 4500 heeft een capuccinatore. De melk wordt hier met een druk op de knop automatisch opgeschuimd. Meteen na het opschuimen wordt de espresso geschonken zodat je snel een capuccino hebt.

Bij de ESAM 4200 gaat dit nogal anders. Met het stoompijpje dien je zelf de melk op te schuimen. Echter, omdat er maar één thermoblock in dit apparaat zit, kan je niet tegelijkertijd een espresso zetten voor de capuccino. Als je voor gemak gaat, is er maar één keuze: de ESAM 4500. Maar als je het leuk vindt om zelf op te schuimen, dan heb je twee keuzes: de ESAM 4200 met één thermoblock of de ESAM 4300 met twee thermoblocks. Mijn voorkeur zou dan naar de laatste uitgaan.

Andere verschillen tussen de 4200 en de 4500 zijn bijv. het display wat de laatste wel heeft, de hogere opstaande rand (beugels) bij de warmhoudplaat, etc.

Enfin, zelf zou ik kiezen voor de ESAM 4300 omdat je dan zelf dient op te schuimen. Ik heb daar zelf veel lol in en het resultaat is bij mij door de ervaring beter dan bij een capuccinatore. Echter, ik denk dat de meerderheid zou kiezen voor een apparaat met capuccinatore, dus dan is de ESAM 4500 een betere keuze.

Let er op dat Delonghi enige maanden geleden al nieuwe apparaten heeft geintroduceerd, zoals de ESAM 5500. In Duitsland vaak een stuk goedkoper. Maar dan moet je de garantie wel goed zien te regelen.

10
Wij wilde niet meer dan ongeveer € 600 á 700 uitgeven. De 4500 ligt dus ongeveer in die prijsklasse.
Aangezien ik de 4200 ook wel mooi vindt om te zien en ik er ook goede berichten over las, vond ik dat ook een goede optie (mijn max. budget hoeft natuurlijk niet persé op! :D . Vandaar het grote verschil in prijsrange.

Ik ga zeker ook nog eens naar die 4300 kijken en misschien even het duitse internet afspitten.

Hartstikke bedankt voor je reactie.