Re: Het grote broodbaktopic

772
Hij heeft een schema gevolgd met een koelkastovernachting; geen idee of dat heeft geholpen. Hij heeft gehad: meel en water mengen - 20 min water opnemen - kneden met desem erbij (stiff starter dus 1/3 water) en even later zout - 1 uur rijzen, dan strekken en vouwen - nogmaals 1 uur en strekken vouwen - 1.5 uur rijzen - ongeveer 11 u in de koelkast - opwarmen bij kachel ongeveer 1.5 uur - vormen en nog 3 uur rijzen - bakken.
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

775
Babs gaat in bad:

(Zijn 'stiff' zuurdeeg (weinig water) heeft hij Barbara genoemd. In de koelkast wordt die wat zurig en hij 'wast' deze door plakjes ervan te spoelen / kneden in lauwwarm water. De pH van het water wordt meetbaar lager en zo zou het deeg minder zuur worden.)

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

776
Ja dat is van het zuurdesem museum wat ik eerder deelde. Zit gewoon dichtbij in België. De profs.
bobbee schreef:Sourdough library

Our sourdough library: a unique collection of natural ferments providing a range of flavours
In 2013 we launched our «Puratos Sourdough Library» in the Center for Bread Flavour in Saint-Vith, Belgium. It gathers an authentic collection of sourdoughs (of different flavours) from all over the world. Our initiative has provided a real heritage source for bakers and consumers around the world.

Our aim is to preserve the biodiversity of leaven agents and the know-how on using sourdough in bakery.

http://www.poppr.be/virtualtour/puratos/#p=scene_p1

http://www.puratos.com/commitments/next ... gh-library
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

777
Ik vind het een beetje vreemd dat hij veel tijd besteedt aan het vertellen dat hij de pH waarde verlaagt, hij heeft zelfs een pH meter erbij terwijl hij niet precies zegt wat de waarden voor/na zijn, dat wordt wat terloops en niet exact genoemd. Ook zal de pH al veranderen wanneer hij vers droog bloem toevoegt, en daarna als hij de desem natter heeft gemaakt, ook wanneer hij koud of warm water gebruikt. Er wordt enorm veel aan variabelen blind genegeerd en toch trekt hij er een gezicht bij alsof hij weet waar hij het over heeft.

Het is echter wel een leuk idee om pH te meten, espressomensen hebben die spullen nu eenmaal in huis, dus dat ga ik meteen even doen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

780
Ik haak af als er al meteen suiker, ei, vet en dan ook nog eens bakpoeder bij gaat. Dan heb je feitelijk geen zuurdeeg meer nodig en dan zit ik te ontbijten met zoete vettigheid, is ook niet verstandig. Jonge gastjes verbranden dat wel al ravottend maar bejaarden moeten niet zo vet eten.