Re: RE: Re: Temperatuur water

11
Biba schreef:Aan allen die gereageerd hebben alvast bedankt

Er zit een foutje in de tekst,de afgelezen temperatuur is 115 graden, de sensor is een Pt 100 die ik heb " gecalibreerd" met smeltend ijs water op precies 0 graden.
Leuk, maar waarom niet beter calibratie op 100 graden?
Kokend water wordt 100 graden, dus daar je taster in en je weet het zeker, als je een afwijking hebt kan je beter bij die temperatuur in de buurt beginnen die je wil gebruiken.

Het is vaak hier op het forum dat er door een incorrecte vraagstelling, naar allerhande semi-oplossingen wordt verwezen, terwijl met een enkele vraag zoals ik die stelde de TS eerst de tekst had kunnen corrigeren.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

12
HanR schreef:Ik had het een beetje voorzichtiger geformuleerd.
Gesteld dat er warmte wordt uitgewisseld (we weten ook niet of er al dan niet een indrukwekkend koraalrif op zijn warmtewisselaar groeit) zal er een min of meer lineair verband tussen temperatuur in de ketel en in/uit de groep zijn.
Deze warmtewisselaars hebben ook wel de neiging lek te zijn, is bij mij al 2 keer voorbijgekomen en nog nooit bij een andere machine.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

14
@3aan schreef:Het is vaak hier op het forum dat er door een incorrecte vraagstelling, naar allerhande semi-oplossingen wordt verwezen, terwijl met een enkele vraag zoals ik die stelde de TS eerst de tekst had kunnen corrigeren.
Ja precies, dat heb ik nou ook! Als men nu eerst eens mijn aanwijzingen volgt en mijn vragen keurig beantwoordt voordat men zich laat afleiden door anderen met hun vaagtekens en uitoeptekens willekeurig door rommelige teksten heen, dan komen we ergens ;-)

Maar ja, het is een forum waar iedereen kan reageren en dat is misschien maar goed ook. Als men uitsluitend mij wilde horen hadden ze mij wel persoonlijk opgebeld denk ik.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Temperatuur water

15
Ja maar als jij een machine aanzet, 5 minuten wacht en dan op basis van de temperatuur van het zetwater aanpassingen gaat maken aan de boilertemperatuur, dan heb je geen idee waar je mee bezig bent.
Een machine met warmtewisselaar moet gewoon minimaal een uur aan staan als je zinvolle metingen wil verrichten en dan nog is alles afhankelijk van je flushroutine of je boiler nu op 0,8 of 1,6 bar staat.

1,6 bar is trouwens al best gevaarlijk, daar zijn de meeste overdrukventielen op afgeregeld, 1,8 bar is waar de meeste boilers op zijn afgeperst (getest). FYI dat is een watertemeratuur van 116,93C op zeeniveau, als je het boilerwater hoger verhit dan dat ben je GEVAARLIJK BEZIG!