Ik heb mijn pressostaat vervangen voor een pid regelaar in mijn Cimbali M30 bistro, toen de vorige regeling nog actief was had ik de temperatuur sensor alvast in de ketel gemonteerd en las een temperatuur van 150 graden af.
Dus oude regeling er af en nieuw pid regeling gemonteerd en ingesteld op 150 graden werkt perfect, echter toen ik de temperatuur van het water uit de broeikop controlleerde was deze maar 83 graden.
Temperatuur opgeschroeft naar 120 graden en het overdrukventiel gaat blazen terwijl hij nog lang niet op de 1,8 bar zit.
Mijn vraag is nu tot wat voor temperatuur in de ketel is het normaal om 93 graden uit de broeikop te krijgen....
Re: RE: Temperatuur water
2Kijk even naar de door mij geplaatste vraagtekens!Biba schreef:Ik heb mijn pressostaat vervangen voor een pid regelaar in mijn Cimbali M30 bistro, toen de vorige regeling nog actief was had ik de temperatuur sensor alvast in de ketel gemonteerd en las een temperatuur van ?150 graden af.
Dus oude regeling er af en nieuw pid regeling gemonteerd en ingesteld op ?150 graden werkt perfect, echter toen ik de temperatuur van het water uit de broeikop controlleerde was deze maar 83 graden.
Temperatuur opgeschroeft naar ?120 graden en het overdrukventiel gaat blazen terwijl hij nog lang niet op de 1,8 bar zit.
Mijn vraag is nu tot wat voor temperatuur in de ketel is het normaal om 93 graden uit de broeikop te krijgen....
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Re: Temperatuur water
3Wat voor een, hoe ingesteld / afgesteld?Biba schreef:Ik heb mijn pressostaat vervangen voor een pid regelaar
Wat voor sensor exact?Biba schreef: had ik de temperatuur sensor alvast in de ketel gemonteerd
Oké houd die informatie even vast, dan komt dit:Biba schreef: las een temperatuur van 150 graden af.
Hoe heb je die precies "gecontroleerd", op welke manier, stroom water uit de puck of stroom uit het douchescherm?Biba schreef: toen ik de temperatuur van het water uit de broeikop controleerde was deze maar 83 graden.
Van 150 OPGESCHROEFD naar 120?Biba schreef:Temperatuur opgeschroeft naar 120 graden
Wees blij, dat kan je hebben gered.Biba schreef: het overdrukventiel gaat blazen
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
41. Haal diep adem, relax en vertel je verhaal dan nog een keer:
2. Waarom wil je je pressostaat vervangen door een pid? Omdat het kan, of heb je een andere reden.
3. De relatie tussen het water dat uit je groep komt en je ketelwatertemperatuur is voor elke machine anders en dus niet eenvoudig te beantwoorden.
4. Na het herhaaldelijk lezen van je verhaal denk ik dat ik er achter ben wat je vraag is:
"Mijn veiligheidsventiel blaast af, terwijl ik denk dat de ketelwatertemperatuur nog lang geen 131 graden Celcius is."
Om die laatste vraag te kunnen beantwoorden hebben we te weinig informatie.
Is je sensor gekalibreerd, hoe is de offset van je pid ingesteld, wat wijst je manometer aan, hoe vol is je ketel etc.
We willen je graag helpen, maar dan hebben we een gestructureerd verhaal nodig en veel meer informatie.
2. Waarom wil je je pressostaat vervangen door een pid? Omdat het kan, of heb je een andere reden.
3. De relatie tussen het water dat uit je groep komt en je ketelwatertemperatuur is voor elke machine anders en dus niet eenvoudig te beantwoorden.
4. Na het herhaaldelijk lezen van je verhaal denk ik dat ik er achter ben wat je vraag is:
"Mijn veiligheidsventiel blaast af, terwijl ik denk dat de ketelwatertemperatuur nog lang geen 131 graden Celcius is."
Om die laatste vraag te kunnen beantwoorden hebben we te weinig informatie.
Is je sensor gekalibreerd, hoe is de offset van je pid ingesteld, wat wijst je manometer aan, hoe vol is je ketel etc.
We willen je graag helpen, maar dan hebben we een gestructureerd verhaal nodig en veel meer informatie.
5Biba schreef:temperatuur opgeschroeft naar 120 graden en het overdrukventiel gaat blazen terwijl hij nog lang niet op de 1,8 bar zit.
Hier heerst verwarring.HanR schreef:4. Na het herhaaldelijk lezen van je verhaal denk ik dat ik er achter ben wat je vraag is:
http://www.tlv.com/global/TI/calculator ... ature.html
Boiler temp van 131.3ºC geeft (afgerond) 1.8 bar
Biba is verbaasd dat bij 120ºC de druk "nog lang niet op 1,8 bar zit"
Het beste is het inderdaad als Biba zich allereerst in de materie verdiept.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
6Aan allen die gereageerd hebben alvast bedankt
Er zit een foutje in de tekst,de afgelezen temperatuur is 115 graden, de sensor is een Pt 100 die ik heb " gecalibreerd" met smeltend ijs water op precies 0 graden.
Er zit een foutje in de tekst,de afgelezen temperatuur is 115 graden, de sensor is een Pt 100 die ik heb " gecalibreerd" met smeltend ijs water op precies 0 graden.
7Manometer geeft aan 1,3 bar en hoeveel water er in de ketel zit....... Geen idee vult zich automatisch bij en schakelt af als er genoeg in zit, maar afgaande waar de sensor zit denk ik 90%.
8Het blijven maar vage flarden halve informatie.
Schrijf het verhaal eens opnieuw, maar dan correct en precies en exact, dus inclusief de antwoorden op de vragen, bijvoorbeeld de vraag waarom je een PID ging proberen, welke PID exact, hoe aangesloten et cetera.
Als je zelf niet weet wat je ook alweer deed en wat je hebt gemeten dan kunnen de adviezen niet goed volgen.
Schrijf het verhaal eens opnieuw, maar dan correct en precies en exact, dus inclusief de antwoorden op de vragen, bijvoorbeeld de vraag waarom je een PID ging proberen, welke PID exact, hoe aangesloten et cetera.
Als je zelf niet weet wat je ook alweer deed en wat je hebt gemeten dan kunnen de adviezen niet goed volgen.
9He zomaar even iets geks tussendoor hè.
Is het de beste meneer al verteld dat de boiler temperatuur en zettemperatuur van een machine met een warmtewisselaar niet altijd direct aan elkaar gelieerd zijn?
Het is een beetje alsof je de temperatuur van de CV op schroeft in de hoop op dat er warmer water uit de kraan komt.
Is het de beste meneer al verteld dat de boiler temperatuur en zettemperatuur van een machine met een warmtewisselaar niet altijd direct aan elkaar gelieerd zijn?
Het is een beetje alsof je de temperatuur van de CV op schroeft in de hoop op dat er warmer water uit de kraan komt.
10Ik had het een beetje voorzichtiger geformuleerd.
Gesteld dat er warmte wordt uitgewisseld (we weten ook niet of er al dan niet een indrukwekkend koraalrif op zijn warmtewisselaar groeit) zal er een min of meer lineair verband tussen temperatuur in de ketel en in/uit de groep zijn.
Gesteld dat er warmte wordt uitgewisseld (we weten ook niet of er al dan niet een indrukwekkend koraalrif op zijn warmtewisselaar groeit) zal er een min of meer lineair verband tussen temperatuur in de ketel en in/uit de groep zijn.