Re: Nieuwe speler op de markt?

3
Eh...

En is een Cremina zo niet ook een Europiccola in een luxe jasje?

Iets zegt me dat ik graag tenminste de eerste reviews of gebruikerservaringen wil lezen om m'n eigen idee rond deze machine te vormen.... Zijn er überhaupt al reviews over deze machine beschikbaar?

Groet, Vincent

5
Tweemaal oneens.

Die "nieuwe speler op de markt" is meer dan een Isomac Giada. De temperatuurcontrole lijkt hier goed voor elkaar. Los daar van zijn de meeste componenten speciaal gemaakt. Verder zo te beoordelen prima bouwkwaliteit en de bekende Zwitserse prijs. Maat iets zelf ontwikkelen kost ook meer dan wat basic parts assembleren. Maar wat die machine nu toevoegt vraag ik me serieus af. En voor dat geld is er meer leuks te koop. Dus ze zullen niet als warme broodjes gaan. Vind het wel een charmant ding.

En twee een Cremina is veel meer dan een Pavoni in luxe jasje. Beiden zijn het kleine levers met een 49 mm groep zonder veer. Daar houden de overeenkomsten op. Een BMW is geen Dacia, ook al hebben beiden 4 wielen, een stuur, een versnelling en een rem. Even los van het geld vind ik de Cremina een veel fijnere machine. Geen vergelijk. En als je weet wat je doet kun je met beiden prima shot maken. Geen twijfel.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

6
Staat overigens uitgebreid draadje op Kaffeenetz: https://www.kaffee-netz.de/threads/zuri ... 435/page-5

En hier een citaat uit het aritkel in de post op pagina 5:
Zum Patent angemeldet

Das Kernstück der Einkreiser-Maschine ist ein Hitzeaggregat, das Boiler und Brühgruppe in einem ist. Die Temperatur ist auf den Kompromisswert von 93 Grad Celsius fixiert und wird durch die eigens entwickelte «Zuriga Precise Extraction Temperature Control» geregelt, die laut Güttinger zum Patent angemeldet ist.
Boiler en groep overigens wel uit aluminium.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

10
Als het elox alu is lijkt het me geen punt. Is mooi spul. Mijn Bacchi was er van gemaakt. Schijnt ook veel in vliegtuigindustrie gebruikt te worden. Stuk harder en robuuster dan normaal alu. Heb ik van horen zeggen, ben geen metaal expert.

Als het Gaggia alu is drama. Ook al zal er hier niet zo veel galvanische corrosie optreden omdat boiler en groep van hetzelfde materiaal zijn.

De machine is ontworpen als no worry machine. Dus bewust geen toeters en bellen. Gewoon compacte machine die snel warm is en een goed shot kan zetten zonder flushen, temperatuur surfen en pressure profiling. Beetje als een quickmill 820. Ik vind dat tussen al het high tech spul best origineel. Back to simplicity.